صفحه اصلی / اسلایدر / پیش‌بینی تحقق‌ ۵۰ میلیارد دلار‌ صادرات تا پایان سال/درآمد‌ مالیاتی اتاق بازرگانی صرف بازاریابی نمی‌شود
پیش‌بینی تحقق‌ ۵۰ میلیارد دلار‌ صادرات تا پایان سال/درآمد‌ مالیاتی اتاق بازرگانی صرف بازاریابی نمی‌شود

پیش‌بینی تحقق‌ ۵۰ میلیارد دلار‌ صادرات تا پایان سال/درآمد‌ مالیاتی اتاق بازرگانی صرف بازاریابی نمی‌شود

کسب و کار نیوز- عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در 10 ماهه ابتدای امسال درآمد صادراتی کشور بیش از 40 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 50 میلیارد دلار تا پایان سال برسد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید حمید حسینی درباره وضعیت تجارت خارجی کشور اظهار داشت: با وجود موقعیت سوق الجیشی و ژئوپلیتکی خاص کشورمان، از ظرفیت‌های تجاری‌ به خوبی استفاده نکرده‌ایم، این در حالی است که براساس این موقعیت‌ها می توانیم زمینه تجارت بین کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و روسیه را فراهم کنیم.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: با اینکه کشور ما اساسا یک کشور تجاری بوده و سال‌ها جاده ابریشم منبع درآمدی برای کشور بوده است اما هیچ گاه تجارت اولویت نبوده است و شبکه‌های تجاری را با واژه حمایت از تولید گره زده‌ایم و اموری که شبکه تجارت می‌توانست انجام دهد را به واحدهای تولیدی سپرده ایم.

وی افزود: این استراتژی که عنوان می‌شود تولید کننده باید واردکننده و صادرکننده باشد و خودش نیز در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کند، غلط است و موجب شده است که فاقد شبکه تجاری باشیم؛ بدین ترتیب برند‌، کیفیت و تبلیغ کالاهای ایرانی در خارج از کشور به حداقل می‌رسد و بسیاری از تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای تولیدی شان را پشت درب کارخانه می‌فروشند بدون اینکه بدانند این کالاها به چه مقصدی می رود.

* ضرورت تکمیل دیپلماسی تجاری کشور‌

وی بیان داشت: اگرچه سال هاست سعی کرده‌ایم در تولید کالاهای مختلف خودکفا باشیم اما این هدف جواب نداد و الان هم که نگاهمان به توسعه صادرات است باز هم دیپلماسی تجاری کشور کامل نیست و حتی به طور مشخص معلوم نیست که  وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه یا اتاق های بازرگانی کدام یک دیپلماسی تجاری کشور را اداره می‌کند.

* درآمدهای مالیاتی اتاق بازرگانی صرف بازاریابی نشده است

وی بیان داشت: حتی اتاق بازرگانی که درآمد چهار در هزار از مالیات داشته و وظیفه بازاریابی و مشاوره در امر تجارت را بر عهده دارد برای دست یابی به بازارهای صادراتی هزینه نکرده اند و سازمان توسعه تجارت هم به علت کمبود بودجه نتوانسته کاری انجام دهد.

* حمایت از تولید بدون تجارت بی معناست

حسینی بیان داشت: بنابراین ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت های صادراتی کشور به خوبی استفاده کنیم که بخشی از آن به تحریم ها و روابط سیاسی در منطقه برمی گردد و بخشی دیگر به اینکه تاجر حرفه ای کمتر داریم و معمولا به دنبال حمایت از تولید بوده ایم در حالی که تولید بدون تجارت معنا نمی دهد.

* احتمال دستیابی به صادرات ۵۰ میلیارد دلاری تا پایان سال

وی در رابطه با روند تجارت کشور در سال های پس از انقلاب نیز گفت: در مجموع باید بگویم که وضعیت صادراتی کشور در طی سال های بعد از انقلاب بد نبوده در اوایل انقلاب میزان صادرات کشور حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده اما امسال و در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری میزان صادرات کشورمان از رقم ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است و حتی ممکن است تا پایان سال صادرات ما به ۵۰ میلیارد دلار برسد و در سال های اخیر با توجه به تحریم های شدید با همین درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور را اداره کرده ایم.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: در سال های بعد از انقلاب کارهای زیادی در حوزه تجارت خارجی کشور انجام شده است اما در مقایسه با رقبا خوب عمل نکرده ایم و از ظرفیت‌هایمان و از جمله موقعیت های سوق الجیشی کشور در حوزه تجارت خارجی استفاده نکرده ایم.

وی اظهار داشت: اگرچه در تعیین استراتژی صنعتی و تجاری طی این سال ها دچار مشکلاتی بوده‌ایم اما در گام دوم انقلاب باید با میدان دادن به جوانان در حوزه بازرگانی خارجی، دانش بنیان‌ها و اقتصاد دیجیتال‌، این کاستی ها را جبران کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.