صفحه اصلی / سرخط خبرها / کاهش قیمت ۳ تا ۱۵ میلیونی در بازار خودرو/ عرضه نزولی شد
کاهش قیمت ۳ تا ۱۵ میلیونی در بازار خودرو/ عرضه نزولی شد

کاهش قیمت ۳ تا ۱۵ میلیونی در بازار خودرو/ عرضه نزولی شد

اگرچه وزیر صمت وعده کاهش قیمت ها از طریق افزایش عرضه را داده بود اما کاهش های اخیری که در بازار خودرو رخ داده ناشی از نوسانات نرخ دلار و اخبار مذاکرات بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، طی دو سال گذشته، قیمت‌ها در بازار خودرو به اشکال مختلفی افزایش یافت؛ یک روز به بهانه عرضه کم، یک روز به بهانه نرخ دلار و یک روز هم به بهانه دلال بازی. وضعیت قیمت‌ها در بازار تا جایی به صورت سوداگرانه بالا رفت که امروز فاصله قیمتی ایجاد شده بین کارخانه و بازار در اغلب خودروها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است. این در حالیست که قشر متوسط و کم درآمد توان خرید خودروی خارجی و مونتاژی را ندارد و باید خودروی تولید داخل بخرند.

با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری‌ها نمایندگان مجلس، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اول آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.»

این در حالیست که بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد وزارت صمت نتوانسته کنترل خاصی بر بازار داشته باشد و یک ماه مانده تا پایان وعده وزیر، کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات قیمت‌ها را به سمت کاهشی شدن سوق داده است.

عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت

در این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران به مهر گفت: وضعیت بازار خودرو بسیار آرام است و طی روزهای گذشته آرام تر هم شده است و معاملات در نقطه صفر قرار دارد؛ فروشنده وجود دارد اما خریدار به دلیل امید برای کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای، از بازار عقب نشینی کرده است.

وی افزود: البته قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان نیز صرفاً قیمت‌های اعلامی هستند و اگر خریدار در بازار حضور یابد می‌تواند خودرو را با قیمت پایین‌تر از اعلامی‌ها نیز بخرد. نکته مهم اینکه خیلی وقت است که دلال در بازار خودرو وجود ندارد و هر چه هست خریدار واقعی است. البته در ثبت نامی ها دلال وجود دارد اما در بازار آزاد حضور ندارند.

کاهش ۳ تا ۱۵ میلیونی قیمت‌ها

موتمنی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار خودرو میانگین بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش یافته است؛ پراید ۱۱۱ از ۱۸۸ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۷۲ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای از ۱۹۶ میلیون تومان به ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۷۰ میلیون تومان به ۲۶۴ تا ۲۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۳۳۵ میلیون تومان به ۳۲۵ تا ۳۲۰ میلیون تومان، تیبا صندوق دار از ۱۸۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان و پژو پارس ساده از ۲۸۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت در صورت عرضه هزار دستگاه به بازار

وی در مورد عرضه خودرو نیز گفت: متأسفانه هنوز عرضه خودرو زیاد نشده است و به دلیل بحث کیفیت و کنترل‌های بیشتر، عرضه کمتر هم شده است. این در حالیست که اگر عرضه زیاد بود و مثلاً اگر امروز هزار خودرو به بازار تزریق می‌شد قیمت در بازار ۳۰ درصد کاهش می‌یافت و چنانچه روزانه شاهد عرضه هزار دستگاه در بازار بودیم، قطعاً قیمت‌ها فوراً به قیمت کارخانه نزدیک می‌شد.

موتمنی تصریح کرد: در سال ۹۷ فاصله قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نزدیک به ۱۰ میلیون تومان با قیمت کارخانه فاصله داشت اما امروز این فاصله قیمتی به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ همچنین در صورت آزاد شدن واردات خودرو، حتی با دلار ۲۷ هزار تومان و تعرفه بالا، قطعاً بازار خودرو تکان اساسی در خصوص قیمت‌ها می‌خورد.

در حال حاضر اصلی ترین مشکل بازار خودرو عرضه کم است. تقاضا با عرضه هیچ همخوانی ندارد در حالی که اگر عرضه متناسب با تقاضا باشد، این قیمت‌های نجومی در بازار رد و بدل نمی‌شود.

به گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.

خودرو (۱۴۰۰) قیمت بازار (۲۰ بهمن ماه) قیمت کارخانه
کوییک اتوماتیک ۲۸۱ میلیون تومان ۲۷۷ میلیون و ۸۶ هزار تومان
پراید ۱۱۱ ۱۸۵ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۱۶۹ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار ۱۷۸ میلیون تومان ۱۱۸ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک EX ۱۸۶ میلیون تومان ۱۲۵ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای ۱۹۳ میلیون تومان ۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان
رانا پلاس ۲۶۹ میلیون تومان ۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۲ ۲۶۵ میلیون تومان ۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۵ ۳۳۰ میلیون تومان
سمند LX، EF۷ ۲۷۵ میلیون تومان ۱۵۷ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان
پژو پارس ساده ۲۷۰ میلیون تومان ۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان
پژو پارس LX ۳۳۵ میلیون تومان ۱۷۵ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان
دنا معمولی ۳۶۱ میلیون تومان ۲۰۵ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان
سورن پلاس ۳۰۵ میلیون تومان ۲۴۲ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.