صفحه اصلی / اجتماعی / وضعیت بد معیشتی پرستاران
وضعیت بد معیشتی پرستاران

دو هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند

وضعیت بد معیشتی پرستاران

کسب و کار نیوز- کشورهای مقصد روز به روز در حال تسهیل شرایط برای جذب پرستاران ایرانی هستند. به نحوی که کشور‌های اروپایی، آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین درخواست جذب پرستاران از کشور ما را دارند. بی توجهی به مطالبات پرستاران سبب سلب انگیزه آنان می‌شود و آرامش خیال آنان را برای خدمت خالصانه می‌گیرد. در برخی موارد این بی توجهی‌ها و مهاجرت پرستاران باعث می‌شود که در بلند مدت با تشدید بحرانِ کمبود پرستارمواجه شویم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دبیرکل خانه پرستار می گوید: طی یک سال گذشته حدود دو هزار پرستار از این کشور مهاجرت کرده‌اند. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران با اشاره به مشکلات پرستاران و کمبود شمار پرستاران در نظام بهداشتی این کشور گفت: در یکسال گذشته حدود ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند.

شریفی مقدم اظهار کرد: در دنیا مشکل کمبود پرستار در دوران کرونا با جذب پرستار جدید انجام شد، حتی مهاجرت پرستاران ایرانی نیز در دوران کرونا افزایش پیدا کرد. در یکسال گذشته حدود ۲ هزار پرستار از کشور مهاجرت کردند که دلیل آن هم جذابیت کشورهای مقصد است.

دبیرکل خانه پرستار ایران تصریح کرد: از نظر استاندارد در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت به طور متوسط پنج تا شش پرستار لازم است و در کمترین حالت حداقل ۳ پرستار. در کشور طبق آخرین اطلاعات به ازای هر هزار نفر ۱٫۶ پرستار وجود دارد که از حداقل هم کمتر است. با این حساب کشور به هزار پرستار نیاز دارد. از طرفی سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد تعداد پرستاران از حداقل هرچه کمتر باشد، مرگ و میر بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور پس از اوج گیری کرونا هیچ گونه استخدامی انجام نشده و تنها جذب نیرو ۸۹ روزه صورت گرفت که قراردادهای آن‌ها به مرور با طولانی شدن روند کرونا تمدید شد. به دنبال این اتفاقات امروز ما در دنیا بیشترین آمار جانباختگان پرستاری در دوران کرونا را داریم. شریفی مقدم اظهار داشت: وزارت بهداشت همیشه وعده داده است، آخرین آزمونی که برای استخدام پرستاران انجام شد ۳۹ هزار نفر پذیرش و از این تعداد تنها حدود ۱۰ درصد کادر پرستاری جذب شدند که رقم بسیار کمی بود.

دبیرکل خانه پرستار ایران با انتقاد از دولت کشورش به علت تعلل در استخدام پرستاران مورد نیاز، گفت: شهریور امسال مجلس به دلیل وجود قراردادهای مختلف طرحی به عنوان ساماندهی کارکنان دولت پیشنهاد کرد و ۴۵ روز به دولت وقت داد برای آن لایحه بیاورد که به واسطه آن تمام شرکت‌های واسطه حذف شوند. این طرح نیز تاکنون نتیجه نداشته و تا جایی که من اطلاع دارم بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

در همین رابطه یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مساله مهاجرت یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی قدیمی است. چرا که زمینه ساز بروز مشکلات در ابعاد وسیع در کشور شد. در سال های اخیر نیز متاسفانه مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی و به ویژه کادر درمان نگرانی های جدی ایجاد کرده است.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: مهاجرت نیروی کار نخبه به ضرر کشور است. کادر درمان در ایران از تخصص های بسیار و مهارت های ویژه ای برخودرا هستند. به همین دلیل کشورهای دیگر توجه زیادی برای جذب این نیروها دارند. وضعیت بد معیشتی و حقوق های نامناسب نیز موجب شده بسیاری از کادر درمان به این کشورها مهاجرت کنند.

به گفته وی، مهاجرت نیروی کار به خارج، موضوع بدی نیست و خوب است که ما در مقاطعی بتوانیم بخشی از نیروی کارمان را در صورت بالا بودن نرخ بیکاری بتوانیم از طریق مذاکره به کشورهایی که نیاز به نیروی کار دارند اعزام کنیم. البته به شرط اینکه اولا نیروی کار ما از طریق مجاری رسمی اعزام شود، دوم اینکه بتوانند کسب دانش و تجربه کرده و به کشور برگردند. سوم اینکه برای کشور ارزآوری داشته باشند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.