صفحه اصلی / سرخط خبرها / جزئیات سفر وزیر صمت به عمان/ صادرات افزایش می یابد
جزئیات سفر وزیر صمت به عمان/ صادرات افزایش می یابد

جزئیات سفر وزیر صمت به عمان/ صادرات افزایش می یابد

قرار است در سفر وزیر صمت به عمان ۱۱ سند همکاری مورد بررسی قرار گیرد و برای افزایش سهم صادرات ایران از بازار عمان به حدود ۱۰ درصد و استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات مجدد برنامه‌ریزی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وزارت صمت، فرزاد پیلتن با بیان اینکه در روز اول کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، مذاکرات در قالب پنج کمیته کارشناسی در حوزه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه در مسقط به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان در حال برگزاری است.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته در روز اول این کمیسیون، بیان کرد: در روز اول این کمیسیون مشترک، هیئت‌های مقدماتی و کارشناسی دو طرف مذاکرات خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، درمان و کشاورزی شروع کرده اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این مذاکرات در قالب پنج کمیته کارشناسی انجام شده است، ادامه داد: طرفین در زمینه‌های مختلف به تفاهم‌هایی دست یافتند که قرار است در روز دوم این اجلاس، مذاکرات در بخش‌های دیگری از جمله فرهنگی، آموزشی، علمی و فناوری تداوم یابد.

پیلتن اضافه کرد: قرار است که در این اجلاس، علاوه بر صورتجلسه کمیسیون مشترک دو کشور، چند سند دیگر در حوزه‌های استاندارد، گمرکی، کشاورزی، ورزشی نیز مورد بررسی قرار بگیرد و انتظار می‌رود که در اختتامیه کمیسیون مشترک شاهد امضای چند سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان باشیم.

وی در خصوص ملاقات‌هایی که وزیر صمت کشورمان در این سفر دارد، تصریح کرد: وزیر صمت کشورمان در خلال سفر به عمان و برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور با بخش خصوصی و مقامات سیاسی، اقتصادی سلطنت عمان از جمله وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری، وزیر بهداشت، وزیر مالیه، امور خارجه، انرژی و معادن و همچنین وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان و رئیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد که در این ملاقات‌ها آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص حضور بخش خصوصی در تیم اعزامی، بیان کرد: در ترکیب هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عمان، هیئتی از بخش خصوصی کشورمان در حوزه‌های مختلفی که علاقمند به سرمایه گذاری مشترک با طرف‌های عمانی هستند نیز حضور دارند و مذاکراتی را در اتاق بازرگانی عمان انجام داده و زمینه‌های همکاری‌های متقابل را مورد بررسی و توافق قرار می‌دهند.

ظرفیت‌های عمان برای افزایش صادرات ایران

همچنین بر اساس گزارشی که وزارت صمت درباره این سفر در اختیار رسانه‌ها قرار داده، عمان با واردات ۲۴ میلیارد دلاری بازار بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی است. با این حال سهم ایران از این بازار در سال ۱۳۹۲ معادل ۷ درصد و در سال ۱۳۹۷ حدود ۳.۶ درصد بوده، اما می‌توان تا ۱۰ درصد از این بازار را در دست گرفت.

همچنین در حوزه صادرات مجدد، روابط تجاری عمان با کشورهای آفریقایی و یمن این امکان را فراهم می‌کند تا صادرکنندگان ایرانی بتوانند از طریق عمان بهتر و راحت‌تر با کشورهای آفریقایی مرتبط شوند. البته صادرات مجدد از عمان مزیت دیگری هم دارد؛ با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها، ایرانی‌ها نمی‌توانند روابط بانکی برقرار کنند و امکان دریافت ال‌سی، یوزانس و دریافت بلندمدت وجه کالاهای صادراتی را ندارند، امکان رقابت با رقبای چینی و ترکیه‌ای هم وجود ندارد. اما اگر صادرات از طریق عمان انجام شود، تحت عنوان شرکت‌های عمانی امکان دریافت ال‌سی و یوزانس فراهم می‌شود. بنابراین صادرات از طریق عمان، بازار بزرگ‌تری را در دسترس صادرکنندگان ایرانی قرار می‌دهد.

همچنین قرارداد FTA (موافقت‌نامه تجارت آزاد) عمان با ۱۶ کشور عربی- آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی (سوئیس، لیختن‌اشتاین، نروژ، سوئد) این امکان را به تجار ایرانی می‌دهد که محصولات تولیدی را از طریق عمان با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنند.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در آستانه سفر وزیر به عمان، به این نکته هم اشاره کرده که سواحل مکران، دروازه ورود ایران به اقیانوس هند و تجارت جهانی است و این موقعیت ژئوپلیتیکی، یک مزیت اقتصادی قابل‌توجه است که حجم بزرگی از مبادلات جهانی کالا و اقتصادی را متوجه این منطقه می‌کند.

در این گزارش همچنین به تغییر رویکرد دولت عمان برای ایجاد درآمد بعد از کاهش قیمت نفت طی چند سال گذشته، اشاره شده، به طوری که نقشه راه این کشور در دهمین برنامه پنج‌ساله بر شش محور متمرکز شده و یکی از محورها معدن است. بنابراین ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتقای توان صادراتی ایران، صادرات خدمات فنی و مهندسی، استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان وجود دارد.

گفتنی است، در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه، وزیر صمت به همراه رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و برخی از نمایندگان دستگاه‌های دولتی در رأس هیئت بزرگ تجاری از بخش خصوصی به منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، به عمان سفر کرده است.

قرار است در سفر وزیر صمت به عمان ۱۱ سند همکاری مورد بررسی طرفین قرار گیرد و برای افزایش سهم صادرات ایران از بازار عمان به حدود ۱۰ درصد و استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات مجدد برنامه‌ریزی شود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.