صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال آینده
راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال آینده

وزیر نیرو خبر داد؛

راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال آینده

وزیر نیرو گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی چهار سال آینده ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی خواهیم کرد.


به گزارش مسب و کار نیوز بخ نقل از مهر، علی‌اکبر محرابیان امروز در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو، با اشاره به پوشش برق‌رسانی حدود صد درصدی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در جهان از نظر ظرفیت نیروگاهی، جایگاه چهاردهم را داریم. همچنین تلفات شبکه توزیع نیروی برق در ایران تک‌رقمی است.

وزیر نیرو افزود: در جهان هر ۱۰ سال یکبار شاهد فروپاشی شبکه و خاموشی‌های گسترده هستیم اما در ایران ۱۸ سال است که خاموشی گسترده (Black out) نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در شروع دولت سیزدهم چالش‌های جدی در صنعت برق داشتیم که عمدتاً به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت در صنعت برق بود؛ تابستان امسال با کمبود حدود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه شدیم که ۲۰ درصد از تقاضای کشور را شامل می‌شود. این موضوع منجر به خاموشی‌های سراسری به مدت چهار ماه در کشور شد که نارضایتی‌های عمومی و تعطیلی کارخانجات را به دنبال داشت. همچنین در زمستان نیز کمبود سوخت نیروگاه‌ها را داشتیم که به دلیل فرسودگی و عدم سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های حیاتی صنعت برق بود. همچنین مصرف بی‌رویه برق، بدهی‌های صنعت برق و رمزارزها نیز از دیگر چالش‌های ما محسوب می‌شود.

محرابیان افزود: چهار رویکرد شامل توسعه و ارتقا تولید برق، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، مدیریت تقاضا، بهینه‌سازی مصرف و اصلاح اقتصاد برق را در برنامه‌ریزی‌های خود پیش می‌گیریم.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال در دستور کار قرار دارد که از این میزان ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌هایی است که تحت مدیریت وزارت نیرو توسط بخش خصوصی و مالکیت دولتی، ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع بزرگ و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی خواهد شد البته در حال حاضر کارهای عملیاتی ۵۶۰۰ مگاوات برق صنایع بزرگ آغاز شده است.

وی گفت: مهمترین چالش ما زمستان سال جاری و تابستان سال آینده است البته زمستان را با ظرفیت‌های درون دولت مدیریت کرده‌ایم و برای پیک ۱۴۰۱ راه‌اندازی ۶۰۶۲ مگاوات ظرفیت جدید را در دستور کار داریم. این ظرفیت در چارچوب ۲۷ واحد حرارتی با ظرفیت ۴۲۶۵ مگاوات، یک واحد حرارتی با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و ۷۳ واحد تجدیدپذیر با ظرفیت ۵۰۱ مگاوات انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت تقاضا گفت: یکی از اقدامات جهادی که در دستور کار قرار دادیم، نصب کنتورهای هوشمند است که در این رابطه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات کنتور هوشمند برای پرمصرف‌ها نصب می‌شود.

محرابیان به اقتصاد برق نیز اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته شاهد اُفت شدید اقتصاد برق نسبت به موارد مشابه هستیم؛ در سال ۸۹ قیمت یک کیلو وات برق سه سنت بود و پس از اجرای هدفمندسازی که قرار بود حامل‌های انرژی آزاد شوند، شرایط بدتر شد زیرا بی‌توجهی به این صنعت، قیمت را به یک‌سوم سنت رسانده است. درواقع پس از اجرای هدفمندی، ۹ برابر در اصلاح صنعت برق عقب‌نشینی کرده‌ایم. یکی از دلایل بدمصرفی برق نیز همین موضوع است.

وی اظهار کرد: همچنین فاصله قیمت تکلیفی فروش برق و قیمت تمام شده منجر به بدهکاری‌های بزرگ شده است.

وزیر نیرو تأکید کرد: ما به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و اصلاح تعرفه‌ها هستیم که البته این اصلاح از اول بهمن ماه بدون کوچک‌ترین افزایشی برای کم‌مصرف‌ها اعمال شد.

محرابیان گفت: همچنین حدود ۱۶۰ واحد نیروگاهی داریم که برق این واحدها در سال آینده از طریق بورس عرضه خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.