صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / راهنمای استعلام صلاحیت پیمانکاری در سامانه روابط کار
راهنمای استعلام صلاحیت پیمانکاری در سامانه روابط کار

راهنمای استعلام صلاحیت پیمانکاری در سامانه روابط کار

به منظور مدیریت حوادث در محیط‌های کاری و به حداقل رساندن خطرات ناشی از سهل‌انگاری‌ها، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 1397 کلیه پیمانکاران حقیقی و حقوقی را ملزم به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی کرد. به موجب این قانون، پیمانکاران موظف هستند تا با گذراندن دوره‌های آموزشی خاصی که از سوی وزارت کار در نظر گرفته می‌شود، نسبت به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی اقدام کنند. در مقابل، کلیه شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز موظف هستند که قبل از عقد هر گونه قرارداد پیمانکاری، نسبت به استعلام صلاحیت پیمانکاری از طریق مشاهده گواهینامه ذکر شده اقدام کنند. در ادامه، راهنمای کار با سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری را ارائه می‌کنیم.

ثبت نام در سامانه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

برای دسترسی به سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری، باید از طریق نشانی اینترنتی svcc.mcls.gov.ir اقدام کنید. کلیه متقاضیان دسترسی به این سامانه باید ابتدا در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کنند. به این ترتیب که برای وارد شدن به سامانه صلاحیت ایمنی پیمانکاران، باید از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام نمود.

برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد صفحه یوآیدی شده و احراز هویت آنلاین وزارت کار را انتخاب نمایید.
  2. وارد صفحه احراز هویت آنلاین وزارت کار شوید. در ادامه گزینه احراز هویت الکترونیکی را انتخاب کنید.
  3. بسته به اینکه پیمانکار حقیقی یا حقوقی هستید، یکی از دو گزینه کارفرمای حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید.
  4. بسته به اینکه کدامیک از دو گزینه فوق را انتخاب می‌کنید، مجموعه‌ای از اطلاعات را باید در سامانه درج کنید.
  5. در نهایت با انجام فرآیند احراز هویت و پرداخت کارمزد آن، نام کاربری و رمز عبور سامانه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در ادامه وارد سامانه svcc.mcls.gov.ir شوید. در بالای صفحه روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید. در صفحه باز شده روی گزینه ورود متقاضی کلیک کنید. به این ترتیب شما به سامانه جامع روابط کار منتقل می‌شوید. در این سامانه باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. به این ترتیب بار دیگر به سامانه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران بازگردانده می‌شوید.

در صورتی که اطلاعات شما در سامانه جامع روابط کار و سامانه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران هم‌خوانی داشته باشد، مستقیما وارد پروفایل کاربری‌تان در این سامانه خواهید شد.

مراحل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری

بعد از ورود به سامانه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری، ۱۳ مرحله پیش‌بینی شده است که باید یک به یک آن‌ها را به ترتیب پشت سر بگذارید. این موارد عبارت‌اند از:

  • مشخصات پیمانکار
  • مشخصات دفتر مرکزی
  • مشخصات کارگران
  • گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری
  • مدارک گواهی نامه آموزشی
  • سوابق فعالیت
  • تجهیزات
  • حوادث
  • مسئولیت حفاظت فنی
  • پیمانکاران فرعی
  • بارگذاری مدارک
  • تکمیل ثبت نام

بعد از پشت سر گذاشتن موفق تمام مراحل فوق و احراز هویت با یوآیدی، می‌توانید نسبت به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران اقدام کنید. البته پشت سر گذاشتن مراحل فوق نیازمند انجام اقدامات خاص و تهیه مدارک است. در بخش راهنمای سیستم در پروفایل کاربری در سامانه تایید صلاحیت پیمانکاران، به طور کامل تک تک این موارد توضیح داده شده است.

البته لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه به عنوان یک بخش از فرآیند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری به شمار می‌رود. بعد از آن مدارک مختلف پیمانکار حقیقی یا حقوقی توسط کارشناسان مراجع ذی‌صلاح مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب در صورتی که مدارک مورد تایید قرار بگیرد، در نهایت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادر شده و در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.

بعد از آن استعلام صحت و سقم این گواهینامه را می‌توان از طریق سامانه svcc.mcls.gov.ir وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام داد.

تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری

گواهینامه صادر شده برای هر پیمانکار اعم از حقیقی یا حقوقی به مدت دو سال از زمان صدور اعتیار خواهد داشت. پیمانکار موظف است که حداکثر در فاصله ۶۰ روز مانده به پایان تاریخ اعتیار گواهینامه، درخواست خود را برای تمدید تاریخ آن در سامانه svcc.mcls.gov.ir ثبت کند. به این ترتیب بار دیگر مراجع ذی‌صلاح نسبت به بررسی صلاحیت پیمانکار و سوابق فعالیت او در طول دو سال اخیر اقدام می‌کنند و در صورت احراز شرایط، با درخواست او موافقت کرده و گواهینامه وی را تمدید می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.