صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز
امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز

وزیر نفت خبر داد:

امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز

وزیر نفت گفت: امروز توان تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز غنی را داریم و مردم روزانه از نعمت آن بهره‌مند هستند.


به گزارش ایسنا، جواد اوجی، امروز در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با بیان اینکه با دیدن دستاوردها در این نمایشگاه و اینکه فعالان حوزه پتروشیمی ایران اکنون در دنیا پیشتاز شده‌اند، احساس غرور می‌کنم، اظهار کرد: ایران اکنون در مجموع ١۵٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام و ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب ذخیره گاز طبیعی قابل برداشت دارد.

به گفته وی پیش از انقلاب یک تا دو شهر از نعمت گاز بهره‌مند بودند و اکنون در بخش شهری ۸۵ درصد و در بخش روستایی ۹۵ درصد خانوارها از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید در صنعت پتروشیمی شاهد تحولی عظیم باشیم و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را در سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن برسانیم، گفت: پتروشیمی در تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت نفت کمترین آسیب را متحمل شده است و امسال شاهد عرضه ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما بوده‌ایم.

امضای ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز

وزیر نفت تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز امضاء شده است. این قراردادها با کنسرسیوم‌های بانکی، هلدینگ‌ها و همچنین شرکت‌های خارجی به امضاء رسیده است.

وی با بیان این‌که علاوه بر این ۱۰ تفاهم‌نامه نیز در این زمینه به امضاء رسیده است، گفت‌: ما منتظر مذاکرات و رفع تحریم‌ها نماندیم؛ در این مدت شرکت‌های بزرگ دنیا مذاکرات خود با ایران را برای سرمایه گذاری در نفت و گاز آغاز کرده‌اند و در حوزه انرژی قراردادهای خارجی امضاء شده است که در وقت مناسب خدمت مردم اعلام می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در همین مدت آغاز به کار دولت سیزدهم شرکت‌های بزرگ برای مشارکت در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر سرمایه گذاری روی پتروپالایشگاه‌ها و ارزش افزوده زیاد آن ۱۲ قرارداد در این زمینه امضاء شده است که یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش کشور افزوده می‌شود.

به گفته وزیر نفت برای احداث یک پتروپالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که در دولت سیزدهم سعی می‌کنیم که ظرفیت پالایش کشور را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که در پایان برنامه ششم توسعه قرار بود ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در کشور تولید شود، ادامه داد: در حال حاضر ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در کشور تولید می‌شود.

اوجی با بیان این‌که در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز انجام نشده است، گفت: پتروپالایشگاه‌ها علاوه بر تامین سوخت و تضمین امنیت انرژی خوراک صنعت پتروشیمی را تامین می‌کند.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که اکنون بالغ بر ۱۲ قرارداد ساخت پتروپالایش در کشور امضاء شده که معادل یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه خوراک خواهد بود، گفت: مجوز تنفس خوراک در دولت سیزدهم اصلاح شده تا سرمایه گذاری‌ها اصلاح شود.

اوجی با بیان این‌که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها براساس قیمت چند هاب منطقه‌ای و قیمت گاز وارداتی و صادراتی تعیین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت هر مترمکعب گاز در اروپا که به یک دلار و ۳۲ سنت رسید قیمت گاز پتروشیمی‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد شده تا سقفی برای خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شود ادامه داد: براساس آن در بهمن‌ماه و اسفندماه سال جاری این مساله اجرایی شده است.

وزیر نفت با اشاره به رشد تقاضا در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: رشد این صنعت نسبت به فرآورده‌های نفتی بسیار بالاتر است و رشد تقاضا برای این صنعت هشت تا ۱۰ درصد عنوان می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که ایران در دارا بودن منابع گازی که خوراک اصلی پتروشیمی است رتبه دوم را دارد که در واقع پشتوانه خوبی برای توسعه این صنعت به حساب می‌آید، تصریح کرد: در بحث شرکت‌های دانش بنیان صنعت پتروشیمی بسیار پیشتاز است و کمترین آسیب از تحریم‌ها در حوزه صادرات را صنعت پتروشیمی دید و درآمدهای صنعت پتروشیمی با درآمدهای نفتی برابری می‌کند.

اوجی با بیان این‌که صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه گذاری کم و سود بالا می‌تواند در اشتغالزایی در مناطق کم‌برخوردار موثر باشد، گفت: تعیین خوراک پتروشیمی یکی از دغدغه‌های وزارت نفت بوده است که برای حل این مشکل نیز بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میادین نفت و گاز امضاء شده است.

امضای ۱.۳ میلیارد یورو قرارداد در صنعت نفت

به گزارش ایسنا، جواد اوجی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاس در جمع خبرنگاران هم با بیان اینکه روز گذشته حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو قرارداد در صنعت نفت به امضا رسید، گفت: یکی از این قراردادها مربوط به جمع آوری گازهای همراه در میادین شرق کارون بود که ارزش این قرارداد به میزان ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه براساس آن گازهای غنی همراه نفت در میادین شرق کارون جمع آوری خواهد شد و در آینده نزدیک نیز قرارداد جمع آوری گازهای همراه میادین غرب کارون با شرکت های توانمند امضا می شود، گفت: به واسطه این قراردادها تا پایان این دولت تکلیف گازهای همراه مشخص می شود.

وی با بیان اینکه جمع آوری گازهای غنی علاوه بر تأمین خوراک پتروشیمی ها کاهش آلایندگی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت، گفت: قرارداد دیگری که روز گذشته به امضا رسید، قرارداد ۸۵۰ میلیون دلاری توسعه میدان مشترک سهراب بود و این قرارداد جزو همان ۴.۵ میلیارد یورو قراردادی است که از ابتدا دولت سیزدهم برای توسعه میادین نفت و گاز به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه در ماه های آتی نیز قراردادهای جمع آوری گازهای مشعل و هم توسعه میادین نفتی و گازی امضا خواهد شد، اظهار کرد: امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۰ میلیون تن در سال بوده و تنوع تولید محصولات را شاهده هستیم به گونه ای که نیازهای صنایع داخلی را مجموعه صنایع پتروشیمی تأمین می کند و بخش زیادی از محصولات پتروشیمی صادر شده و تا پایان دی ماه ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم در زمینه تولید کاتالیست در کشور خودکفا می شویم، گفت: بخشی از ظرفیت صنایع پتروشیمی به دلیل کمبود خوراک خالی مانده که با توسعه میادین نفت و گاز کامل خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه هلدینگ های پتروشیمی وارد فاز سرمایه گذاری شده اند و به زودی شاهد افتتاح طرح های پتروشیمی در مناطق محروم خواهیم بود، گفت: وزارت نفت در بحث تأمین خوراک پتروشیمی حمایت همه جانبه خواهد داشت و از این رو برنامه داریم با توسعه میدان های جدید و جمع آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل دغدغه پتروشیمی ها از نظر خوراک برطرف شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.