صفحه اصلی / اسلایدر / دولت در قیمت‌گذاری و صادرات دخالت نکند
دولت در قیمت‌گذاری و صادرات دخالت نکند
https://www.leader.ir/fa/pictures/album/2444/grid?img=70280_396.jpg

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در جلسه ملاقات تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری پیشنهاد کرد

دولت در قیمت‌گذاری و صادرات دخالت نکند

علی تقوی‌فر، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در ملاقات اخیر تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری حضور یافته بود، طی سخنانی، خواستار واگذاری امور به بخش خصوصی، عدم دخالت دولت در قیمتگذاری و صادرات شد و همچنین درخواست یکسان‌سازی ارز را نیز مطرح کرد.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که به عنوان یکی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در جلسه ملاقات تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب سخن می‌گفت، خواستار توجه بیش از پیش سیاستگذاران به صنعت مرغداری به عنوان یکی از صنایع حائز اهمیت در حفظ امنیت غذایی و امنیت ملی شد.

تقوی‌فر با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تولید مرغ به حدود ۱۴ برابر افزایش یافته و تولید تخم‌مرغ نیز به حدود ۱۰ برابر اوایل انقلاب بالغ شده است، توضیح داد: مصرف سرانه مرغ ظرف ۴۳ سال گذشته از ۵ کیلو به بیش از ۳۰ کیلو رسیده و مصرف تخم‌مرغ نیز از سه کیلو به بیش از ۱۲ کیلو افزایش یافته‌است.

او در ادامه با اشاره به محدودیت تولید سویا و ذرت در کشور گفت: سالانه حدود ۱۰ میلیون تن با مبلغی حدود ۵ میلیارد دلار واردات سویا و ذرت انجام می‌گیرد و با توجه به محدودیت تامین آب کشاورزی، در صورت افزایش سرانه مصرف و تولید بیشتر مرغ و تخم‌مرغ، به نظر می‌رسد مشکلاتی ایجاد شود. در حالی که  با ایجاد زنجیره تامین و مصرف بهینه خوراک، بخش قابل توجهی از صنایع از این محل منتفع خواهند شد.

 تقوی‌فر، سپس به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به کاهش مصرف گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ به منابع عمده تامین پروتئین حیوانی تبدیل شده و این محصولات از نظر امنیت غذایی و امنیت ملی بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند توجه ویژه است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تامین نهاده‌های تولید در این بخش کاملا متکی به واسطه‌گری است، به ضعف‌های صنعت مرغداری اشاره کرد. او پراکندگی در صنعت، ضعف در مطلوبیت‌های تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و دولت، حجم بالای سرمایه در گردش مورد نیاز، راندمان پایین و هدررفت منابع ملی، خروج سود از فعالیت، نوسانات قیمتی شدید در بازار و ضعف در رقابت با محصولات خارجی را زا جمله این ضعف‌ها برشمرد.

تقوی‌فر در ادامه به مزایای ایجاد زنجیره بزرگ تولید اشاره کرد و گفت که امکان برنامه‌ریزی دقیق و امکان اجرای آن، در اختیار داشتن کلیه عوامل تولید، اعمال مدیریت فنی و تخصصی در ارکان تولید، افزایش بهره‌وری کلیه عوامل و کاهش هزینه‌های تولید جزو این مزیت‌هاست.

او در این ملاقات پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت این صنعت ارائه کرد که واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی از جمله این پیشنهادات بود. او گفت که شایسته است دستگاه‌های دولتی به جای تصدی‌گری و تولی‌گری به سیاستگذاری و نظارت بپردازند. عدم دخالت در صادرات، عدم قیمت‌گذاری دستوری در محصولات کشاورزی و یکسان‌سازی نرخ ارز از دیگر پیشنهاداتی بود که تقوی‌فر ارائه کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.