صفحه اصلی / اسلایدر / واکنش دلار به مثبت شدن اخبار مذاکرات و لغو برخی تحریم ها چه خواهد بود؟/سیگنال نزولی به بازار دلار
واکنش دلار به مثبت شدن اخبار مذاکرات و لغو برخی تحریم ها چه خواهد بود؟/سیگنال نزولی به بازار دلار

واکنش دلار به مثبت شدن اخبار مذاکرات و لغو برخی تحریم ها چه خواهد بود؟/سیگنال نزولی به بازار دلار

کسب و کار نیوز- در حالی آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را لغو کرده است که میزان تاثیر آن بر بازارهای مالی بخصوص بازار ارز محل اختلاف بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی است. آخرین قیمت دلار در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما دلار روز شنبه شانزدهم بهمن ماه کار خود را با ۱٫۶ درصد کاهش نشان داد و ناگهان ۴۵۰ تومان افت کرد. قیمت دلار با ۴۵۰ تومان کاهش به ۲۷ هزار و ۵۰ تومان رسید و تنها یک قدم کوچک تا ورود به کانال ۲۶ هزار تومانی فاصله دارد. به نظر می‌رسد بازار ارز بالاخره توافق هسته‌ای را جدی گرفته و اولین کاهش قیمت جدی خود را ثبت کرد.|
به هر ترتیب آسوشیتدپرس خبر داده که دولت جو بایدن برخی از تحریم‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرده است. ایرنا، خبرگزاری دولت هم با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: مذاکرات وین وارد مرحله حساسی شده است. رویترز هم به مانند آسوشیتدپرس گزارش داده که آمریکا برای تسهیل مذاکره با ایران تحریم برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظیر پروژه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و تحقیقات هسته‌ای را رفع می‌کند. با این خبر احتمالا بازارهای مالی متاثر شوند. باید دید در ادامه چه اخباری از مذاکرات ایران منتشر خواهد شد و احتمالا با جدی‌تر شدن این اخبار واکنش بازارها نیز بیشتر از قبل شود.
از ماه گذشته مقاومت بازار ارز تعدیل شد و با موفقیت دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت و بازگشت ارز به کشور شاهد کاهش نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بودیم. به این صورت که نرخ دلار در صرافی بانکی از ۲۷ دی‌ماه پس از ۶ ماه به ۲۵ هزار تومان رسید و در بازار آزاد نیز سیر نزولی قیمت‌ها شروع شده است. مشاهدات بازار آزاد حاکی از این است که قیمت دلار در این بازار سقوط کرده است و در آستانه ورود به ۲۶ هزار تومان است.

احتمال ریزش کوتاه مدت نرخ ارز
کامران ندری، اقتصاددان

لغو برخی از تحریم‌های ایران توسط آمریکا می تواند تا حدودی در بازار ارز تاثیرگذار باشد. اما این ریزش قیمت خیلی چشمگیر نیست و به اصطلاح در هفته های گذشته پیش خور شده است. این اخبار و لغو تحریم ها به دلیل اینکه مطابق انتظارات قبلی پیش رفته و تحقق پیدا کرده است تغییرات زیادی را در بازار ارز نخواهد داشت. طی هفته های گذشته همین اخبار بارها و بارها اعلام شده و از آمادگی آمریکا برای لغو برخی تحریم ها خبر داده بود. بنابراین اخبار منتشر شده تازگی خاصی برای بازار ارز نداشته است. به عبارت دیگر کاهش نرخ ارز در مدت اخیر اتفاق افتاده است. البته این خبر ضمیمه اخبار گذشته شده می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما اثر آن قوی و شدید نخواهد بود.
بازار ارز ایران به طور کلی تحت تاثیر اخبار برجامی است تا عوامل دیگر اقتصادی و داخلی. برای روزهای پایانی سال نیز پیش بینی می شود تقاضای خاصی برای بازار ارز نداشته باشیم. سالهای گذشته افزایش تقاضا برای ارز به منظور مسافرت ها وجود داشت. همین امر نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می داد. همچنین تغییر خاصی در برنامه ها و سیاست های دولت اتفاق نیفتاده و همین اخبار برجامی در بازار تاثیر گذار است. بنابراین نوسانات ارزی این روزها بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی است تا اقتصادی. در روزهای اخیر در برنامه‌های اقتصادی دولت تغییری ایجاد نشده است. موضوعات مرتبط با آینده اقتصادی و بودجه‌ای موثر بر بازار ارز هم مطرح نیستند.
اگر به یک باره روند مذاکرات تغییر کند، یعنی از روند رو به مثبت خارج شود، نرخ ارز شروع به افزایش خواهد کرد. در غیر این صورت و در صورت احیای برجام، تاثیر کوتاه مدت آن در بازار قابل مشاهده خواهد بود. حتی ممکن است قیمت دلار به زیر ۲۵ هزار تومان نیز برسد. یعنی در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود. اما این ریزش تداوم نخواهد داشت چراکه دولت اجازه کاهش بیش از اندازه نرخ ارز را نمی دهد. ادامه این کاهش قیمت به ضرر تولید است و صدمات بسیاری را متوجه تولیدکننده خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.