صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / ترکیب سهامداری سرخابی‌ها بعد از واگذاری چگونه خواهد بود؟
ترکیب سهامداری سرخابی‌ها بعد از واگذاری چگونه خواهد بود؟

ترکیب سهامداری سرخابی‌ها بعد از واگذاری چگونه خواهد بود؟

رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن تشریح فرایند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، درمورد ترکیب سهامداری این دو باشگاه بعد از واگذاری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: هر شرکتی می تواند برای این منظور وارد مذاکره شود.

حسین قربانزاده درمورد فرایند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تاکید کرد: موضوعی که درحال حاضر درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اهمیت دارد، این است که بتوانیم با تلاش همکاران در سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس، وزارت ورزش و جوانان، دو باشگاه و فدراسیون فوتبال تا پایان بهمن، این دو باشگاه در سازمان بورس ثبت و در بازار پایه فرابورس درج نماد شده تا مردم سهامدار بخشی از سهام این دو باشگاه شوند.

وی با بیان اینکه شاید شبهاتی در ذهن مردم درمورد واگذاری، تغییر مدیریت، وضعیت سوددهی و زیان دهی دو باشگاه وجود داشته باشد، گفت: گام نخست و هدف اصلی در حکمرانی بهینه این دو باشگاه شفافیت است. لازمه رسیدن به این هدف این است که در گام اول این دو باشگاه عملکرد شفافی در حوزه اقتصادی و مالی داشته باشند که این مهم با شفاف شدن صورت های مالی حسابرسی شده و درج نماد و ثبت نزد سازمان بورس اتفاق می افتد. تمام تلاش این است که تا آخر بهمن این اتفاق رخ دهد.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: گام دوم مشارکت مردم است تا برای نظارت و حسابرسی این دو باشگاه از زاویه دید عموم مردم اهرمی وجود داشته باشد. این اتفاق هم با مدلی که طراحی شده است تا پایان بهمن محقق می شود. این مدل هم مشارکت در افزایش سرمایه این دو باشگاه به طریق صرف سهام با سلب حق تقدم بوده که یک شیوه مناسبی است که هم می تواند به باشگاه کمک کند و هم مدلی است برای تعامل و همکاری و هم افزایی با عموم مردم در اداره این دو باشگاه. بنابراین گام دوم بعد از شفافیت، مشارکت مردم بود.

قربانزاده با تاکید بر اینکه ۱۰ تا ۲۰ درصد باشگاه ها در قالب مدل افزایش سرمایه از طریق صرف سهام تا پایان بهمن واگذار می شود، عنوان کرد: گام سوم نیز تزریق منابع مالی به این دو باشگاه و عبور از بحرانی است که این دو باشگاه دارند. از طریق این مدل، به جای اینکه پول به خزانه دولت واریز شود، به خود باشگاه ها وارد و اندوخته می شود. این دقت وجود دارد که در مراحل ثبت در سازمان بورس تلاش شود طرح توجیهی و منابعی که تدبیر شده است، برای اینکه باشگاه ها از طریق این منابع سودآوری مستمری داشته باشند، به درستی صورت بگیرد که این اتفاق هم در جلساتی که پیوسته داریم رهگیری شده است.

برگزاری جلسات منظم

وی ادامه داد: تقریبا هر روز در سازمان خصوص سازی در این حوزه جلساتی برگزار می شود و هر دو یا سه روز یکبار هم  با حضور نمایندگانی از سازمان بورس، فرابورس، باشگاه های استقلال و پرسپولیس، وزارت ورزش و مشاورین سرمایه گذاری و تامین سرمایه ها برای تهیه طرح توجیهی افزایش سرمایه این دو باشگاه جلساتی برگزار می شود. همچنین با کارشناسان رسمی دادگستری جلساتی برای ارزش گذاری این دو باشگاه برگزار شده است و در هفته پیش رو نتیجه ارزشگذاری جدید این دو باشگاه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی آماده سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از حدود یک ماه پیش اظهار کرد: جلسات این ستاد نیز در سازمان خصوصی سازی برگزار می شود که در آن نمایندگانی از وزارت ورزش و جوانان، دو باشگاه مشاورین سرمایه گذاری و سازمان بورس و فرابورس در این جلسات حضور درند.

ترکیب سهام‌داری سرخابی‌ها

قربانزاده در ادامه درمورد ترکیب سهامداری دو باشگاه بعد از واگذاری نیز توضیح داد: این ترکیب بعد از مشارکت مردم در افزایش سرمایه تدبیر می شود. جلساتی درمورد اینکه سهم دولت و سهم سهامدار عمده ای که میتواند در قالب یک مزایده بلوکی از سهام باشگاه را خریداری کند چه میزان است نیز برگزار می شود و پیشنهادات متعددی وجود دارد. از جمله اینکه شرکت های مختلف بورسی و غیربورسی یک سیت یا دو سیت یا بیشتر از سهام باشگاه را خریداری کنند. در کنار آن نیز مدل وزارت رفاه درمورد تعاونی سهامی عام نیز مورد بررسی است. همچنین کارکنان وزارت ورزش و پیشکسوتان دو باشگاه می توانند به عنوان بخشی از سهامداران باشند.

وی به این سوال که آیا قرار است سهام دو باشگاه به اپراتورها واگذار شود یا خیر نیز پاسخ داد: هر شرکتی می تواند برای این منظور وارد مذاکره شود. البته این ها مرحله بعد است و تا پایان بهمن سه گام شفاف سازی، مشارکت مردم و تزریق منابع صورت می گیرد. در مرحله بعد است که ترکیب سهامداران مشخص خواهد شد و مشارکت وزارت ورزش نقش مهمی ایفا می کند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.