صفحه اصلی / اسلایدر / احتکار برنج در انبارها
احتکار برنج در انبارها

برنج ایرانی در یک قدمی 100 هزار تومان قرار گرفت

احتکار برنج در انبارها

کسب و کار نیوز- در هفته های اخیر همواره این سوال مطرح می شود که در ایران به عنوان قطب تولید و صادرات برنج چرا باید برنج ایرانی در آستانه کیلویی 100 هزار تومان قرار بگیرد. طبق گفته واردکنندگان با افزایش قیمت برنج ایرانی، بخشی از تقاضا به سمت برنج خارجی سوق داده شده که با این وجود ماهیانه ۱۵۰ هزار تن برنج به منظور کسری نیاز کشور باید وارد شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اما رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران معتقد است ۸۰ درصد برنج از تولیدکنندگان و کشاورزان خارج شده و در انبارهای افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند. تقی جعفریان  افزود: صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دلالان ۸۰ درصد برنج تولیدی را از کشاورزان خریداری و در انبارها دپو کردند و برای اینکه آنها نرخ را تعیین کنند این محصول را به‌صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌کنند.

نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی به ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. قیمت برخی انواع کیسه ۴.۵کیلویی برنج ایرانی در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۴۰۰هزار تومان رسیده است. در بالاترین نقطه بازار برنج، نرخ هر کیلوگرم برنج کشت دوم امراللهی، به‌عنوان گران‌ترین برنج ایرانی در بازار مصرف، به ۹۵هزار تومان افزایش یافته است. فعالان بازار می‌گویند میزان افزایش قیمت در انواع برنج مرغوب و پرمصرف ایرانی نسبت به ارقام پرمحصول و وارداتی بیشتر بوده است.

در گزارشی دیگر نیز آمده است قیمت برنج خارجی از اردیبهشت ۹۶ تا دی ماه امسال ۵۷۵درصد رشد کرده است. اردیبهشت ۹۶، یعنی در آغاز سال ۹۶ می‌شد با ۵٫۵ هزار تومان یک کیلو برنج خارجی خرید. این رقم الان به حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت را البته می‌توان به شوک قیمت دلار نسبت داد.

وزارت جهاد کشاورزی اما می گوید قیمت‌ برنج غیرواقعی است. مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی گفت: برنج ایرانی به قیمت‌هایی به فروش می‌رسد که غیر واقعی است و وزارت جهاد کشاورزی برای برخورد با این موضوع ورود کرده است. میزان تولید برنج در سال جاری ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است اما این موضوع نباید به این اندازه، قیمت برنج ایرانی را در بازار افزایش دهد.

در همین رابطه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت و گو با کسب و کار” گفت: قیمت های فعلی برنج منطقی و بر اساس عرف نیست. وضعیت قیمت برنج در حالی است که کمبودی در این کالا وجود ندارد و برنج به اندازه کافی عرضه می شود. تمام بازارهای۱۴ گانه در رکود بوده و مردم منتظر کاهش قیمت هستند اما افزایش قیمت برنج ایرانی غیرمنطقی بوده و در قیمت‌گذاری گرانفروشی و سودجویی صورت می‌گیرد که اجحاف در حق مردم و ناشی از عدم نظارت است.

گرانی‌ برنج از شمال سرچشمه می‌گیرد. اتحادیه تعیین‌کننده نرخ نبوده و فقط خریدار است. برنج را به هر قیمتی که بخرد با سود قانونی به فروش می‌رساند اما این گرانی‌ها علاوه بر اینکه به مصرف‌کننده آسیب وارد می‌کند به زیان فروشنده است.

قاسمعلی حسنی همچنین در مورد وضعیت قیمت برنج در بازار اظهار کرد: در حال حاضر برنج ایرانی از ۴۷ تا ۷۷ هزار تومان و در برخی موارد بیشتز از این قیمتها عرضه می شود که این قیمت ها منطقی و عرف نیست.

وی اظهار داشت: وضعیت قیمت برنج در حالی است که ما کمبودی در این کالا نداریم و برنج ایرانی و خارجی به اندازه کافی در بازار عرضه می شود. بنابراین فروش برنج با این قیمت ها درست نیست. قیمت برنج را کشاورزان مناطق ۳ استان شمالی تعیین می‌کنند. متاسفانه یک عده در این وضعیت سودجویی و افزایش های غیرمنطقی در قیمت برنج اعمال می کنند.

حسنی گفت: قیمت برنج خارجی نیز در بازار بالاست. اگرچه برنج هندی دولتی از ۱۸ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشند اما این برنج در بازار آزاد از ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان قیمت دارد. همچنین قیمت برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی حدود ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.