صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / چگونه مانع قبوض نجومی برق شویم؟
چگونه مانع قبوض نجومی برق شویم؟

چگونه مانع قبوض نجومی برق شویم؟

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده و طبق مصوبه هیات دولت که پنجم دی‌ماه تصویب شد، اعضای دولت نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند؛ اتفاقی که به موجب آن قرار است الگوی مصرف برق مبنای محاسبه هزینه برق مصرفی خانوار باشد.

به‌گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در قانونی که مورد اشاره قرار گرفت، الگوی مصرف برای مناطق معتدل و عادی مثل تهران، مشهد، شیراز و اصفهان در فصل‌های سرد سال  الگوی مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه دیده شده و در ماه‌های گرم با توجه به نیاز به وسایل سرمایشی الگو به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش داده شده، همچنین میزان الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیری با توجه به میزان و پایداری گرما تا ۱۰ برابر الگوی مصرف مناطق عادی، یعنی ۳۰۰۰ کیلووات ساعت ماهیانه در ماه‌های گرم سال تدوین شده و این در حالی است که طبق اعلام مسوولان به‌طور میانگین بیش از ۷۵ درصد شهروندان این الگوها را رعایت می کنند.

البته  تعداد مشترکان پرمصرف در تهران و شهرهای بزرگ بیش از این رقم است و طبق گفته‌های مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق، مصرف برق بیش از ۳۰ درصد مشترکان تهران بزرگ بیش از الگو بوده و جزو مشترکان پر مصرف به حساب می‌آیند. برخی مشترکان تهرانی مصرف برق بالایی دارند و دلیل این مساله نیز این بوده که در منازل با متراژ بالا و چند طبقه زندگی می کنند و مصرف برق دستگاه های گرمایشی و سرمایشی آنها در این شرایط بیشتر است. حتی در برخی ویلاها از گرمایش برای استخر یا سونا استفاده می کنند و قطعا یارانه بیشتری دریافت می کنند. البته اطراف تهران برق کمتری مصرف می کنند.

به گفته وی، این مشترکان اگرچه هزینه بالاتری در قبوض خود می پردازند ولی یارانه بیشتری هم دریافت می کنند. مصرف برق این دسته از مشترکان بیش از دو برابر الگو بوده که این نحوه مصرف مشکلات تامین برق را برای سایر مشترکان به دنبال خواهد داشت.

با این‌ حال بر اساس این مصوبه بخش از مشترکان در مناطق مختلف به واسطه مصرف کمتر از سقف الگوی مصرف، اساساً مشمول هیچ گونه افزایش هزینه ای در حوزه برق نخواهند شد، اما آن دسته از شهروندان که میزان مصرف انرژی برق آن‌ها بالاتر از الگوی مصرف است، می توانند با رعایت دستورالعمل هایی میزان مصرف خود را تا سقف الگوی مصرف کاهش دهند و مشمول کاهش هزینه برق شوند.

همچنین شهروندانی که تاکنون الگوهای مصرف برق را رعایت می کردند، می توانند با رعایت برخی نکات ساده ضمن کاهش میزان مصرف خود مشمول بسته های تشویقی برق شوند. از جمله روش هایی که برای کاهش میزان مصرف برق مناسب است و متخصصان این حوزه روی آن تأکید دارند، استفاده از لامپ های LED  و روشنایی موضعی منزل (خاموش کردن لامپ های غیرضروری) است.

مشترکان می‌توانند با خودداری از باز و بسته کردن بی مورد در یخچال و تعویض نوار فرسوده دور یخچال، استفاده از ظرفیت کامل ماشین ظرف شویی در هر بار شست و شوی ظروف، گرم کردن آب به اندازه کافی توسط سماور و یا کتری برقی و خاموش کردن تلویزیون در صورت عدم استفاده موجب کاهش هزینه‌های برقی خود شوند.

علاوه‌بر این، مشترکان می‌توانند با کاهش دفعات اتوکشی در هفته با هدف اتو کردن لباس های بیشتر در هر بار گرم شدن اتو، خارج کردن دو شاخه لوازمی بدون استفاده از پریز برق، تنظیم دمای آب ماشین لباسشویی روی درجه ۴۰ درجه سانتی گراد و استفاده از ظرفیت کامل در هر بار شست و شو، آبگیری کامل موها با حوله پیش از استفاده از سشوار، تخلیه کامل پاکت جارو برقی و خاموش کردن لپ تاپ و کامپیوتر به هنگام عدم استفاده در کاهش هزینه‌های سبد خانوار خود شوند.

آنطور که شرکت توانیر اعلام کرده، در صورت رعایت نکات فوق و استفاده از لوازم مورد اشاره به صورت استاندارد، میزان مصرف یک خانوار از ۲۰۰ کیلووات در ماه تجاوز نخواهد کرد که در واقع سقف الگوی مصرف در هشت ماه سال (به جز ماه های گرم خرداد تا شهریور)   را برای مناطق معتدل شامل می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.