صفحه اصلی / اسلایدر / رفع قطعی برق صنایع بورسی آغاز شد/ بورس کالا دخالتی در قیمت گذاری سیمان ندارد
رفع قطعی برق صنایع بورسی آغاز شد/ بورس کالا دخالتی در قیمت گذاری سیمان ندارد

رفع قطعی برق صنایع بورسی آغاز شد/ بورس کالا دخالتی در قیمت گذاری سیمان ندارد

کسب و کار نیوز- بورس کالا تنها محلی برای عرضه و تقاضاست و در قیمت‌ها دخالتی ندارد، اما عوامل مختلف مانند قطعی برق بورس کالا را به عنوان مقصر گرانی‌ها نمایش می‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سخنگوی صنعت برق از سوم بهمن محدودیت‌های برق برای صنایع سیمانی و فولادی آغاز شد. قطعی برقی که در تابستان نیز صنایع سیمانی را دچار چالش کرد و بر اساس این قطعی‌ها میزان تولید و به تبع عرضه سیمان در بورس کالا کاهش پیدا کرد.

 

 

آمار مصرف انرژی در صنایع

مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: در زمان قطعی برق صنایع، در تابستان سیمانی‌ها با کمبود میزان تولید و به دنبال آن با کاهش عرضه مواجه شدند. به دنبال کاهش عرضه قیمت سیمان نیز افزایش یافت و بر اساس برخی آمار‌ها در بازار آزاد سیمان حتی به بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسید و خیلی‌ها تلاش کردند که از این فرصت برای خروج سیمان از بورس کالا و ابجاد جو منفی علیه بورس کالا استفاده کنند، اما  وزارت صمت با بررسی و پیگیری اعلام کرد تمام سیمان باید در بورس کالا عرضه و با همکاری وزارت نیرو برق صنایع سیمانی تامین شد.

بر اساس آمار بورس کالا در تابستان با قطعی برق صنایع، قیمت سیمان تیپ دو کیسه‌ای ۵۰ کیلوای  به حدود ۴۰ هزار تومان بر تابلوی بورس کالا افزایش پیدا کرد. بیات منش گفت: یکی از راه‌هایی که سبب جلوگیری از افزایش قیمت سیمان، داشتن دستورالعملی برای ذخیره سازی سیمان در بورس کالاست تا بازار با شوک کاهش عرضه در هنگام اضطرار مانند قطعی برق مواجه نشود.

به گفته این کارشناس؛ در کل کاهش عرضه بر قیمت اثر گذار خواهد بود، اما داشتن برنامه زمان بندی برای قطعی‌ها و هماهنگی با بورس کالا می‌تواند بازار را کمتر ملتهب کند. افزایش قیمتی که انجمن سیمان نیز در صورت ادامه دار بودن محدویت‌ توزیع برق، آن را قطعی می‌داند و باید هر چه زودتر برای آن چاره ای اندیشیده شود. براساس آمار بورس، از زمان عرضه سیمان در بورس کالا تا کنون؛ ۳۳ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۰۸ تن عرضه در بورس کالا وجود داشته است و حجم این معاملات تا شنبه ۹ بهمن برابر با ۲۷ میلیون و ۵۱ هزار و ۸۰۱ تن بوده است. بر اساس این آمار  با توجه به قطعی برق افزایش قیمت‌ها در حال رقم خوردن است.

 

بورس کالا در قیمت‌ها دخالتی ندارد/قطعی برق صنایع فرصتی دوباره به مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا

حالا قرار است به گفته رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق محدودیت برق صنایع به ویژه سیمانی ها از روز گذشته رفع شده و تولید به چرخه عادی خود بازگردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.