صفحه اصلی / اسلایدر / انبوه سازان به دنبال تسهیلات کم بهره
انبوه سازان به دنبال تسهیلات کم بهره

کاهش تولید منجر به گرانی مسکن شده است

انبوه سازان به دنبال تسهیلات کم بهره

کسب و کار نیوز- به عقیده کارشناسان بازار، وام ساخت مسکن اشتباهی دیگر در بخش مسکن کشور است و فقط يک کارمزد وام به بانک ها هدیه می کند. این حرکت دکاني براي بانک هاي بنگاهدار ايجاد می کند در حالیکه مشکل مسکن با قانون ماليات سنگين و وادار کردن بانک هاي بنگاهدار به عرضه املاک و سرمايه گذاري در زير ساخت کشور حل خواهد شد. سازندگان معتقدند جهش ساخت مسکن منوط بر این است که نظام بانکی گامی در جهت کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت وام ساخت بردارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، برای حل معضل کمبود مسکن و عدم عرضه آن در این بازار، دولت  مقرر کرده بود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن و دادن تسهیلات برای ساخت مسکن هزینه کند.درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران معمولا یا از انتقال وام امتناع می کنند یا تنها بخشی از تسهیلات را متقبل می شوند. بر این اساس سازنده مجبور می شود بازپرداخت بخشی از وام را بر عهده گیرد.

کاهش شدید ساخت مسکن توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم و همچنین عدم حمایت از بخش خصوصی برای احداث واحد‌های مسکونی موجب کاهش شدید عرضه مسکن شد. با توجه به وضعیت نامناسب مسکن در کشور و عدم اراده دولت برای ساماندهی بازار مسکن، مجلس اقدام به پیش‌بینی تسهیلانی در قانون بودجه سال جاری برای ساخت یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی کرد.

سقف وام ساخت به ازای هر واحد برای سازندگان حرفه‌ای در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان است. همچنین به ازای هر واحد به شکل عادی برای تهران ۷۰ میلیون، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

عضو هیات رییسه کانون انبوه سازان در گفت و گو با “کسب و کار” درباره چگونگی تاثیرگذاری وام ساخت مسکن گفت: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران یا از انتقال وام خودداری یا فقط بخشی از تسهیلات را قبول می‌کنند و سازنده مجبور می‌شود بازپرداخت بخشی از وام را بر عهده گیرد.

محمد مرتضوی اضافه کرد: کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت به حداقل ۲۰ سال ضروری است. اگر سیستم بانکی واقعا می‌خواهد به جهش ساخت مسکن کمک کند باید این دو موضوع را در نظر بگیرد.

به گفته این کارشناس مسکن، کمبود ۶ میلیونی مسکن در کنار ساخت سالانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی، بخشی از تکلیف سنگین دولت سیزدهم است که با هدف جبران بی‌برنامگی دولت قبل در قالب طرح جهش تولید مسکن درحال اجرا است. دولت قبلی باور غلطی درباره تنظیم بازار مسکن با ورود خانه‌های خالی به بازار داشت و مسئولان سابق وزارت راه بارها در گفت‌وگوهای خود اعلام کردند که حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم که بخش قبل توجهی از آن در تهران است.

مرتضوی اظهار داشت: بی‌اعتمادی مردم به پروژه‌هایی که جنبه حمایتی دارد، از جمله مسکن مهر و طرح اقدام ملی که طرح‌های شکست خورده‌ای هستند، باعث شد که مردم به توفیق طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز چندان امیدوار نباشند. به همین دلیل، بخشی از مردم با منابع فعلی در اختیار خود اقدام به خرید مسکن کردند. متقاضیان مسکن نمی‌توانند به راحتی باور کنند که دولت قادر باشد سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند. البته گفته شده که قرار است واحدها از طریق بسترهای قانونی و حمایتی، مثل صندوق ملی مسکن ساخته شود که امیدواریم شکل اجرایی به خود بگیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.