صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / رکوردزنی قیمت جهانی نفت به علت کمبود عرضه/ تحریم نفت ایران بدون مذاکره شکست می‌خورد
رکوردزنی قیمت جهانی نفت به علت کمبود عرضه/ تحریم نفت ایران بدون مذاکره شکست می‌خورد

رکوردزنی قیمت جهانی نفت به علت کمبود عرضه/ تحریم نفت ایران بدون مذاکره شکست می‌خورد

نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه جهانی نفت خام، سبب رشد چشمگیر آن شده، زیرا کشورهای اوپک پلاس نتوانسته‌اند تولید نفت خود را افزایش دهند و اکنون فرصت برای افزایش صادرات نفت ایران مهیا شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در هفته جاری قیمت جهانی نفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۹۰ دلار رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت، شاخص نفت اروپا، روز چهارشنبه برای اولین بار در بیش از هفت سال گذشته به بالای ۹۰ دلار رسید.

همچنین روز چهارشنبه معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، با ۲.۰۴ درصد افزایش به ۸۷.۳۵ دلار در هر بشکه رسید. علت افزایش قیمت نفت، تنش‌های سیاسی بین روسیه و اوکراین و چشم‌انداز فزونی گرفتن تقاضا از عرضه نفت، عنوان‌شده است.

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های احتمالی علیه روسیه که با حمله به اوکراین آغاز می‌شود، کاتالیزوری برای افزایش قیمت‌های نفت خام خواهد بود. در اوایل این ماه، بانک گلدمن ساکس اعلام کرد که قیمت نفت برنت می‌تواند تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

تحلیلگران معتقدند اوپک و متحدان آن نتوانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند تا نگرانی مصرف‌کنندگان نفت نسبت به کمبود عرضه را جبران کنند. تلاش‌های اوپک و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، برای افزایش عرضه محقق نشد و تقاضا به‌اندازه‌ای که قبلاً تصور می‌شد تحت تأثیر شیوع سریع نوع ویروس کرونای اومیکرون قرار نگرفته است.

بر این اساس، تنها کشوری که ظرفیت مناسبی برای افزایش عرضه نفت دارد، ایران است که به علت تحریم‌های آمریکا صادرات آن از حدود ۲ میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه در روز در دو سال اخیر کاهش یافته بود. صادرات نفت ایران به گفته آقای رئیسی، رئیس‌جمهور،‌ در چند ماه اخیر ۴۰ درصد افزایش یافته است.

با افزایش شدید قیمت نفت، به نظر می‌رسد تحریم نفتی ایران هم به تدریج حذف خواهد شد، آن هم فارغ از نتیجه مذاکرات لغو تحریم‌ها، چراکه اگر آمریکا بخواهد بر صادرات نفت ایران مانع‌تراشی کند، قیمت نفت صعود بیشتری خواهد کرد و اقتصادهای بزرگ اروپایی، آسیایی و خود آمریکا زیان خواهند دید.

البته قیمت نفت روز پنجشنبه با تقویت ارزش دلار آمریکا به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو به زودی سیاست‌های پولی خود را در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان تشدید خواهد کرد، کاهش یافت که کارشناسان، آن را یک کاهش محدود و مقطعی می‌دانند. بر این اساس، امروز پنجشنبه بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۱ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش به ۸۹.۴۴ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم به ۸۶.۷۷ دلار در هر بشکه رسید

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.