صفحه اصلی / سرخط خبرها / ناهماهنگی در حمایت از تولید
ناهماهنگی در حمایت از تولید

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

ناهماهنگی در حمایت از تولید

سرمقاله:
طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی در لحظه آخر به رغم دو فوریتی بودن مصوبه رای مورد نیاز را اخذ نکرد. نیاز این طرح برای تصویب تنها یک رای موافق کم داشت که متاسفانه محقق نشد. این طرح در رابطه با حمایت های قضایی برای بنگاههای تولیدی بوده است. هنگامی که بنگاه تولیدی بر اثر اشتباه با تخلف یک نفر به عنوان مثال مدیر کارخانه دچار مشکلاتی می شود، نباید کل کار کارخانه یا خطوط تولید آن بخوابد. نباید به دلیل اشتباه یک نفر بنگاه تولیدی را تعطیل کنند و عده ای بسیاری از کار بیکار شوند. دستگاههای دولتی، بانک ها و دیگر نهادها در بسیاری از موارد به هر دلیلی اقدام به تعطیلی تولید و صنعت کرده اند که نباید این اتفاق بیفتد. به طور کلی به موجب این مصوبه و در صورت تصویب نهایی آن، مراجع قضایی مکلف می‌شوند در رسیدگی به اتهامات اقتصادی، از بازداشت موقت و حبس مدیران یا سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی خودداری کنند.
متاسفانه ناهماهنگی هایی در مجلس پیش آمد. برخی از دستگاه های دیگر هم نظراتی داشتند. سرانجام این طرح با نداشتن یک رای موافق دیگر تصویب نشد. اما با توجه به اهمیتی که این طرح برای تولید کشور دارد مجلس می بایست طرحی دیگر را هر چه سریعتر جایگزین طرح قبلی کند. چون همان طرح نیز فوریت آن به تصویب رسیده بود و دارای اهمیت بسیاری است. مجلس با توجه به اهمیتی مه این موضوع دارند باید این موضوع را زودتر طرحی جایگزین را بررسی کند. موضوع مالیات بر عایدی سرمایه که قرار است از تولید اخذ شود هم ضربه ای به واحدهای تولیدی خواهد بود.
مالیات بر عایدی سرمایه نباید به بحث تولید اصابت کند. برای کالاهای لوکس اخذ این مالیات اشکالی ندارد اما برای تولید اجرایی شدن آن تبعات بسیار زیادی خواهد داشت. به طور کلی آنچه به کسب و کار مربوط می شود نباید درگیر مالیات بر عایدی سرمایه شود. مقایسه وضعیت تولید در ایران با کشورهای دیگر بخصوص کشورهای توسعه یافته برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه اقدامی اشتباه است. تورمی که در اقتصاد وجود دارد به اندازه مالیات ضربه های زیادی بر جان تولید وارد کرده است. مالیات باید از اقشار متوسط به بالا دریافت شود نه اینکه تولید را قربانی مالیات ستانی کرد.
از سوی دیگر سیاست مالیات بر ارزش‌افزوده و نحوه اجرای آن مهمترین دغدغه و مشکل تولیدکنندگان است. از سازمان های مسوول انتظار می‌رود نسبت به اصلاح این سیاست ورود پیداکرده و از رکود و افزایش هزینه‌های تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی جلوگیری به عمل آورد. در شرایط تحریم‌های اقتصادی برای ادامه فعالیت‌های صنعتی و تولید باید مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی به‌موقع و به‌اندازه تامین شود.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.