صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم جولان البسه قاچاق
تداوم جولان البسه قاچاق

14 میلیارد دلار پوشاک به ایران قاچاق می شود

تداوم جولان البسه قاچاق

کسب و کار نیوز- مجتبی صیادیان، تولیدکننده پوشاک می گوید: ایرانی‌ها سالی ۱۶ میلیارد دلار پوشاک مصرف می‌کنند. از این ۱۶ میلیارد دلار، فقط ۲ میلیارد دلار توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و مابقی یا قاچاق است یا بصورت قانونی از خارج می‌‎آید. گشت و گذار در بازار پوشاک نشان می دهد تولید داخلی جایگاه ناچیزی در برابر پوشاک خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد می شوند، دارد. از آنجاییکه که قیمت پوشاکی که در مدت اخیر بیشتر از بنگلادش، تایلند و ترکیه وارد می شود نسبت به کیفیت آنها بسیار به صرفه است، مصرف کننده تمایلی برای خرید البسه ایرانی که قیمت تمام شده بالایی دارند، ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، البته رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است عرضه پوشاک قاچاق در کشور به حداقل رسیده است. علی مویدی‌ خرم‌آبادی می گوید: واردات پوشاک قاچاق از طریق رویه ته‌لنجی، ملوانی و مرزنشینی به میزان کم ادامه دارد. این در حالی است که گشتی در بازار پوشاک پایتخت حاکی از فراوانی اجناس قاچاق از چین، ترکیه و به‌تازگی بنگلادش است. این مساله نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

مصطفی پورکاظم شایسته، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز می گوید: در نتیجه اجرای طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سال ۱۳۹۷، قاچاق پوشاک از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و شاید کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسید.

به گفته وی در نتیجه اجرای طرح جدید این ستاد از مهر امسال هم فقط در ۸ روز گذشته در تهران سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پوشاک برند جمع آوری و ویترین‌ها در مجتمع‌های تجاری بزرگ تهران اصلاح شده است. ستاد مبارزه با قاچاق، طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک را در سطح عرضه و در مرزها تهیه و ابلاغ کرده و علاوه بر آن جمع آوری و برخورد در سطح عرضه، آغاز شده است.

پورکاظم شایسته با بیان اینکه ۱۲۰ نشان خارجی به ستاد ابلاغ شده که قاچاق محرز است و در طرح جمع آوری باید از سطح عرضه جمع آوری شود، تصریح کرد: اما به رغم استعلام از وزارت صمت که با صراحت سه نشان خارجی دیگر را هم جزو این ۱۲۰ نشان قرار دهند، هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است. بنابراین برای جمع آوری این برندها منتظر اعلام سیاست وزارت صمت هستیم.

در همین رابطه عضو جامعه متخصصین صنعت نساجی ایران در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: پوشاک قاچاق تولید داخلی را زمینگیر کرده است. حجم بالای واردات چه از طریق قاچاق چه به صورت قانونی اجازه نفس کشیدن را از تولیدکننده ایرانی گرفته است.

علیرضا حائری اضافه کرد: باید از فعالان صنعت پوشاک حمایت جدی شود. تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت یکی از مهم ترین اقدامات برای ارتقای سطح تولید چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت تمام شده است. دغدغه تولیدکننده ایرانی پوشاک تامین مواد اولیه تولید است. چرا باید وقتی شرایط تولید باکیفیت در کشور فراهم است دیگر کشورها بازار پوشاک و البسه ایران را قبضه کنند.

این فعال صنعت نساجی اظهار داشت: راه قدرتمند کردن صنایع داخلی در رقابت سالم با دیگر رقبا می‌گذرد و ایجاد محدودیت و ممنوعیت نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد.

حائری گفت: با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک با قیمت‌های مناسب، ارائه تسهیلات و تامین نقدینگی، همچنین ایجاد شهرک‌های تخصصی پوشاک با قابلیت ارائه خدمات مناسب به تولیدکنندگان، می‌توان به حمایت واقعی از فعالان این صنعت پرداخت.

به گفته وی، وفور پوشاک بنگلادشی در بازار کشور در ماه‌های گذشته نیز یکی دیگر از دغدغه های صنعت پوشاک ایران است.

عضو جامعه متخصصین صنعت نساجی ایران در این رابطه تاکید کرد: باید راه بنگلادش را در حوزه پوشاک دنبال کنیم. در این خصوص انجام مطالعاتی توسط وزارت صنعت و تولیدکنندگان در خصوص موفقیت‌های این کشور که امروز به یکی از تولیدکنندگان ممتاز تبدیل شده، می‌تواند مفید باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک مرکزی: روند تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی شده است

به گزارش کسب و کار نیوز ، متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.