صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / افزایش ۳۸ درصدی صادرات کشور/چین مقصد اول کالاهای ایرانی
افزایش ۳۸ درصدی صادرات کشور/چین مقصد اول کالاهای ایرانی

رئیس کل گمرک خبر داد؛

افزایش ۳۸ درصدی صادرات کشور/چین مقصد اول کالاهای ایرانی

رئیس کل گمرک ایران با بیان این که در ۱۰ ماهه نخست سال جاری صادرات کالاهای ایرانی با رشد ۳۸ درصدی مواجه شده، اظهار کرد: مهمترین مقاصد صادراتی این کالاها چین، عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری خود گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۲۳۴ هزار اظهارنامه وارداتی به وزن ۳۳ میلیون تن داشته ایم که نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۷ درصدی روبرو شده است.

وی افزود: ارزش این واردات ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۴ درصدی روبرو بوده است.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: در بحث صادرات در ۱۰ ماهه نخست سال ۵۴۰ اظهار نامه به وزن ۱۰۰ میلیون تن صادر شده که افزایش ۳۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

وی افزود: ارزش کالاهای صادراتی ۳۸ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مقدسی خاطر نشان کرد: کشورهای چین، عراق، ترکیه و افغانستان مهمترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در ۱۰ ماهه سال جاری بوده‌اند.

وی اظهار نمود: امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس به ترتیب مهمترین مقاصد وارداتی کالاها به مقصد کشورمان بوده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در بخش کشفیات قاچاق در ۱۰ ماهه نخست سال ۲ هزار و ۳۲ مورد پرونده قاچاق به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال در گمرکات کشور کشف و ضبط شده است.

رئیس کل گمرک افزود: در کشفیات انواع مخدر نیز در این بازه زمانی ۱۱۶۱ کیلوگرم مواد مخدر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۱۸ دستگاه ایکس ری در ۱۷ گمرک کشور وجود دارد و قرار است با استفاده از روش‌های bot از ظرفیت ۱۸ دستگاه ایکس ری دیگر نیز با کمک بخش خصوصی بهره ببریم.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تمام دستگاه‌های مربوط به تجارت را برای همسان‌سازی اطلاعات و تکمیل مراحل فعالیت‌ها در کنار یگدیگر قرار می‌دهد تا تسهیل‌گری صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی نگری کمکی به تجارت کشور نمی‌کند، خاطرنشان کرد: گمرک ایران نیز با ۶ تکلیف احصا شده در این زمینه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به سامانه جامع تجارت متصل خواهد شد
مقدسی با بیان اینکه درخصوص علل رسوب کالا نکات مختلفی مطرح است، به عنوان مثال یا ثبت سفارش دریافت نشده و کالا وارد مبادی و بنادر شده یا مدت زمان اعتبار ثبت سفارش سپری شده که هر دو فرایند زمان بر است، گفت: همچنین مشکل دیگر در خصوص دپوی کالاها تأمین و تخصیص ارز است. تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارائه نشود امکان ترخیص فراهم نیست.

وی افزود، بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در باره چالش عدم ورودی نیروی انسانی به صورت استخدام رسمی جدید در پانزده سال اخیر, گفت: بحران کمبود نیروی انسانی متخصص، ابر چالش گمرک است. در یک دهه گذشته توجه ویژه ای به بحث توسعه فناورانه در گمرک انجام شده که متأسفانه همین‌موضوع باعث یک غفلت در خصوص نیروی انسانی شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ترخیص مرغ از گمرکات تهران گفت: برخی صاحبان کالا دارای انبار اختصاصی تحت کلید گمرک هستند. در این پرونده نیز ۲۳ تن مرغ در یک سردخانه مورد تأیید دامپزشکی حدود ۲۰۰ روز نگهداری می‌شد. قرار بر این بود که دامپزشکی وضعیت این کالا را مشخص کند. در نهایت کالا در یک شهر دیگر کشف می‌شود و طبق اعلام دامپزشکی مجوز استفاده صادر نشده است. بر این اساس ارزش این محموله حدود یک میلیارد تومان است که گمرک اعلام جرم انجام داده است.

این مقام مسئول در مورد واردات کالاهای اساسی تا تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۰ اظهار داشت: از ۷ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا این تاریخ ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده که شامل برنج، لاستیک خودرو سبک و سنگین نیز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ قلم کالای اساسی که بخشی از آن ارز نیمایی دریافت می‌کنند ۲۵ میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد به لحاظ وزنی و ۵۶ درصد به لحاظ ارزش وارد کشور شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی شامل ۲۵ قلم کالا بالغ بر ۵ میلیون تن است.

مقدسی از برنامه جدید گمرک برای ترخیص کالاها به صورت ترخیص ۹۰ درصدی خبر داد و گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که بتواند ۱۰ درصد مابقی را نیز برای حمایت از تولید ترخیص کنیم که هنوز پیشنهاد آن قطعی و نهایی نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.