صفحه اصلی / سیاسی / دولت / تکمیل زنجیره لجستیک کشور مورد تاکید است
تکمیل زنجیره لجستیک کشور مورد تاکید است

سعید محمد:

تکمیل زنجیره لجستیک کشور مورد تاکید است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاري _صنعتي و ويژه اقتصادي با تاکید بر اینکه باید زنجیره لجستیک کشور را تکمیل کنیم گفت: اگر بتوانیم خلاءهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع می‌توانیم کریدورهای حمل و نقل را احیا کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، “سعید محمد” روز پنجشنبه در همایش لجستیک چابهار اظهار داشت: اصل این است که در چنین همایش‌هایی بخش‌های مختلف مربوط با این موضوع لجستیک بتوانند همدیگر را پیدا کنند و باهم تبادل نظر کنند. باید سعی شود از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم، کارایی این همایش‌ها این است که بتوانیم تا انتهای کار به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا کنیم .

وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی حجم تجارت را در دنیا سالانه ۴۲ هزار میلیارد دلار اعلام کرده است گفت: ایران در یک موقعیت استراتژیک قرار گرفته است و مبادلات تجاری زیادی را در منطقه خودمان شاهد هستیم.

 دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: ۲۲ کشور مورد تاثیر در تجارت و در اطراف ایران وجود دارد که شامل ۱۵ کشور همسایه و هفت کشور غیر همسایه مبادلات تجاری زیادی با ما دارند که جمعا ۲۲ کشور «هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار» در سال مبادلات تجاری دارند و سهم ایران از این میزان، هشت دهم درصد است .

سعید محمد با طرح این سوال که چرا ما نتوانستیم به جایگاه واقعی تجاری ایران در منطقه دسترسی پیدا کنیم اظهار داشت: آماده نبودن کشورمان در بحث لجستیک و ترانزیت مهمترین مشکل است و برای همین است که در این همایش به موضوع مهم لجستیک می پردازیم.

وی تصریح کرد: کریدورهای زیادی را در منطقه داریم، کردیور شمال _ جنوب که یکی از کریدورهایی است که امکان عبور از کشور ما را فراهم می‌کند.

مشاور رییس جمهور گفت: کریدور شرق _ غرب و اخیرا کمربندی جاده که طرح چین در منطقه تعریف شده است و در همه این کریدورها کشور ما می‌تواند نقش‌آفرین باشد، اما بعضا مزیت‌های رقابتی‌مان را از دست می‌دهیم.

سعید محمد ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که بحث سیاسی، بین‌المللی و تحریم است اما کسانی که می‌خواهند بارشان را به مقصد برسانند فقط و فقط ۲ موضوع برایشان مهم است؛ نخست اینکه با کمترین هزینه بار را به مقصد برسانند و دیگری اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالاهای خود را را به مقاصد هدفشان حمل کنند.

وی افزود: به جای اینکه تقصیر را به گردن مسائل سیاسی و بین‌المللی بیندازیم خوب است که واقع‌بینانه موضوعات را کنکاش کنیم تا بتوانیم به پاسخ‌های درستی برسیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که به جای اینکه از مسیر زمینی ایران استفاده شود از قزاقستان و بندر آکتاو بارها مستقیم به بندرهای آذربایجان و بعد هم به سمت اروپا منتقل می‌شود و عملا مسیر زمینی ما که از مسیر سرخس و اینچه‌برون می‌تواند محور کمربند شمالی کشور را تشکیل دهد در حال از بین رفتن است.

سعید محمد بیان داشت: به من گفته شده است که سرعت سیر کالا در کشور پنج کیلومتر در ساعت است، این عدد بسیار وحشتناک بوده و باری که امروزه به سمت اینچه‌برون می‌رود با اینکه آنجا راه‌آهن کشیده شده است اما زمانی که بار می‌خواهد از آنجا عبور کند هیچ مزیتی برای صاحب کالا و بار ندارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم خلاءهای زنجیره لجستیک کشور را برطرف کنیم آن موقع موفق خواهیم شد که کریدورها را احیا کنیم و توجه داشته باشیم که هر کدام از دستگاه‌ها در احیای این کریدورها نقش خاص خود را دارند.

مشاور رییس جمهور گفت: در بین دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بسیار تاثیرگذار است، وزارت راه و شهر سازی در تکمیل زیر ساخت‌ها، وزارت اقتصاد و داراریی در بخش گمرکات، وزارت جهاد کشاورزی و معاونت‌های مختلف آن در آسان کردن فرآیند صادرات و واردات ، وزارت بهداشت و ناجا همگی می‌توانند کمک کنند.

سعید محمد تاکید کرد: حدود ۲۷ مجموعه در گمرکات و مرزهای ما مستقر است و وظیفه دارند فرآیندهای ترانزیتی را تسهیل کنند.

وی تصریح کرد: برخوردهای جزیره‌ای باعث می‌شود که همیشه نارضایتی وجود داشته باشد، در یک گمرک سه دستگاه ایکس‌ری متوقف شده که بدلیل تداخلات بین بخشی بوده است. خیلی از جاها از کوچک‌ترین امکانات برای ترانزیت برخوردار نیستند و خدمات رفاهی به ترانزیت کنندگان دچار اختلال است. ما در مناطق آزاد به دنبال این هستیم تا جایی که می‌شود ظرفیت‌ها را احیا کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد ظرفیت بالایی دارند؛ از ۷۴ گذرگاه زمینی ۳۰ گذرگاه در مناطق آزاد است و تعداد پست اسکله‌هایی که در کشور در حال بهره‌وری است ۹۹ پست اسکله در مناطق آزاد و ۱۴ پست اسکله هم در حال ساخت است.

سعید محمد افزود: ظرفیت کارگاه‌ها حدود یک میلیون تن در سال در فرودگاه‌های منطقه آزاد بوده و در حال افزایش است و ظرفیت ۶۰۰ هزار تنی به آن اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: از چابهار تا قشم در زنجیره لجستیک کشور هستیم، بندر و اسکله کاوه را داریم و اگر اتصال پُل قشم به بندرعباس محقق شود از بندر کاوه می‌توانیم خدمات لجستیکی و ترانزیتی را داشته باشیم.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: در بندر انزلی و امیرآباد، کاسپین، مرزهایی همچون سرخس و دوغارون، میلک و ریمدان مستقر هستیم و امیدواریم خط راه آهنی که اتصال برقرار می‌کند حتما نگاهی به مرز میلک داشته داشته باشد، در شمال بازارچه مرزی نوردوز  و همینطور در مرز بازرگان با جمهوری آذربایجان و در مرزهای بانه و مریوان، مرز باشماق ، خسروی، پرویز خان در مرز اروند و درواقع در همه این نقاط ما ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم.

سعید محمد افزود: در کنار این ظرفیت لجستیکی، به دنبال این هستیم تا خدمات پولی و بانکی و همینطور سایر خدماتی که نیازمند تکمیل زنجیره لجستیک است را احیا کنیم.

وی ادامه داد: بحث بورس بین‌الملل را در مناطق آزاد پیگیری کرده‌ایم و مجوزهای آن در حال اخذ است که می‌توانیم در یک بخش با فروش اوراق و تعریف پروژه‌هایی به صورت ارزی صندوق‌هایی را تاسیس کنیم تا از این مسیر بتوانیم زیرساخت‌ها را در مناطق آزاد در بخش لجستیک و تزانزیت تکمیل کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از موضوعاتی که به جدیت دنبال می‌کنیم مناطق آزاد مشترک است، در تک تک گمرکات و مرزهایی که ما با کشورهای همسایه و غیر همسایه داریم امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک وجود دارد .

سعید محمد ادامه داد: اگر بخواهیم بحث‌های لجستیکی‌مان تقویت شود چند حوزه را باید برنامه‌ریزی کنیم، نخست بحث زیرساخت‌ها است که در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای که نیاز به منابع دارد و  درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینیم منابع کشور در پروژه‌هایی صرف می‌شود که شاید الویت ندارد و در داخل کشور هم هزینه می‌شود ، اما ضربه‌های اصلی و مسیرهای ترانزیتی مورد غفلت قرار می‌گیرد. نیاز است که این موضوع بازنگری شود .

مشاور رییس جمهور افزود: علاوه بر تکیمل زیر ساخت‌ها نیاز به تسهیل خدمات داریم؛ بحث‌های بانکی، بیمه‌ای و انتقال‌ها نیازمند است در موردشان صحبت شود و اینکه یک نقطه کوری که داریم این است که همه دستگاه‌ها بسته به ماموریت‌هایشان می‌خواهند وظایف خودشان را انجام دهند، اینجا نیاز است که یک حکمرانی واحد داشته باشیم.

سعید محمد گفت: تمامی نهادها نیاز به یک متولی اصلی دارند، خیلی جاها است که این نهادها باید در کنار هم کارها را انجام دهند و معمولا جایی که کارِ گروهی نیاز است ما در آنجا دچار اختلال می‌شویم و باید در مناطق آزاد ما یک مدیریت واحد رقم بخورد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور همچنین در مراسم افتتاح نمایشگاه لجستیک چابهار شرکت می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.