صفحه اصلی / اسلایدر / قطعی برق صنایع تا پایان سال، بستگی به مصرف خانوار دارد/زنگ خطر کاهش تولید با کمبود انرژی
قطعی برق صنایع تا پایان سال، بستگی به مصرف خانوار دارد/زنگ خطر کاهش تولید با کمبود انرژی

قطعی برق صنایع تا پایان سال، بستگی به مصرف خانوار دارد/زنگ خطر کاهش تولید با کمبود انرژی

کسب و کار نیوز- در حالی خسارت قطعی برق به واحد‌های تولیدی و صنایع کوچک در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود که به گفته فعالان صنعتی قطعی برق صنایع تا پایان سال، بستگی به مصرف خانوار دارد. به گفته کارشناسان، صنعت و تولید قربانی افزایش مصرف بخش خانگی است. زور مسوولان تنها به بخش صنعت و تولید می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین رابطه یک تولیدکننده و کارشناس سیمان می گوید: از ۱۵روز قبل شرکت برق برنامه سهمیه‌بندی برق صنایع سیمان را به ما داد، ما از ذخیره تولیدات کوره خودمان استفاده کردیم و اجازه ندادیم تا امروز قطعی برق تأثیر منفی در تولید سیمان بگذارد و البته شرکت برق هم همکاری خوبی با ما کرد. به گفته نادر غفاری، قطعی برق و ایجاد مشکل در تولید صنایع به مصرف‌ خانوار بستگی دارد که زیاد استفاده کنند یا کم. به طور طبیعی مصرف سیمان در دی ماه کاهش پیدا می‌کند اما اگر قطعی‌های برق صنایع تولید سیمان به حداقل نرسد امکان دارد از اواسط بهمن در قیمت سیمان تأثیر منفی بگذارد. در یک ماه گذشته سیمان عرضه شده در بورس در برخی نقاط کشور افزایش قیمت پیدا کرده است.

در همین رابطه نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است یک بنگاه ۵۰ نفره با ۳ ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود. عباس جبالبارزی در مورد تاثیر قطعی برق بر صنایع کشور اظهار کرد: یکی از اثرات مهم قطعی برق روی صنعت است. در شهرک‌های صنعتی گاها تا ۳ ساعت قطعی برق وجود دارد. سه ساعت ضرب در تعداد افرادی که در یک بنگاه کار می‌کنند نشان می‌دهد که چه میزان هزینه به بنگاه تحمیل شده است. یک بنگاه ۵۰ نفره با ۳ ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود.

شوک قیمتی با قطعی برق

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

قطعی برق به یکی از مشکلات اساسی و پیچیده صنایع و تولید تبدیل شده است. اینکه تاوان مصرف خانوار را تولید و صنعت باید به جان بخرد موجب کاهش تولید و اشتغالزایی در بخش صنایع می شود. تولید و صنعت سهم مهمی در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری بر عهده دارد. این در حالی است که زور مسوولان همواره به این بخش رسیده که قطعی گاز و برق در صورت افزایش مصرف خانوار به این بخش می رسد. همواره سعی می شود سهم خانوار در بخش انرژی ثابت بماند و اگر لازم به تامین نیاز خانوار در صورت نیاز به مصرف بیشتر، صنعت و تولید قربانی این اتفاق می شود. قطعی برق چه با برنامه باشد یا بی‌برنامه، تولید و صنعت را دچار مشکل می‌کند که بر اساس قانون دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو زیان آن‌ها باشند.

در بسیاری از موارد شاهد قطعی های گسترده برق در تابستان سال جاری به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی و گرمای بی سابقه از دستگاههای خنک کننده بودیم. همین اتفاق موجب شد بار این اضافه مصرف از بخش تولید و صنعت جبران شود و این به معنای کاهش تولید و ضرر و زیان بنگاه ها و تولیدی ها بود. هنوز این خسارات جبران نشده اعلام می شود قطعی برق صنایع تا پایان سال، بستگی به مصرف خانوار دارد. همچنین قطعی برق و گاز و یا به طور کلی انرژی در بخش صنعت خسارت قابل ملاحظه‌ای به تولید کنندگان وارد می کند که نتیجه آن شوک قیمت‌ها در بازار عرضه نهایی کالا و خدمات است.

قطع برق به معنی توقف تولید است. البته دو پیش فرض را برای قطعی برق در نظر می‌گیریم. پیش فرض اول قطعی برق بدون برنامه قبلی و اعلام به صنایع و پیش فرض دوم قطعی برق با برنامه و اعلام قبلی است. در پیش فرض اول اگر قطعی برق به صنایع غذایی اطلاع داده نشده باشد اولین اتفاق فساد ماده خام اولیه و مواد غذایی در حال فرآوری در مسیر خط تولید است. توجه به سلامت محصول و مواد اولیه مهمترین اصل در صنایع غذایی است که اتفاقاتی مانند قطعی برق می‌تواند تهدید جدی برای آن باشد. دیگر اتفاق حاصل از قطعی برق بدون برنامه آسیب به ماشین آلات و تجهیزات است. قطعی ناگهانی می‌تواند با آسیب، آن‌ها را از مدار تولید خارج یا عمر مفیدشان را کاهش دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.