چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تدوین نقشه راه جهش روابط تجاری با روسیه
تدوین نقشه راه جهش روابط تجاری با روسیه

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر:

تدوین نقشه راه جهش روابط تجاری با روسیه

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به حضور رئیس جمهوری در کشور روسیه و اهمیت این سفر در توسعه روابط اقتصادی و تجاری موثر دوجانبه گفت: به زودی با رفع موانع و گلوگاه‌ها جهش قابل توجهی را در روابط تجاری ایران و روسیه شاهد خواهیم بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا علیرضا پیمان‌پاک با بیان این مطلب افزود: کشور روسیه طی سال‌های گذشته مراودات سیاسی خوبی با ایران داشته است اما روابطاقتصادی با وجود مکمل بودن اقتصاد دو کشور در حد چشمگیری نبوده است.

پیمان‌پاک خاطرنشان کرد: کشور روسیه سالانه ۶۰۰میلیارد دلار مراودات تجاری با دنیا دارد که تقریبا ۳۰۰میلیارد آن مربوط به واردات و‌۳۰۰میلیارد نیز در زمینه صادرات است. اما سهم ایران از واردات ۳۰۰میلیاردی این کشور همواره بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار بودهاست.

معاون وزیر صمت ادامه داد: طبق مطالعات و پتانسیل‌سنجی صورت گرفته صادرات ایران به روسیه طی ۴سال آینده، پتانسیل افزایش۱۵برابری و رسیدن به عدد حداقلی ۷.۵میلیارد دلار را دارد.

وی اظهار داشت: سهم پایین ایران در واردات کشور روسیه در حالی است که ایران در بسیاری از کالاهای مورد نیاز این کشور مزیت تولیددارد.

پیمان‌پاک با اشاره به نیاز بازار روسیه به واردات محصولات کشاورزی و صیفی‌جات گفت: میزان واردات محصولات کشاورزی این کشوردر شش ماهه دوم و سرد سال، ۸ میلیارد دلار است. این در حالی است که ایران هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ ژئو‌پلتیکی در این زمینهمزیت دارد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات به کشور روسیه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه نظام‌یافته وکارشناسی نبود و‌ حمایت دولت‌ها را نداشت و همچنین به دلیل عدم توجه به توسعه تجارت و زیرساخت‌های صادراتی و لجستیک و عدموجود پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه، با وجود پتانسیل‌های فراوان، جایگاه مناسب را نداشت.

پیمان‌پاک با اشاره به اقلام مورد نیاز ایران و واردات از کشور روسیه شامل برخی مواد اولیه تولید، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و … گفت: کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی و محصولات کشاورزی، پتروشیمی، محصولات پوشاک، کیف و کفش و … در بازار روسیه جذابیتدارد و باید از این فرصت استفاده کرد و این موضوع نیازمند برنامه‌های تدوین‌شده و حمایت‌های دولت است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و‌ فرصت کریدور شمال جنوب گفت: این پتانسیلبرای دستیابی به بازارهای منطقه و صادرات به کشورهای همسایه بسیار با اهمیت است.

پیمان‌پاک با اشاره به موافقت‌نامه اوراسیا تصریح کرد: تجارت آزاد با اوراسیا بازار بزرگی را برای ایران فراهم خواهد کرد و بخش عمدهمذاکرات مربوط به تجارت آزاد با اوراسیا انجام شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به اهمیت ارتقا و تقویت زیرساخت‌های صادراتی گفت: ۴ الی ۵ بندر در شمال کشور به عنوان مبادیصادراتی وجود دارد که طی ۹ ماه گذشته و با افزایش صادرات دچار چالش شدند؛ از همین رو برای ارتقای تجارت با روسیه و کشورهایاطراف نیازمند رفع مشکلاتی همچون کمبود کشتی، کمبود کانتینر یخچالی و کشتی‌های رو رو و … هستیم.

وی با بیان اینکه پتانسیل گشایش ال سی با کشور روسیه وجود دارد، افزود: رفع موانع پولی و بانکی برای توسعه صادرات هم راستا باارتقای زیرساخت‌ها ضروری است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به فرصت صادرات مجدد و ترانزیت با توسعه روابط با روسیه بیان داشت: بااراده‌ای که در دولت و دستگاه‌های مربوطه وجود دارد، علاوه بر افزایش صادرات و درآمدزایی، فعال کردن کریدور شمال جنوب کاهشهزینه‌های صادراتی را در پی خواهد داشت.

پیمان‌پاک با تاکید بر برنامه افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی به ۷۰ میلیارد دلار عنوان کرد: ظرفیت بسیار خوبی در تولید و کشت و … باروسیه وجود دارد‌ و در یک روابط دوجانبه می‌توانیم کشت فراسرزمینی اقلام ‌مورد نیاز چون گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و‌… را که هر سالبا هزینه بالا از کشورهای دورتر وارد می‌شود، دنبال کرد.

وی با اشاره به فرصت‌های توسعه روابط گردشگری با روسیه گفت: با اراده موجود در دولت، شخص رییس جمهوری، مسئولان وزارتصمت، کشاورزی، نفت و …در توسعه روابط تجاری دو جانبه موثر ایران و روسیه، به زودی شاهد توسعه صادرات و رونق تولید خواهیمبود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در مدت کوتاه آغاز به کار دولت، الزامات مورد نیاز جهش صادرات براساس یک نقشه راه و تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل زنجیره تامین افزود: شناخت بازارهای هدف، تدوین استانداردها، تدوین موارد مربوط به قرنطینه کالا و…در این راستا ضروری است و اتاق‌های مشترک باید بیش از پیش فعال شود تا تجار با فرصت‌های بازار روسیه آشنا شوند و ارتباطمناسب شکل بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.