صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / مردم بیشتر از کدام صنوف شکایت می‌کنند؟
مردم بیشتر از کدام صنوف شکایت می‌کنند؟

مردم بیشتر از کدام صنوف شکایت می‌کنند؟

در آذر ماه امسال، بیشترین سهم شکایات مردمی از تخلفات صنفی در بخش کالا به نان، میوه و سبزیجات، گوشت مرغ و دربخش خدمات به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک، حمل و نقل درون شهری و رستوران‌های غذاخوری اختصاص داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات جدید منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در آذرماه امسال، بیش از ۱۴ هزار گزارش و شکایت مردمی مربوط به تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستادهای خبری مستقر در استانها دریافت و بررسی شده است.

از مجموع شکایات رسیدگی شده،  ۴۶۱۹ مورد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی، ۶۲۱۶ فقره منجر به احراز نشدن تخلف و ۴۰۵۸ فقره تحت بررسی کارشناسی از سوی است.

همچنین از مجموع شکایات دریافتی به صورت تلفنی، حضوری، کتبی و پورتال سازمان حمایت، تعداد ۸۷۹۷ فقره از طریق تماس با سامانه ۱۲۴، تعداد ۲۲۳۳ فقره حضوری و  تعداد ۳۸۶۳ فقره شکایت‌ها به صورت مکتوب بوده است.

در این میان در آذر ماه امسال، ۱۲ هزار و ۶۷۰ مورد از کل شکایات در بخش کالا و ۲۲۲۳ مورد در بخش خدمات بوده است. بیشترین سهم شکایات در بخش کالا به نان، میوه و سبزیجات، گوشت مرغ و دربخش خدمات به تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری و رستوران‌های غذاخوری اختصاص داشته است.

در مورد نوع شکایت و تخلفات بازار نیز آمارها نشان می‌دهد، گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت مهمترین تخلف صورت گرفته از سوی واحدها بوده است.

چگونه شکایت کنیم؟

مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند.

طبق قانون نظام صنفی گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، ‌عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.

همچنین بر اساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمه‌های دریافتی به حساب خزانه واریز ‌شود و معادل آن در بودجه‌های سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تأمین بار مالی ماده (۴۴) این قانون به‌طور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ‌گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.