چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کمیسیون تلفیق با واردات ۵۰ هزار خودرو موافقت کرد/خودرو ارزان می شود؟
کمیسیون تلفیق با واردات ۵۰ هزار خودرو موافقت کرد/خودرو ارزان می شود؟

کمیسیون تلفیق با واردات ۵۰ هزار خودرو موافقت کرد/خودرو ارزان می شود؟

کسب و کار نیوز- رضوانی عضو کمیسیون تلفیق گفت: در نشست کمیسیون تلفیق با واردات ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار ماشین آلات سنگین راه سازی و معادن به کشور در سال آینده موافقت شد. واردات این خودروها با تعرفه ورودی به تصویب هیات وزیران می رسد. اظهارنظرهای بسیاری در رابطه با واردات خودرو و تاثیر آن بر قیمت خودروها شده است. از زمانی که برای اولین بار این خبر اعلام شد تا به امروز که واردات 50 هزار خودرو قطعی شده، موافقان و مخالفان بسیاری در رابطه با آن اظهارنظر کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هرچند کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر قرار است واردات براساس ارزهای که منشا خارجی دارند انجام شود، مشکلات خاص خود را دارد. اگر واردات خودرو آزاد شود، تعرفه آن باید مشخص شود. از سوی دیگر نرخ ارز چقدر خواهد بود. باتوجه به پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که مانند عدم واردات خودرو از خودروسازان اصلی و تامین آن‌ها از کشورهای واسطه، واردات تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. اما می‌توان انتظار تاثیر قیمتی روی خودروهای مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ داشته باشد.

شاید ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت شکل گیرد. اما اینکه سبب کاهش ۵۰ درصدی قیمت شود، امکان پذیر نیست. اگر با نرخ ارز مطلوب و قیمت مناسب واردات شکل گیرد، احتمال کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است تعداد قابل توجهی خودرو وارد بازار نخواهد شد که تاثیر مثبتی داشته باشد. واردات به لحاظ روانی تاثیرگذار هست، اما به شکل واقعیت امکان گاهش قیمت وجود ندارد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور از موافقت نمایندگان با پیشنهاد خود در خصوص واردات ۵۰ هزار عدد خودرو سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین آلات سنگین به کشور در سال آینده در نشست امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: میزان تعرفه وارداتی برعهده دولت قرار داده شد و ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل صرف توسعه حمل و نقل ریلی و توسعه راه‌ها خواهد شد.

وی افزود: به موجب این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، سریع‌السیر، قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در خطوط ریلی، بخش راه‌سازی و توسعه فرهنگ حمل و نقل با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها و ارتقا مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل نسبت به واردات خودرو سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، از محل ارز غیر صادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی اقدام کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تصریح کرد: همچنین این کار توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۵۰ هزار عدد خودرو سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی، کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال دار، واگن و واگن یخچال دار با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کند، سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود.

شرط اثرگذاری واردات بر قیمت خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

واردات خودرو زمانی می تواند بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد که شرایط ثبات ارزی وجود داشته باشد. شرایط اقتصاد کلان باید باثبات باشد و قیمتها از لحاظ ریالی افزایش نداشته باشند. در این شرایط واردات خودورو موجب کاهش قمیتها خواهد شد. اما اگر در سال آینده جهش قیمتی در ارز داشته باشیم واردات خودرو تاثیری در کاهش قیمتها نخواهد داشت. از سوی دیگر واردات خودرو می تواند موجب ایجاد رقابت و در نهایت کاهش قیمت خودرو شود. اما تحقق این موضوع نیز شرایط خودش را دارد.

ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی بسته به نوع خودرویی دارد که قرار است وارد کشور شود. این بدان معناست که سطحی از خودرو باید به کشور وارد شود که هم سطح خودروهای پر تیراژ داخلی باشد. با این حرکت خودروساز ایرانی احساس خطر خواهد کرد و علاوه بر افزایش کیفیت خودروی تولیدی، کاهش قیمت نیز اتفاق خواهد افتاد. اگر واردات در این سطح نباشد نمی تواند باعث ایجاد رقابت شده و تکانه ای در بازار خودرو اتفاق بیفتد.

لازم به ذکر است در شرایطی کلی صِرف واردات خودرو نشان دهنده اتفاق خوبی نیست. چراکه باید شرایط اقتصادی باثبات باشد. مجلس در مصوبه اخیر خود با نیت خیرخواهانه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو عمل کرده است اما هر نیت خیری منجر به بهبود نمی‌شود و به نظر می‌رسد در این موضوع مجلس دخالت غیر ضروری داشته و در واقع این مسئله باید در حوزه وزارت صنعت و اقتصاد بررسی و پیگیری شود. همچنین بعید است به غیر از چین بتوان از کشوری دیگر خودرو وارد کرد. اروپا بعید است به ایران خودرو بدهد. تحریم ها هم اجازه این کار را نخواهد داد.

از طرفی دیگر صنعت خودروی ایران ظرفیت چندانی برای صادرات ندارد، پیش از این فقط تعداد محدودی خودرو به سوریه صادر می‌شد که اخیراً این کشور هم واردات خودروی ایرانی را ممنوع کرده است، بنابراین ظرفیت صادراتی این صنعت بسیار کم بوده و نمی‌توان در ازای آن واردات خودرو انجام داد. شرکت های خودروسازی ما با اینکه چند هزار مازاد نیرو دارند و برخی نیروها را هم سفارشی استخدام کردند اما تعدیل نیرو نمی کنند و به جای تبدیل سرمایه های خود به نقدینگی متاسفانه هزینه ناکارآمدی خود را هم از جیب مردم پرداخت می کنند و آن وقت قیمت گذاری دستوری را بهانه می کنند. صادرات الزاماتی دارد و صادرات با فروش متفاوت است. کدام کشور در حوزه خودرو با ما رقابت می کند که بخواهیم صادر کنیم.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.