به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رادیو گفتگو، رضا غلامی تحلیلگر اقتصادی قیمتگذاری دستوری را یک نوع ابزار سیاستگذاری خواند و گفت: قیمتگذاری دستوری بسته به شرایط کشورها و بازارها و نوع بنگاهها متفاوت است.
وی افزود: در شرایطی که بنگاهها ذاتاً انحصارگر هستند قیمتگذاری هم باید طوری انجام شود که رفاه مصرفکننده تأمین شود.
تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه در بازار رقابتی، قیمتگذاری دستوری وجود دارد اما نه از سوی دولت گفت: در بازار رقابت کامل، همه بنگاهها خرد هستند و امکان تغییر قیمت وجود ندارد لذا تولیدکننده ناامید از تغییر قیمت به سراغ سایر ابزارها و کاهش هزینه میرود.
غلامی افزایش رفاه اجتماعی را از اهداف اصلی هر اقتصادی خواند و گفت: در بحث افزایش رفاه اجتماعی، منابع مصرفکننده و تولیدکننده لحاظ میشود و بنابراین در قیمتگذاری هم باید هر دو طرف را در نظر گرفت.
تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: این شرایط اقتصادی است که برای سیاستگذار تعیین میکند چه تصمیمی اتخاذ کند و از آنجایی هم که شرایط اقتصادی و قیمتها دائماً در حال تغییر هستند لذا طبیعی است که تصمیمات هم متفاوت شود اما این تصمیمات باید متناسب با همه مؤلفههای اقتصادی باشند.