صفحه اصلی / اجتماعی / درمان گران تر می شود؟
درمان گران تر می شود؟

افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات پزشکی برای سال آینده اجرایی می شود؟

درمان گران تر می شود؟

کسب و کار نیوز- اخیرا محمدرضا رییس زاده رییس سازمان نظام پزشکی خواستار افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی برای سال آینده شده است. نارضایتی پزشکان از تعرفه خدمات درمانی و پیشنهاد آنها برای افزایش 60 درصدی این تعرفه ها در حالی که اگر با هزینه های سرسام آور فعلی تعادلی بین درآمدهای طبقه کارگر و … برقرار نشود، در ادامه بسیاری از مردم از خدمات بهداشتی محروم خواهند شد. سال در همان زمان، خدمات بهداشت و درمان در حال کاهش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی در این رابطه می گوید: بر اساس پیشنهاد ما تعرفه پزشک عمومی حدود ۸۵ هزار تومان، پزشک متخصص حدود ۱۲۰ هزار تومان و فوق تخصص ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود. سالاریان گفت: برآورد کارشناسان اقتصاد و سلامت سازمان نظام پزشکی برای سال ۱۴۰۱ این است که قیمت تعرفه‌ خدمات پزشکی حداقل ۶۰ درصد افزایش پیدا کند. سالاریان افزود: با توجه به تورم ۴۵ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده، برآورد کارشناسان اقتصاد و سلامت سازمان نظام پزشکی برای سال ۱۴۰۱ این است که قیمت تعرفه‌ها حداقل ۶۰ درصد افزایش  پیدا کند.

درخواست افزایش تعرفه خدمات پزشکی و شکایت از درآمد پایین پزشکان، مسئله‌ای است که هر چند وقت یک‌بار توسط یکی از اعضای این صنف مطرح می‌شود. این در حالی است که آمارها حاکی از آن است که میانگین درآمد پزشکان چندین و چند برابر بقیه اقشار جامعه بوده و سال به سال نیز این اختلاف درآمدی در حال افزایش است.

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات پزشکی نه متناسب با توان شرکت‌های بیمه‌ای است و نه متناسب با توان اقتصادی جامعه است؛ این یعنی محروم کردن قشر کم درآمد از خدمات پزشکی. علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات پزشکی نه متناسب با توان شرکت های بیمه‌ای است و نه متناسب با توان اقتصادی جامعه، این یعنی محروم کردن قشر کم درآمد از خدمات پزشکی. دوستان بابت افزایش ظرفیت پزشکی از مردم انتقام نگیرند» این در حالی است که چهارشنبه (۲۲ دی ماه) سید ابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» که در جلسه ۸۵۱ و ۸۵۲ مورخ ۲۳ آذر و ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

در همین زمینه یک کارشناس بازار کار و فعال حوزه درمان در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: یک نهاد پرقدرت به نام سازمان نظام پزشکی وجود دارد که در شورای عالی بیمه بسیار قدرتمند عمل می‌کند و از طرفی کسانی که به نمایندگی از طرف جامعه‌ی پزشکی در آن نهاد هستند در تعیین تعرفه‌ها نقش پررنگی دارند و از این منظر نمی‌توان به این راه برای کاهش هزینه‌های درمان خوشبین بود.

علیرضا حیدری افزود: بیشتر مراجعات مردم برای دریافت خدمات درمانی، در وهله نخست، مطب پزشکان است. یعنی اینکه به محض بروز کوچک‌ترین عارضه و بیماری، به مطب پزشک می‌رویم و ۸۰ درصد این مراجعات نیز به بخش خصوصی است. بنابراین، اگر قرار باشد به یکباره شاهد رشد نجومی نرخ ویزیت پزشکان باشیم، تکلیف اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه چه می‌شود. قانون می‌گوید صفر تا صد درمان کارگران بایستی رایگان باشد و از محل سهم درمان بیمه‌ها تامین شود. با این طرح، کارگران بیشتر از قبل ضرر می‌کنند چون همه هزینه‌های درمان افزایش خواهد یافت و باید پول بیشتری از جیب بپردازند.

به گفته وی، در این شرایط بحرانی که هزینه‌های بهداشت و درمان، کمر طبقه کارگر را خم کرده است. هر فرد تنها برای مراجعه به یک مطب حداقل باید چند صد هزار تومان بپردازد. به جای این طرح ها و پیشنهادها دولت می بایست در تمام بخش‌ها، خدمات درمانی رایگان به کارگران ارائه کند.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.