صفحه اصلی / اسلایدر / چرا سازمان استاندارد به وضعیت کیفیت پایین خودروها ورود نمی کند؟/خطر توقف شماره گذاری خودروهای بی کیفیت
چرا سازمان استاندارد به وضعیت کیفیت پایین خودروها ورود نمی کند؟/خطر توقف شماره گذاری خودروهای بی کیفیت

چرا سازمان استاندارد به وضعیت کیفیت پایین خودروها ورود نمی کند؟/خطر توقف شماره گذاری خودروهای بی کیفیت

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد دیگر زمان آن فرا رسیده تا از تولید محصولات خودرویی که هر سال به عنوان یکی از عوامل اصلی در تلفات جاده‌ای به شمار رفته و هزینه بالایی را بر دولت و اقتصاد تحمیل می‌کند، جلوگیری شود. تصادف زنجیره ای 50 خودرو در روزهای اخیر موجب شد تا یکی از اصلی ترین ایرادات خودروهای داخلی که به صورت مستقیم با جان مردم ارتباط دارد مشخص شود. باز نشدن ایربگ تمامی خودروها بجز یک مورد می تواند نشان دهنده فاجعه ای در صنعت خودروسازی کشور باشد. انتظار می‌رود که دولت در برخورد خود با این صنعت بازنگری کند، موضوعی که تغییر رویکرد در پارادایم‌های اساسی کشور را طلب می‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ارفاق به خودروسازان و مدارا با خواسته آنها سابقه طولانی دارد. می‌توان به نمونه‌های متعددی در این زمینه اشاره کرد. تاخیر در اجرایی شدن مصوبه نصب کیسه هوا، نصب ترمز ABS، ارتقاء استاندارد تولید به یورو ۴ و یورو ۵ و همچنین توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو ۴۰۵ از جمله این موارد است که درآن، خودروسازان از اهرم گران کردن خودروها برای عملی کردن خواسته‌های خود بهره برده‌اند.

در همین زمینه نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس می گوید: پلیس راهور و سازمان استاندارد باید به وضعیت کیفیت پایین خودروهای داخلی ورود کرده و پلیس راهور نباید خودروهای غیر استاندارد را شماره گذاری کند. اسماعیل حسین زهی درباره کیفیت نامطلوب خودروهای داخلی و گران فروشی خودروسازان، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که هر روز از کیفیت خودروهای داخلی کاسته شده و بر قیمت آن ها افزوده می شود. از سوی دیگر صنعت خودروسازی کشور صرفا کار مونتاژ را انجام می دهد و قطعاتی که از سوی قطعه سازان وارد کشور می شود نیز از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه های مسئول از جمله پلیس راهور نیز کوتاهی می کنند، به تصادف جاده ای اخیر که در محور بهبهان رخ داد، اشاره کرد و گفت: در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد و در سایر تصادفات جاده ای نیز شاهد هستیم که ایربگ خودروهای داخلی عمل نمی کند. نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نه تنها ایربگ بلکه سایر قطعات خودروهای داخلی نیز کارایی لازم رو ندارند و سازمان استاندارد و پلیس راهور باید نسبت به برخورد با متخلفان اقدام کنند. پلیس راهور نباید خودروهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، شماره گذاری کند. نباید اجازه داد اینگونه با سرنوشت انسان ها بازی شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در بحث صنعت هوایی نیز وضعیت اینگونه است، بنده دو شب گذشته پروازی از تهران به زاهدان داشتم که شاهد تخلفات عدیده ای بودم و متاسفانه برخورد خوبی با مسافران نیز صورت نگرفت. این نوع تخلفات اهانت به شعور مردم است. وقتی متولی نظارت جدی نداشته باشد این تخلفات از خودروسازان و شرکت های هواپیمایی سر می زند. حسین زهی افزود: قطعا باید با شرکت های متخلف برخورد قضایی صورت گیرد، زمانی که پرونده این بخش های متخلف در محکمه قضایی مورد بررسی قرار گیرد و با متخلفان برخورد قاطع شود جلوی تکرار این تخلفات گرفته می شود.

در همین زمینه یک کارشناس خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: هر زمانی که از خودروسازان خواسته می‌شود کیفیت خود را افزایش دهند، این شرکت‌ها اقدام به گروکشی کرده و با اقداماتی نظیر بالا بردن قیمت و تداخل در بازار مانع از اجرای قوانین می‌شوند. به‌طور قطع این مرتبه نیز اگر این شرکت‌ها مجبور به افزایش سطح استاندارد شوند از همین حربه استفاده می‌کنند که درنهایت به ضرر مردم است و سود این تخریب بازار تنها به جیب عده‌ای دلال و تعدادی قطعه‌ساز می‌رود و خودروسازان بزرگ نیز سال خود را با ضرر هنگفتی به اتمام می‌رسانند.

فربد زاوه اضافه کرد: مشکل، بی کیفیت کار کردن صنایع خودروسازی و قطعه سازی است زیرا مصرف کننده مجبور به تهیه و استفاده همین خودروهای موجود در بازار است. صنعت خودرو نیاز به جدیت دارد اما تا زمانی که ارزش این صنعت بازنویسی نشود بهبودی نیز حاصل نمی‌شود.

به گفته وی، خرابی هایی که در قطعات خودروهای داخلی به چشم می آید، بعضا به گونه ای است که امکان فنی برای تعمیر آنها نیز وجود ندارد. در واقع برخی از خودروهای تولیدی در داخل، تا انتهای عمر خود با مشکلات عدیده فنی مواجه هستند. از این منظر می توان گفت خودروهای ساخت داخل بعضا بی کیفیت و در نتیجه پر استهلاک هستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.