چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / راهکارهایی برای کاهش فشار بر سبد معیشت/بلاتکلیفی یارانه های سال آینده
راهکارهایی برای کاهش فشار بر سبد معیشت/بلاتکلیفی یارانه های سال آینده

راهکارهایی برای کاهش فشار بر سبد معیشت/بلاتکلیفی یارانه های سال آینده

کسب و کار نیوز- ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: پیش‌بینی دولت این بود که با حذف ارز ترجیحی به صورت پلکانی یارانه‌ای بین ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به دهک‌های مختلف پرداخت شود که میانگین آن نفری ۱۱۰ هزار تومان است. با توجه به اینکه تا پایان سال فعلی ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای اقلام اساسی داده می‌شود، با حذف ۲۰ میلیارد دلار در سال آینده حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، اگر همه این مبلغ یارانه شود، می‌توان به هر نفر ۵۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت کرد. ۱۱۰ هزار تومان یک پنجم درآمد حاصل از حذف ارز ترجیحی است و اعلام نشده چهار پنجم دیگر در چه حوزه‌هایی است؛ البته احتمالا برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد شد. بعد از حذف ارز ترجیحی نمی‌توان با ۱۱۰ هزار تومان آن را پوشش داد و حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان باید به مردم تعلق بگیرد. ۵۰ درصد هم می‌تواند مورد استفاده دولت قرار گیرد.

گفتنی است بر اساس آمارها، هزینه سبد معیشت به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده و در کنار آن تعداد زیادی از مستاجران کشور را گروه های کاگری، کارمندی و بازنشستگان کشور تشکیل می دهند. همچنین در دو سال اخیر و و تحت تاثیر بحران های اقتصادی و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا، بر هزینه های خانوارها افزوده شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است هرچه قدر که ما پول بیشتری را به مردم در قالب یارانه دهیم، خود باعث افزایش تورم شده و بعد از مدتی بی‌تاثیر می‌شود و شاید در دراز مدت هیچ عایدی هم برای مردم نداشته باشد. مهراد عباد در مورد افزایش دوبرابری میزان یارانه نقدی از دی ماه اظهار کرد: عجیب است که به این سرعت می‌خواهند این اقدام را انجام دهند. قرار بود که برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، بخشی را به یارانه‌ها اضافه کنند. شاید هدف از اجرای زودهنگام این طرح این باشد که زودتر یارانه را افزایش دهند و بعد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند. در کل اگر بحث این باشد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه افزایش پیدا کند، بهتر است که این کار با مبلغ نقدی نباشد چراکه باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. البته به نظر می‌رسد که تاثیر آن چندان نباشد اما به هرحال موثر خواهد بود.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: دولت باید بپذیرد که با حذف ارز ۴۲۰۰، کالاها و کالاهای عمومی با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ قطعا شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود. موضوع دیگر این است که روند بازنگری دستمزد در سال های اخیر باید مورد انتقاد قرار گیرد که چرا کار نمی کند.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: بهترین حمایت برای اقشار کارگری علاوه بر افزایش نرخ دستمزد اعطای سبد کالا با نرخ یارانه
است. در خصوص توزیع یارانه نقدی تجربه نشان داده این کار یک سیاست موفق نیست، آن هم در اقتصاد ایران. با اینکه نزدیک به دو دهه است یارانه نقدی به عنوان سوبسید در کشور توزیع می شود اما این موضوع تا کنون عملا درافزایش رفاه معیشتی مردم تاثیر چندانی نداشته است. چرا که با توزیع سوبسید به هیچ وجه شاهد بهبود وضعیت یارانه بگیران در جامعه نبوده ایم. در عین حال جامعه فقیر کشور بزرگتر شده است.

حاج اسماعیلی اظهار داشت: با توجه به تحریم‌ها و شرایط فعلی کشور مهمترین مشکل همین وضعیت معیشت است. درخواست‌های زیادی وجود دارد اما با توجه به شرایط زمانی که در کشور اتفاق افتاده، معیشت اولین درخواست است. چرا که به دلیل تورم و اتفاقاتی که در چند سال گذاشته در کشور اتفاق افتاده امکان تامین نیازهای زندگی برای خانوار سخت و دشوار شده است.

دستمزدها طی دو وسه دهه گذشته همیشه از تورم عقب‌تر بوده و این انتقاد همواره به دولتها وارد بود که چطور بتوانند دستمزد را طی دو تا پنج سال به نسبت تورم تعادل ببخشد که متاسفانه وارد یک بحران بزرگتر مثل تحریم‌ها شدیم. بنابراین یک شکاف بزرگ در خصوص دستمزد و معیشت ایجاد شد. همچنین نقدینگی افسار گسیخته ای که در خیلی از بخش ها حتی آدرس آن مشخص نیست که دولت بتواند آن را کنترل وهدایت کند مزید بر علت شده است. در چنین فضایی هر گونه توزیع نقدی درکشور می تواند مضر باشد که دولت باید از این موضوع پرهیز کند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.