صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / راهی جدید برای صادرات بیشتر گازوئیل/ برای برقی شدن حمل و نقل زیرساخت داریم؟
راهی جدید برای صادرات بیشتر گازوئیل/ برای برقی شدن حمل و نقل زیرساخت داریم؟

راهی جدید برای صادرات بیشتر گازوئیل/ برای برقی شدن حمل و نقل زیرساخت داریم؟

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر ناوگان اتوبوسرانی به سمت برقی شدن برود، این امکان را داریم که در زمینه صادرات گازوئیل حرف اول منطقه را بزنیم و درآمدهای ارزی بالایی برای کشور حاصل کنیم، گفت: اگر هدف‌گذاری کنیم، طی 5 سال می‌توانیم 40 تا 50 درصد اتوبوس‌ها را برقی کنیم.

حمیدرضا صالحی با تاکید بر لزوم برقی شدن حمل و نقل عمومی اظهار داشت: بابت اینکه در آینده باید سیستم ناوگان حمل و نقل را به سمت برقی شدن سوق دهیم شکی نیست، ما از ۳۰ سال گذشته تجربه اتوبوس برقی را در کشور داشته و در این زمینه جلودار بوده‌ایم اما بعدا به خاطر ارزان بودن سوخت گازوئیل به سمت سوخت مایع رفتیم، اکنون آسیب‌های آلایندگی نگرانی مردم را بیشتر کرده و دوباره تصمیم گرفتیم که به سمت اتوبوس‌های برقی برویم.

وی با بیان اینکه در بسیاری شهرها امکان گسیل داشتن حمل و نقل به سمت استفاده از برق برای سوخت وسایل نقلیه را داریم و این موضوع در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، افزود: اکنون در پایتخت این امکان را داریم که خطوط شرقی-غربی و شمالی-جنوبی را برقی کنیم که هم سرعت بالاتر دارد و حجم زیادی از آلایندگی را کم می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد:  اکنون نسل جدیدی از اتوبوس‌ها وارد شده‌اند که قابلیت شارژ با باتری را دارند، بنابراین ما نباید بابت تکنولوژی این پروژه‌ها نگرانی داشته باشیم، نگرانی ما به خاطر تصمیم‌گیری‌ها است که دیر اقدام می‌کنیم و به‌موقع از این تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنیم و زمانی که مجبور می‌شویم به این سمت می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت تامین گاز در کشور ما به نحوی است که ممکن است سال آینده حتی گازی برای ارسال به نیروگاه‌ها نداشته باشیم بنابراین از امروز باید چاره‌ای بیندیشیم که از جمله اقدامات افزایش راندمان نیروگاه‌ها است، وقتی همه چیز سر جای خود قرار گیرد، سرمایه‌گذار برای تامین برق اتوبوس‌های برقی هم هم چاره می‌کند.

صالحی گفت: اگر ناوگان اتوبوسرانی به سمت برقی شدن برود، ما این امکان را داریم که در زمینه صادرات گازوئیل حرف اول منطقه را بزنیم و درآمدهای ارزی بالایی برای کشور حاصل کنیم، اکنون به دلیل اینکه سیستم و زیرساخت‌ها را تغییر نداده‌ایم هنوز خیلی از تولید گازوئیل سوخت و هدر می‌رود اما اگر با استفاده از برق به عنوان سوخت در سوخت مایع صرفه‌جویی کنیم، می‌توانیم حجم زیادی را با قیمت جهانی صادر کنیم و درآمدهای خوبی برای کشور فراهم کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر خیلی از کشورها تا مرز ۷۰ تا ۸۰ درصد برای استفاده از برق در در حمل و نقل رفته‌اند، ما نیز اگر هدف‌گذاری کنیم، طی ۵ سال می‌توانیم به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.