صفحه اصلی / اسلایدر / عرضه خودرو کم است/ قیمت‌ها در پی ریزش نرخ دلار، کاهشی شد+ جدول
عرضه خودرو کم است/ قیمت‌ها در پی ریزش نرخ دلار، کاهشی شد+ جدول

عرضه خودرو کم است/ قیمت‌ها در پی ریزش نرخ دلار، کاهشی شد+ جدول

کسب و کار نیوز- با توجه به ریزش نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند کاهشی به خود گرفته و طی روزهای گذشته شاهد ریزش ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار بودیم.

به گزارش کسب و کار نیوز ، چهارشنبه ۱۷ آذرماه قیمت‌های جدید انواع خودرو با رشد میانگین ۱۵ تا ۱۸ درصد اعلام شد؛ اگرچه انتظار می‌رفت که این افزایش قیمت جدید، بازار را تکان بدهد اما بازار واکنش خاصی به این تحولات نشان نداد و تغییر محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نشد.

فعالان بازار خودرو در مورد چرایی سکوت بازار در برابر تغییر قیمت‌های کارخانه، اعلام کردند که قیمت‌ها در بازار به قدر کافی رشد کرده و فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده و دیگر امکان افزایش قیمت‌های فضایی وجود ندارد.

با این حال بررسی بازار خودرو طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که با توجه به ریزش نرخ دلار در بازار آزاد، بازار خودرو در واکنش به این اتفاق، روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها میانگین ۲ تا ۵ میلیون تومان با کاهش مواجه شده‌اند. در همین ارتباط نیز مصرف کنندگان فعلاً دست از خرید کشیده و بازار به حالت استپ درآمده است.

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو

در این رابطه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو هستند، اظهار کرد: طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که خودروهای داخلی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. از سویی دیگر با توجه به کاهش قیمت دلار، مصرف کنندگان نیز دست از خرید کشیده و منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازار ارز هستند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۱۸۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۶۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار معادل ۱۸۳ میلیون تومان، تیبا هاچ بک پلاس معادل ۱۹۱ میلیون تومان، ساینا معادل ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس معادل ۲۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۶۷ میلیون تومان و سمند LX معادل ۲۵۸ میلیون تومان است.

عرضه خودرو کم است

موتمنی در مورد وضعیت عرضه خودرو به بازار، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است، گفت: عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. در شرایط فعلی هم عرضه خاصی به بازار صورت نمی‌گیرد، این در حالیست که تقاضا در بازار خودرو مصرفی است و اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر اینکه تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار می‌شود، اظهار کرد: اگر قول‌هایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ داده‌اند عملی و این خودروها به بازار عرضه شوند، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.

قیمت‌ها فعلاً کاهشی است

موتمنی گفت: فعلاً قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی است بنابراین قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند کاهشی دارند منتهی نمی‌توان این شرایط را ثابت در نظر گرفت و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در بازار ارز می‌افتد.

وی تصریح کرد: همچنین قیمت‌هایی که در فضای مجازی و یا آگهی‌های فروش خودرو درج می‌شود چندان به بازار نزدیک نیست زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین می‌کند. از سویی دیگر در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد.

به گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار به شرح جدول زیر است.

خودرو (۱۴۰۰) قیمت (۲۲ دی ماه) قیمت (۲۳ آذر ماه)
کوییک اتوماتیک ۲۸۰ میلیون تومان ۲۷۵ میلیون تومان
پراید ۱۱۱ ۱۸۵ میلیون تومان ۱۵۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۱۶۸ میلیبون تومان ۱۶۲ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار ۱۸۳ میلیون تومان ۱۷۷ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک ۱۹۱ میلیون تومان ۱۸۲ میلیون تومان
ساینا ۱۹۰ میلیون تومان ۱۸۸ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۶۸ میلیون تومان ۲۶۸ میلیون تومان
۲۰۶ تیپ ۲ ۲۶۷ میلیون تومان ۲۷۰ میلیون تومان
۲۰۶ تیپ ۵ ۳۳۰ میلیون تومان ۳۱۵ میلیون تومان
سمند LX ۲۵۸ میلیون تومان ۲۵۳ میلیون تومان
پژو پارس ۲۸۲ میلیون تومان ۲۷۷ میلیون تومان
پژو پارس LX ۳۳۵ میلیون تومان ۳۳۸ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۵۸ میلیون تومان ۳۵۴ میلیون تومان

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.