صفحه اصلی / اقتصادی / امنیت در قزاقستان برقرار است/هدف اعتراض‌کنندگان سرنگونی نظام و قانون اساسی است
امنیت در قزاقستان برقرار است/هدف اعتراض‌کنندگان سرنگونی نظام و قانون اساسی است

سفیر قزاقستان در تهران:

امنیت در قزاقستان برقرار است/هدف اعتراض‌کنندگان سرنگونی نظام و قانون اساسی است

سفیر جمهوری قزاقستان در تهران با تاکید بر اینکه خوشبختانه امروز امنیت در کشورمان برقرار و وضعیت با ثبات است، گفت: هدف اصلی این گروه‌های تروریستی سرنگونی نظام و قانون اساسی بوده که یک پوشش هماهنگ شده برای این کار انجام دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا

اسخت اورازبای سفیر جمهوری قزاقستان در ایران در نشست خبری در خصوص تحولات اخیر در کشورش گفت: در این زمینه کمیسیونی تشکیل شده و نمایندگان ارشد ارگان‌های ذیربط اعم از وزارت کشور، اطلاعات، ستاد کل و … در حال بررسی موضوع هستند و بیش از ۹۰۰۰ نفر هم دستگیر شدند. ارگان‌های ذیربط در حال بررسی هستند که بازداشت شدگان کدام یک تروریست بوده و کدامیک شهروند عادی. در صورتیکه غیر تروریست باشند آزاد می‌شوند و آنهایی هم که تروریست هستند به اقداماتشان رسیدگی می‌شود.

وی تصریح کرد: به محض اینکه کارهای تحقیقاتی نهایی شود نتایج بطور رسمی اعلام خواهد شد. تظاهراتی که صورت گرفت ابتدا صلح آمیز بود و مردم حق داشتند که به دلیل افزایش قیمت یکباره گاز مایع اعتراض کردند. دولت هم بلافاصله کمیسیون مربوطه را تشکیل داد و گفت‌وگوها و نشست‌ها صورت گرفت تا مجددا قیمت به سطح سابق برگردد.

این دیپلمات قزاقستانی همچنین بیان کرد: متاسفانه گروه‌های افراطی و تروریستی از این وضعیت سوءاستفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اینها از قبل آمادگی داشته و پیش بینی می‌کردند چنین اتفاقی رخ دهد. لذا در مدت زمان کوتاه وارد عمل شده و اقدامات جنایتکارانه خود را انجام دادند. همه این اتفاقات نشان می‌دهد که اینها از قبل تدارک دیدند و تلاش کردند تا مراکزی مانند استانداری، شهرداری، صدا و سیما، پاسگاه پلیس و امنیتی و حتی فرودگاه آلماتی را در اختیار بگیرند. البته هدف اصلی‌شان شهر آلماتی پایتخت قبلی قزاقستان بود و هنوز هم بزرگترین شهر و مرکز تجاری – اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌رود.

اورازبای در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی نیروهای امنیتی وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند بر اساس شرایط رئیس جمهور تصمیماتی را اتخاذ کرد و رئیس کمیته ملی امنیت کشور دستگیر شده و در حبس است. این مسئله نشان می‌دهد اینها اقدامات لازم را برای مقابله با تروریست انجام ندادند. این مسئله نیز در حال بررسی است.

سفیر قزاقستان در تهران خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که به این اعتراضات دامن زدند به نظر می‌رسد که آموزش دیده و خارج از قزاقستان بودند و بطور فعالانه در باندهای افراطی در نقاط حساس دنیا فعالیت داشتند و تجربه عملیات نظامی در نقاط حساس دنیا را دارند اما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که دقیقا در کجا آموزش دیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این گروه متجاوز و مسلحانه به منظور سرنگونی نظام موجود و قانون اساسی کشور است. خوشبختانه امروز که در این نشست صحبت می‌کنم امنیت برقرار شده و وضعیت با ثبات است. در شهر آلماتی نیز فعالیت‌ها مانند سابق در حال انجام می‌باشد.

این دیپلمات قزاقستانی همچنین بیان کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور ۶ ژانویه عملیاتی ضد تروریستی آغاز شد که هم اکنون هم ادامه دارد اما باید سه نکته را در نظر داشته باشیم که اقدامی که صورت گرفت یک پوشش هماهنگ شده برای سرنگونی نظام قانون اساسی موجود بود. نکته دیگر اینکه با توجه به شرایطی که پیش آمد رئیس جمهور مجبور شد از نیروهای صلح جویانه کشورهای عضو پیمان امنیت دست جمعی دعوت کند که حدود ۲۰۰۰ نیرو از کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان وارد کشور شدند اما بر اساس سخنرانی که ایشان داشت از فردا این نیروها ظرف کمتر از ۱۰ روز باید خارج شوند. به دلیل اینکه خطری دیگر وجود ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که برخی واقعیت‌ها را نمی‌دانند و شایعه پراکنی می‌کنند. تیراندازی‌هایی که صورت گرفته به اعتراض کنندگان صلح جویانه نبوده بلکه علیه تروریست‌ها اقدام شده است. بر اساس آنچه که رئیس جمهور کشور ما تاکید کردند باید نیروهای انتظامی پلیس و مرزها تقویت شوند و از همه مهمتر اقدامات برای تحولات اقتصادی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته نیز نخست وزیر جدید تعیین و معرفی شد، گفت: نخست وزیر قبلی به دلیل کمبودهایی که در کارهایش داشته برکنار شد. بسیاری از وزرا نیز تغییر کردند و رئیس جمهور بطور مشخص دستور داد تا اقدامات لازم ظرف کوتاه مدت صورت گیرد. همچنین کمک‌های اقتصادی و مالی برای قشرهای مختلف مردم در نظر گرفته شود.

این دیپلمات قزاقستانی تاکید کرد: مکان‌هایی که تخریب شدند از جمله شهر آلماتی مقرر شده تا سریعا بازسازی شوند و خسارت‌هایی که صورت گرفته پرداخت شود. در نتیجه عملیات ضد تروریستی هم همچنان ادامه دارد و کمیسیونی که تشکیل شده هم تحقیقات لازم را انجام خواهد داد.

اورازبای با بیان اینکه برای دولت مهم بود که شهر آلماتی کاملا تحت کنترل خودش باشد، گفت: دولت تلاش دارد تا با یک برنامه مدون همکاری‌های لازم با سرمایه گذاران را انجام دهد، نابرابری میان قشرهای مختلف کاهش یابد و اصلاح شود. خوشبختانه منابع مالی کافی هم برای تحقق بخشیدن به قول‌های رئیس جمهور وجود دارد و دولت هم تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

سفیر جمهوری قزاقستان در تهران با تاکید بر اینکه اصلاحات سیاسی – اقتصادی برای بهبود وضعیت مردم در کشور انجام می‌شود، گفت: متاسفانه نابرابری در سطح پیشرفت اقتصادی بین استان‌های مختلف وجود دارد و برخی از مناطق از نظر اقتصادی و صنعتی جلوتر هستند و دولت موظف شده تا به این مسئله هم رسیدگی کند و این اختلاف سطح پیشرفت بین استان‌ها کمتر شود. همچنین برای جوانان بورسیه رایگان تحصیلی در نظر گرفته شده که آموزش عالی موظف به رسیدگی به این مسئله است.

وی تاکید کرد: بر اساس آنچه که رئیس جمهور اعلام کرد با فساد مالی هم مقابله خواهد شد، مرزها هم در کنترل شدید خواهند بود، با انجام این اصلاحات تصمیم بر این است که به سمت افزایش تعداد پرسنل نیروهای امنیتی با تامین مالی بیشتر برویم.

این دیپلمات قزاقستانی در پایان اظهار کرد: مهمترین درسی که از این اتفاقات باید بیاموزیم این است که چه دلایلی منجر شد که این اتفاقات رخ دهد. مردم اگر راضی باشند و زندگی خوبی داشته باشند هرگز دست به چنین کارهایی نمی‌زنند. زمانی که مشکلات افزایش یابد به شکل انفجاری شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد مردم از سخنرانی رئیس جمهور هم استقبال کردند و امیدهایشان بیشتر شده امیدوار هستیم که این مشکلات برطرف شود و توزیع ثروت و درآمدهایی که دولت آن را اعلام کرده عادلانه بین همه تقسیم شود.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.