به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه باید به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام میکردند.
انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنیساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بودهاند. در فاز دوم طرح هم از ۱۹ دی ماه، واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنتترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز مکلف شدند قیمت تولیدکننده/ واردکننده، را روی کالاها درج کنند.
این طرح در آینده سایر کالاها را هم در بر خواهد گرفت. البته فروشنده هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده روی شلف یا خود کالاها است.
در این رابطه بختیار علم بیگی در گفتوگو با ایسنا، درباره طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها اظهار کرد: اکثر واحدهای کوچک به زمان اجرای این طرح اعتراض و درخواست دارند که طرح بعد از فروردین ماه اجرا شود.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با کلیت این طرح موافق هستند، تصریح کرد؛ به نظر میرسد این طرح در راستای شفاف سازی است، اما مشکل بعد از تولید، در بخش توزیع و برای خریداران عمده است.
علم بیگی از ارسال نامه به وزارت صمت برای تمدید مهلت اجرای طرح خبر داد و گفت: مشکل دیگر تولیدکنندگان کوچک تفاوت قیمت تمام شده کالا برای استانهای مختلف است. تاکنون با ثبت قیمت مصرف کننده، قیمت یکسانی روی کالاهای مشابه درج میشد، اما در این طرح جدید که باید قیمت تولیدکننده درج شود، هزینه حمل و نقل به استانهای مختلف متفاوت است و قیمت درج شده برای استانهای دورافتاده گرانتر خواهد بود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه فعلا در حال مذاکره با وزارت صمت هستیم، گفت: منتظر پاسخ نامه روز گذشته انجمن از سوی وزارت صمت هستیم.