صفحه اصلی / سرخط خبرها / اولویت اخذ مالیات از املاک دولتی
اولویت اخذ مالیات از املاک دولتی

منصور غیبی، کارشناس مسکن

اولویت اخذ مالیات از املاک دولتی

سرمقاله:
مسوولان قبل از اینکه فضا را برای اجرای عملیاتی طرح مالیات ستانی از خانه های خالی آماده کنند در بودجه بندی سقفی را برای درآمدهای مالیاتی ناشی از این اجرای این طرح در نظر گرفتند. اشتباه عملیاتی رخ داد و این یعنی قبل از اینکه محل درآمد تثبیت شود محل هزینه ایجاد شد. نکته بعدی اینکه می بایست این طرح قبل از اجرای کلی به صورت پایلوت اجرا می شد تا راهکارها و سیستم ها مشخص شود.
نکته مهم تر اینکه قبل از اینکه این طرح را از مردم شروع کنند می بایست از دولت شروع می شد. دولت، شبکه بانکی، نهادها و ارگان ها خیلی بیشتر از افراد عادی دارای املاک هستند. بنابراین می بایست این راه عملیاتی را برای اجرا شدن به دوایر دولتی می کشاندند. دولت باید ابتدا از خود ممیزی را آغاز می کرد و با این کار هم اعتماد سازی صورت می گرفت هم مردم برای مشارکت در طرح تشویق می شدند. برای اینکه این طرح و اجرای آن منظم و در بازار رایج شود دولت و سایر سازمان‌های دولتی باید این قانون را اجرایی کنند. اگر دولت با خودممیزی این قانون را اجرا کند، به رعایت عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است و به دنبال آن برخی از مردم که خانه‌های خالی دارند نیز به پرداخت مالیات تشویق می‌شوند. اگر به دارایی‌های بدون استفاده بانک‌ها و امثال آن مالیاتی تعلق نگیرد و تنها از برخی خانه‌های عامه مردم مالیات اخذ شود، این طرح به درستی اجرا نشده است. خانه ۷۰ متری مازاد یک بازنشسته مبنای درستی برای اخذ مالیات از خانه های خالی نیست.
این در حالی است که متولی رسمی و کارگزار علمی و پژوهشی برای اجرای این طرح وجود ندارد. در واقع پاسکاری متولی برای اجرای این طرح، موجب شده که اجرای این طرح روس زمین بماند. کارگزار متشکل از یک کمیته، مسوول و پاسخگو باید در کنار هم باشند تا محل درآمد از مالیات ستانی در مسیر درستی پیش برود. پس از گذشت چند سال هنوز ارگانی به صورت رسمی وظیفه اجرا و نظارت بر این طرح را بر عهده ندارد.
در روزهای اخیر پیامک هایی برای مردم از سوی سامانه ثبت املاک و اسکان ارسال شده که موجب ایجاد یک نوع هیجان منفی در بازار مسکن شده است. با این اقدام در جامعه یک نوع هیجان منفی ایجاد کرده اند. این اقدامات نتیجه ای خوبی نخواهد داشت. متاسفانه مسوولان سر این طناب را گم کرده اند و با تزریق هیجان موجب منفی در بازار مسکن ایجاد کرده اند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.