صفحه اصلی / اسلایدر / سالانه چقدر محصول کشاورزی ایرانی به دنیا صادر می شود؟
سالانه چقدر محصول کشاورزی ایرانی به دنیا صادر می شود؟

سالانه چقدر محصول کشاورزی ایرانی به دنیا صادر می شود؟

کسب و کار نیوز- افزایش صادرات باعث افزایش رونق کشاورزی در کشور شده است و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۹ فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، گوجه فرنگی یکی از عمده‌ترین محصولات صادراتی کشور ما طی ۸ ماه ابتدای امسال  محصول کشاورزی بود. صادرات گوجه فرنگی  در ۸ ماه ابتدای امسال بیش از ۲۵۹ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه داشته است که با در نظر گرفتن نرخ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برای ارز نیما ۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان برای کشور ارزآوری کرده است.

همچنین در سال ۹۹ حدود دو میلیارد تومان صادرات خشکبار در کشور صورت گرفته است. تمام کشور‌های دنیا از جمله چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آلمان، روسیه، قزاقستان، ویتنام و افغانستان خریدار خشکبار ایران به خصوص پسته هستند.

صادرات ۷۷۶ هزارتن خشکبار به سراسر دنیا

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت: پارسال ۷۷۶ هزار تن خشکبار ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۶ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از نظر ارزشی ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد افزایش داشته است. از این میزان، صادرات پسته  در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار بوده و ۶۷ درصد از کل صادرات این گروه را در برداشته است. مجموع این صادرات ۸۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد در‌آمد برای کشورمان به همراه داشته است.

طبق گفته محمد قربانی پنج قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی شامل پسته به ارزش ۶۵۴ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده به ارزش ۲۵۹ میلیون دلار، هندوانه به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار، خرما به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار و سیب تازه به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بوده است. در مجموع از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تن محصولات کشاورزی و غذا از کشور صادر شده است.افزایش صادرات باعث افزایش رونق کشاورزی در کشور شده است و  بر اساس آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۹ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به طور میانگین حدود ۵ میلیون تن از انواع محصولات کشاورزی ما به کشور‌های مختلف صادر می‌شود اما با برنامه ریزی درست توان رسیدن به عدد ۱۵ میلیون تن در ماه را داریم.

به گفته علائی مقدم افزایش صادرات کشور می‌تواند به توسعه صنعت کشاورزی و افزایش اشتغال در این حوزه منجر شود. در ماه های گذشته اخبار مختلفی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای و کیوی ها در رسانه ها منتشر شده بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.