صفحه اصلی / اسلایدر / خریداران خودرو در انتظار افت قیمت ها
خریداران خودرو  در انتظار افت  قیمت ها

آیا توافق در مذاکرات به کاهش قیمت خودرو های داخلی منجر می شود؟

خریداران خودرو در انتظار افت قیمت ها

کسب و کار نیوز- نرخ ارز در بازار روند کاهشی را در پیش گرفته و قیمت خودروها در بازار آزاد اعم از داخلی، وارداتی و مونتاژی نیز روند کاهشی در پیش گرفته و بازار آرام است. این اتفاق در حالی افتاده است که قیمت‌های بازار خودرو در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ شیب صعودی به خود گرفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، با توجه به کاهش قیمت دلار انتظار بر این است که قیمت‌ها در بازار خودرو نیز شروع به ریزش کند. این ریزش در حالی رقم خواهد خورد که تا چند روز گذشته شاهد افزایش روزانه قیمتها در بازار خودرو بودیم. براساس معاملات انجام شده قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات روزهای گذشته با تغییراتی همراه بوده است.

نرخ ارز با توجه به اخبار مثبت منتشر شده از وین وارد مسیر کاهشی شده و درحال حاضر در کانال ۲۶ هزار تومان مانده است. البته انتظارها بر این است که این ارز به کانال ۲۵ هزار تومان نیز سقوط کند. روند نزولی قیمت دلار ۲۰ دی ماه هم ادامه داشت. اگرچه سایت اطلاع‌رسانی طلا و ارز قیمت دلار صرافی را ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده اما صرافی بانک پاسارگاد و بانک شهر دلار را با قیمت ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت دلار در یک قدمی ۲۵ هزار تومان است.

از آنجاییکه که بازار خودرو تاثیرپذیری بسیاری از بازار ارز دارد نوسانات و تغییرات قیمت ارز می تواند بر روند قیمتها تاثیر داشته باشد. گزارش های میدانی از بازار خودرو نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی پس از ریزش نرخ ارز، مسیر کاهشی را انتخاب کرده است. فیروز نادری، فعال بازار خودرو می گوید: درحال حاضر به دلیل کاهش نرخ دلار و اخباری که از مذاکرات آمده، رشد قیمت‌ها متوقف شده است. او افزود: به نظر می‌رسد مذاکرات برجام در مرحله خوبی قرار دارد. همچنین اگر قیمت دلار نیز پایین بماند بازار خودرو با کاهش قیمت همراه خواهد بود.

چشم انداز بازار خودرو

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

خودروهای خارجی با نوسانات نرخ ارز تغییرات قیمتی بیشتری متحمل می شوند. با رشد نرخ دلار افزایش قیمت خودروهای خارجی با شیب بالایی همراه می شود. با کاهش نرخ دلار قیمت خودرو خارجی هم کاهش می یابد اما این کاهش یا شیب بسیار کندی همراه است. این بدان معناست که تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد قیمتها بیشتر از کاهش نرخ ارز بر کاهش قیمت خودرو است.

اما در رابطه با خودروهای داخلی به دلیل تفاوت بسیار بالای قیمتی با بازار آزاد تاثیر کاهش نرخ ارز بسیار ناچیز خواهد بود. هنوز تفاوت قیمت خودروهای داخلی با خارجی ها بسیار زیاد است. خودروهایی در بازار وجود دارد به عنوان مثال دیگنیتی و فیدیلیتی که تفاوت قیمت آنها با بازار آزاد تا ۶۰۰ میلیون تومان است. ایران خودرو نیز خودروهایی دارد که تفاوت قیمت ۲۰۰ میلیونی با بازار آزاد دارند. این اتفاق موجب شده تا متقاضیان به دنبال مابه التفاوت قیمتها باشند. قیمت فروش کارخانه با حاشیه بازار باید متناسب شود. خودرو باید یک نرخ داشته باشد و همان نرخ بازار باشد نه نرخی که خود دولت دوست دارد. بنابراین این شرایط موجب تاثیری گذاری ناچیز نوسان ارز بر بازار خودرو می شود.

اما لازم به ذکر است با احیای برجام میزان هزینه وارداتی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند. با این اتفاق می توان به هزینه کمتری مواد اولیه صنعت خودرو را وارد کرد. با احیای برجام می توان با اقساط گشایش ال سی ایجاد کرد. ال سی های مدت دار به کمک تولید خودرو خواهند آمد. قیمت مواد اولیه با کاهش بسیار خوبی مواجه می شود و ضرر و زیان خودروسازان جبران خواهد شد. مجموعه اتفاقات موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد  می شود.

تولید در واقع نباید با ضرر و زیان همراه باشد. اما این اتفاق در طول این سالها برای خودروسازان افتاده و بازار خودرو را دچار نابسامان هایی کرده است.

از طرفی دیگر، گر چه احیای برجام ضمن تاثیر مثبت روی تولید، قیمت بازار خودرو را هم تحت شعاع قرار خواهد داد اما در جریان قیمت های فعلی نباید افزایش حجم نقدینگی در کشور را که به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسیده است را نادیده گرفت. در صورت نتیجه مثبت این دور از مذاکرات و رفع تحریم ها به نظر می رسد این مساله شوک اولیه ای را در قیمت خودرو ایجاد خواهد کرد اما با توجه به مشکلات اقتصادی و حجم بالای نقدینگی، مجدد قیمت ها به رقم های قبلی باز می گردد.

با احیای برجام و رفع تحریم ها مسلما حجم نقدینگی در کشور کم نخواهد شد اما در صورتی که ۴۳۰۰ همت نقدینگی را به ۳۵۰۰ تا چهار هزار همت کاهش دهند طبعا قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت. نباید انتظار داشت که بلافاصله بعد از احیای برجام، قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کنند چنین انتظاری در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چندان منطقی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.