صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی افسار گسیخته خودرو
گرانی افسار گسیخته خودرو

۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ های خودروسازان انبار شده است

گرانی افسار گسیخته خودرو

کسب و کار نیوز- گرانی خودورهای داخلی همچنان ادامه دارد. قیمت محصولات ایران خودرو افزایشی یک تا پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. سمند LX با سه میلیون افزایش قیمت به ۲۶۲ میلیون تومان رسید. دنا پلاس اتوماتیک توربو هم چهار میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و امروز ۵۳۴ میلیون تومان به فروش رسید. تندر ۹۰ با پنج میلیون افزایش قیمت به ۴۴۵ میلیون تومان رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، افزایش قیمت روزانه خودروهای داخلی موجب شده تا قدرت خرید مردم در این بازار روز به روز کمتر شود و بازار خودرو نیز در رکود فرو رود. بسیاری از فعالان بازار خودرو یکی از اصلی ترین دلایل گرانی خودرو را عرضه کم خودروسازان و انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ ها عنوان می کنند. به عبارتی خودروسازان قطره چکانی خودروها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

در همین رابطه بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور می گوید: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ظاهرا ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است. اشکان میرمحمدی اظهار کرد: اگرعزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تأمین قطعات خودروهای ناقص فراهم است. بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است. بازرس‌ کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تأمین قطعات وجود دارد. میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تأمین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز می گوید: این آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو حاصل عرضه کم خودرو در بازار است. وی گفت: در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کم شده است با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شده ایم.

شرایط بحرانی بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

در صورتی که رشد قیمتها فقط در بازار خودرو اتفاق می افتاد می توانستیم دلیل این افزایش را عرضه کم خودروسازان بدانیم. اما در تمام بخش های اقتصادی به شدت شاهد افزایش قیمت ها هستیم. تورم در تمام بخش ها دیده می شود و قیمتها مدام در حال تغییر است. با ثبات نرخ تورم، رشد اقتصادی در کشور پس از سال‌ها تشکیل می‌شود و همین موضوع تا حد قابل توجهی قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر بازارها با توجه به جذابیتی که دارند با هم فرق می کنند. در نتیجه در بازار خودرو که جذابیت های بیشتری پیدا کرده است شاهد افزایش قیمت بیشتری هستیم.

از سوی دیگر بی اثر ماندن وعده های وزیر صمت در رابطه با کنترل قیمتها هم در بازار خودرو تاثیر گذاشته است. امروز شاهد هستیم که روند متناسب شدن قیمتها با تورم عمومی اتفاق افتاده است. باید تورم عمومی کاهش پیدا کند تا رشد قیمت در بازار خودرو نیز متوقف شود. عرضه خودروهای ناقص نیز شاید بتواند در کوتاه مدت رشد قیمتها را متوقف کند اما چون علت این افزایش قیمت ها خودروهای مانده در انبارها نیست، بازار خودرو مجدد به همین شرایط فعلی و افزایش قیمت ها باز خواهد گشت.

یک دیگر از راههای کنترل قیمتها، تنها راه حل ثبات بخشی به بازار خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری است. متأسفانه تا کنون علی رغم وعده‌ها بدنه حاکمیتی و دولتی کشور چنین جسارتی برای حذف قیمت گذاری بر محصولات را نداشته اند.بازار خودرو کشور همچنان در شرایط بحرانی بسر می‌برد و تنها با حرف و وعده قصد تسکین این بازار را دارند. موضوعی که منسوخ شده و هیچ تأثیری بر روی قیمت‌های افسار گسیخته نخواهد داشت. فضای عمومی کشور نیاز‌مند تغییر در بازارخودرو است و متولیان این بخش هیچ دورنمایی از بهبود و یا اصلاح آن ندارند.

اصلاح ساختار اقتصادی کشور که گره به سیاست‌های داخلی و خارجی خورده با یک دستور و یک شبه قابل تغییر نیست. در ابتدا باید هزینه‌های کشورداری کاهش پیدا کند تا تورم کنترل شود. با کاهش نرخ تورم اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی در راستای اجرای برنامه‌های اقتصادی می‌شود. در این زمان تازه باید مرز تعیین کننده توسعه صنعت خودرو و حفظ نظام بازارداری آن مشخص و اجرایی شود.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۲ درصد رسید+ جدول

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.