صفحه اصلی / اسلایدر / تنور داغ نان چند نرخی
تنور داغ نان چند نرخی

چرا قیمت نان خودسرانه افزایش یافته است؟

تنور داغ نان چند نرخی

کسب و کار نیوز- نان با وجود کیفیت پایین بسیار گران شده است. بسیاری از نانوایی ها در توجیه گرانی نان اعلام کرده اند آرد آزاد می‌خریم و نان آزاد می‌فروشیم چون نهاد‌های دولتی آرد دولتی به ما نمی‌دهند. مشاهدات نشان می دهد قیمت خرید نان در بسیاری از شهرها و به ویژه در تهران افزایش بی حساب و کتابی دارد. نانوایی ها بدون توجه به نرخ های مصوب به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت انواع نان کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این افزایش در بسیاری از نانوایی ها بخصوص در پایتخت از مرز افزایش ۵۰ درصدی نیز گذشته و موجب نارضایتی مردم شده است. این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده که در وزن و کیفیت نان هایی که به دست مردم می رسد هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است. این افزایش قیمتها در حالی اتفاق افتاده که قیمت نان به طور معمول از ابتدای هر سال براساس آیتم‌های مشخص اعمال می‌شود.

در همین رابطه رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علت افزایش بیش از حد قیمت نان توسط نانواییهای آزادپز در مشهد مشخص نبودن مسیر تامین آرد آنهاست و در صورتی که سازمان بازرگانی دولتی ایران این مسیر را مشخص کند مانع افزایش بیش از حد قیمت نان می شود. حمیدرضا رجوعی افزود:نانواییهای آزادپز از چند ماه قبل تقریبا برچیده شد اما با رای دیوان عدالت اداری، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها مکلف شدند که برای تقاضاهای مربوط به راه اندازی نانوایی های آزادپز پروانه کسب صادر کنند.

وی ادامه داد:طبق آنچه در کارگروه گندم، آرد و نان استان اعلام شده است در صورتی که پروانه کسب برای این نانوایی ها صادر شود باید مسیر تامین آرد آنها مشخص گردد تا بتوان وارد نرخ‌گذاری برای نان آزادپزها شد. رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:هم اینک آرد خارج از شبکه وجود ندارد و گندم به ۲ نرخ هر کیلوگرم ۶ هزار ریالی و ۹ هزار ریالی به کارخانه ها تحویل می شود لذا هیچ آردی به قیمت آزاد وجود ندارد که آزادپزها بخواهند آن را از بازار آزاد تهیه کنند و مشمول دریافت آرد یارانه ای نیز نمی شوند.

البته رئیس بنیاد ملی گندم کاران معتقد است با توجه به آنکه تا پایان سال قیمت آرد و گندم تحویلی به نانوایان تغییری ندارد، بعید است که قیمت نان نوسانی داشته باشد. هاشمی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم با ۴ معیار همچون هزینه تمام شده، تورم، قیمت جهانی و ارزش مبادلاتی تعیین می‌شود.

به گفته او، هم‌اکنون تمامی نهاده‌ها به غیر از کود اوره برای سرک گندم آزاد تامین می‌شود که با تغییر تخصیص نرخ ارز، قیمت تمام شده گندم افزایش می‌یابد که با این وجود اصلاح قیمت گندم امری اجتناب ناپذیر است. هاشمی گفت: با توجه به تامین کود فسفات، پتاس، سم و سایر هزینه‌های تولید با ارز آزاد، کشاورزان با مشکلات متعددی رو به رو هستند که با استمرار روند افزایش قیمت جهانی و خدمات احتمال تجدید نظر در نرخ دور از انتظار نیست.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: افزایش قیمت نان خارج از تصمیم گیری شوراست، اما به سبب آنکه تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمت گندم و آرد تحویلی به نانوایان اتفاق نمی افتد، بعید است که قیمت نان نوسانی داشته باشد. براساس قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک، نرخ محصولات متناسب با هزینه‌های تولید، نرخ جهانی و واردات باید قیمت گذاری شود تا تولید دچار چالش نشود. بنابر آمار قیمت انواع نان تافتون، لواش، سنگگ و بربری در ۲۷ تیرماه افزایش یافت. قیمت گندم و آرد یکی از مولفه‌های تعیین قیمت نان‌ محسوب می شود که تا پایان سال قیمت این مولفه تغییری ندارد.

اما رییس اتحادیه نانوایان فانتزی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر افزایش نرخ داشتند از این‌رو طبیعی است که شاهد افزایش نرخ نان باشیم.

محمدجواد کرمی اضافه کرد: قیمت گندم و آرد در تمام دنیا ثابت است ما هم باید با تصمیمات درست قیمت آرد را واقعی کنیم. هر ساله ما شاهد افزایش ۱۰ درصدی هزینه‌ها هستیم اما تمامی دولت‌ها در ایران تلاش دارند که با ثابت نگه داشتن نرخ آرد قیمت نان را ثابت نگه دارند. این در حالی است که ۷۵ درصد از دلایل گرانی نان به هزینه‌های تولید بر می‌گردد نه قیمت آرد.

رییس اتحادیه نانوایان فانتزی اظهار داشت: مواد اولیه مرغوب، ماشین آلات به روز و نیروی انسانی مهارت دیده سه عامل مهم در بالا رفتن کیفیت نان هستند که اگراین ۳ به خوبی کنار هم قرار بگیرند در محصول نهایی با کیفیت در به‌دست مشتریان می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.