صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / افزایش سن بازنشستگی به زیان نیروی جوان آماده کار
افزایش سن بازنشستگی به زیان نیروی جوان آماده کار

افزایش سن بازنشستگی به زیان نیروی جوان آماده کار

یک کارشناس حوزه کار معتقد است: کسانی که از امید به زندگی سخن می‌گویند امید به زندگی خودشان بالا رفته است. وی از نمایندگان مجلس خواست تا ضمن پایدارسازی منابع صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی، کمک کنند ساختار صسن بازنشستگیندوق تامین اجتماعی از حالت هیات امنایی به شورایی تغییر یابد تا جلوی برداشت‌های متعدد از آن گرفته شود.

ناصر چمنی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و پیشنهاد حذف آن از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس به ایسنا، گفت: درست است که کمیسیون اجتماعی مجلس آن را حذف کرده ولی می‌تواند در کمیسیون تلفیق مصوب شود و برای رأی گیری به صحن علنی بیاید لذا رأی کلی مدنظر است اما معتقدم به چنین موضوعی باید از تمام زوایا نگاه کرد. کسانی که پیشنهاد کرده‌اند باید سن بازنشستگی را بالا ببریم دیدگاهشان این است که با این کار به صندوق ها کمک می شود اما نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه به ضرر صندوق‌ها به خصوص صندوق تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث منابع صندوق‌ها با دو معضل بزرگ روبه رو هستیم؛ یکی دست اندازی و برداشت مکرر دولت‌ها از منابع صندوق‌ها و دوم تحمیل تعهدات و هزینه‌های متعدد که هر دو به زیان صندوق‌ها تمام شده است.

به گفته این کارشناس حوزه کار، صندوق تامین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری و کارفرمایی و بزرگترین صندوق کشور است که بیش از ۴۸ میلیون نفر عضو دارد.

چمنی از مجلس خواست تا راهکارهایی برای حفظ و پایدارسازی منابع صندوق ها پیش بینی کند و ادامه داد: یکی از راهکارها برگرداندن صندوق تامین اجتماعی به حالت شورایی است متاسفانه تامین اجتماعی از دولتهای قبل هیات امنایی شد و بعدها دیدند که در حالت هیات امنایی دست دولت بازتر است و می توان به راحتی از صندوق برداشت کرد لذا علیرغم آنکه پیشنهاد دادیم و درخواست کردیم که از حالت هیات امنایی خارج و به شورایی برگردد همچنان مقاومت می شود.

این کارشناس حوزه کار یادآور شد: وزارت کار نمی تواند در این زمینه کاری انجام بدهد، چون اساسا از اختیارات رئیس جمهوری است ولی مجلس می تواند به دولت فشار بیاورد تا شورای عالی تامین اجتماعی مجددا احیا شود. اگر این اتفاق بیفتد گام بزرگی برای جلوگیری از دست اندازی به منابع صندوق تامین اجتماعی برداشته شده است.

به گفته وی طی سالهای اخیر هر دولتی که روی کار آمده تعهدی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته و بدهی هایش را به تامین اجتماعی نپرداخته است به نحوی که امروز بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان دولتها به تامین اجتماعی بدهکارند و آن را برنگردانده‌اند.

چمنی ادامه داد: در حال حاضر یک نفر در بهترین شرایط با ۲۵ تا ۳۰ سال سن اگر وارد بازار کار شود در سن ۵۵ سالگی باید بازنشسته شود اگر دو سال به سن بازنشستگی افراد اضافه کنیم کارایی و انگیزه او را از بین برده ایم و بهره وری لازم را نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: در شرایط کنونی معضل بزرگی به نام بیکاری جوانان تحصیلکرده داریم و با افزایش دادن سن بازنشستگی، عملا جلوی اشتغال نیروهای جوان آماده به کار را که از نظر فکری، علمی و جسمی می توانند به بازار کار کمک کنند، می گیریم.

وی گفت: وقتی دوسال به سن بازنشستگی افزوده شود، افراد اصلا دو سال آخر را کار نمی کنند و این یک ضربه بزرگ به اقتصاد و صنعت کشور است؛ با این طرح هم نیروی پیر و خسته ای که ۳۰ سال تمام کار کرده و انگیزه ای برای کار ندارد نگه داشته ایم، هم جلوی ورود نیروهای جوان آماده به کار را گرفته ایم.

این کارشناس حوزه کار درباره استدلال موافقان طرح که افزایش امید به زندگی را دلیل ارائه این پیشنهاد می دانند، گفت: لابد کسانی که از امید به زندگی حرف می زنند، ‌ امید به زندگی خودشان بالا رفته است ولی در نیروی کارگری و کارمندی به دلیل فشار کار و استرس های روحی و روانی و محیطی چنین چیزی وجود ندارد. اگر امید به زندگی بالا رفته چرا سکته های قلبی به زیر ۴۰ سال رسیده و آمار آن افزایش یافته است؟

چمنی در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا با نگاه واقع بینانه، این موضوع را از لایحه بودجه حذف کنند و ضمن حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی،  از تعهداتی که بر دوش صندوق‌ها گذاشته می شود، جلوگیری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.