صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت‌ تغییر سیاست تخصیص ارز دارو
ضرورت‌ تغییر سیاست تخصیص ارز دارو

هاله حامدی فر، عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران

ضرورت‌ تغییر سیاست تخصیص ارز دارو

سرمقاله:
قرار نیست یارانه ارزی دارو حذف شود اما مسیر تزریق آن از این شکل ناکارآمد به شکلی کارآمد و تاثیرگذار تغییر خواهد کرد. در شکل فعلی این یارانه پرفساد بوده است که باید در مسیر مناسب خود به دست مصرف کننده واقعی و مستحق دریافت آن برسد. یارانه در صورتی صحیح است که تمامی منافع آن متوجه ذی‌نفع نهایی و فرد مستحق واقعی باشد. هر چه زنجیره پرداخت یارانه از فرد مصرف‌کننده نهایی فاصله بگیرد اندازه و امکان ایجاد فساد افزایش خواهد یافت.

احتمال دارد مسیر تخصیص به مصرف کننده نهایی از مجاری بیمه ها به سرانجام برسد. اینکه حمایت باید وجود داشته باشد شکی در آن نیست اما شکل حمایت در شرایط فعلی اشتباه است. در حالت فعلی دولت در حال هزینه کردن است اما مصرف کننده ناراضی است و صنعت تولید دارو نیز به شدت تحت فشار و دارای مشکلات زیادی است.

وقتی دولت هزینه می کند انتظار این است که آرامش در بازار دارو حکمفرما باشد اما به دلیل ناکارآمدی در تخصیص ارز دولتی وضعیت برعکس شده است. با اصلاح روند تخصیص ارز بازار دارو از آشفتگی خارج خواهد شد. متاسفانه بی نظمی در تخصیص ارز روند منظم تولید را گاه و بی گاه با بحران مواجه کرده و در نهایت رانت و بی عدالتی ناشی از تخصیص ارز متوجه تولید کننده شده است.

در حال حاضر کمبود داروی فاحشی نداریم. در مقاطع زمانی مختلف شاهد کمبود چند قلم دارو هستیم اما برخی توقع دارند که علی‌رغم تولید چندین داروی تولید داخل با کیفیت، برند داروی خارجی با ارزبری بالا و قیمت چندین برابر، وارد شود که این توقع نابجایی است. یک برند آمریکایی یا اروپایی ممکن است موجود نباشد اما معادل تولید داخل آن در کشور وجود دارد.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به ناپایداری درآمدهای ارزی کشور از یک منطق مشخص و با ثبات پیروی نمی کند، و گاها برخی از ما یحتاج اولیه تولید دارو که مشمول تخصیص بوده اند از این شمول مستثنی می شوند و نتیجه نهایی آن است که قیمت تمام شده برای تولید کننده قابل پیش بینی نیست و از طرفی همواره تولید کننده با سیاست های انقباضی سیاست گذاران در راستای سرکوب قیمت تمام شده و پیشگیری از افزایش قیمت دارو مواجه است بنابراین آسیب اصلی این بی ثباتی نهایتا متوجه تولید کننده خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.