صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران/ پشت پرده کیست؟
تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران/ پشت پرده کیست؟

تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران/ پشت پرده کیست؟

برخی شنیده‌ها حاکی از احتمال حذف ایران از کریدور ترانزیتی امارات - ایران - ترکیه و جایگزینی مسیر عراق برای ارسال کالاهای اماراتی به ترکیه است.

شیخ «طحنون بن زائد آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات و برادر شیخ محمد بن زائد، ولیعهد این کشور ۱۵ آذرماه امسال در سفری یک روزه به تهران با آیت الله رئیسی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

دیداری که پس از سال‌ها تنش در روابط ایران و امارات رخ داد و کارشناسان از آن به عنوان نقطه عطفی در آغاز مجدد روابط ایران و امارات تلقی کردند.

گفته می‌شود بخشی از دیدارهای مشاور امنیت ملی امارات با مقامات ارشد کشورمان در تهران را مذاکرات اقتصادی خصوصاً راه‌اندازی کریدور ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه به خود اختصاص داده است.

مشاور امنیت ملی امارات فردا به تهران می‌آید

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: دو کامیون اماراتی در آبان ماه از مسیر ایران به ترکیه رفتند

محمدجواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سوم آذرماه امسال از وقوع این سفر مقام ارشد اماراتی به تهران و راه اندازی کریدور امارات-ترکیه-اروپا از خاک ایران به خبرنگار مهر خبر داد.

وی گفت: حدود یک ماه پیش عبور آزمایشی از امارات به ترکیه داشتیم و کامیونی از امارات با کشتی رو-رو به ایران آمد و از مرز بازرگان به ترکیه رفت؛ این عبور آزمایشی با دو کامیون انجام شد.

این مقام مسئول یادآور شد: اماراتی‌ها این عبور آزمایشی از خاک ایران را برای بررسی اینکه آیا ترانزیت از خاک ایران به صرفه هست یا نه، انجام دادند؛ به خصوص که حمل دریایی افزایش ۲ تا ۳ برابری داشته است؛ لذا تجارت دوبی و امارات به ترکیه که قبل از مسیر دریایی انجام می‌شد، این بار از مسیر خشکی صورت گیرد.

هدایتی تأکید کرد: زمان عبور از خشکی بسیار کمتر از عبور دریایی بود و صرفه اقتصادی آن نیز تأیید شد؛ ضمن اینکه هزینه‌ها و توقف‌های عبور از کانال سوئز را ندارد. در حال حاضر کریدور جنوب به شمال ایران بسیار مورد استقبال کشورها قرار گرفته و باید با توجه به شرایطی که ایجاد شده، به دنبال تسهیل این عبور ترانزیتی و همچنین کاهش فرآیندهای ترانزیت از مسیر ایران باشیم. همچنین باید امنیت موجود در کشورمان و زیرساخت‌های حمل و نقلی آن را به دیگر کشورها بشناسانیم.

کارشناس حمل و نقل: مسیر تردد کامیون‌های اماراتی از ایران به ترکیه ۸ روزه بود

محمدحسین رضائیان، کارشناس حوزه ترانزیت نیز ۲۰ آبان ماه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات ترانزیت کالاهای اماراتی از خاک ایران به مقصد ترکیه گفت: این محموله از مبداء امارات وارد بندر شهید رجایی شده و از مرز بازرگان به ترکیه رسید. زمان طی این مسیر که پیش از این از بندر شارجه امارات تا بندر مرسین ترکیه طی می‌شد به واسطه ایران به ۸ روز کاهش یافته است. این در حالی است که مسیر دریایی که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز بود ۲۰ روز به طول می‌انجامید.

خبرگزاری عراقی بغدادالیوم: اماراتی‌ها به ترکیه پیشنهاد جایگزینی عراق را داده‌اند

خبرگزاری بغدادالیوم ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (جمعه ۱۰ دی ماه امسال) از قول مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: اماراتی‌ها به ترکیه پیشنهاد داده‌اند که تا زمان راه اندازی خط آهن بصره به ترکیه، جاده‌های زمینی این کشور به عنوان مسیر ترانزیتی در نظر گرفته شود.

چاووش اوغلو گفته است اماراتی‌ها دعوتنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فوریه (بهمن ماه امسال) از کشورشان را ارسال کرده‌اند.

وزیر خارجه ترکیه گفته است: اماراتی‌ها در نامه خود نوشته‌اند انتقال دریایی کالاها از امارات به استانبول ۲۵ تا ۲۸ روز به طول می‌انجامد، اما از طریق زمینی در ۱۰ روز انجام شده است ولی مایلیم این مسیر باز هم کوتاه‌تر شود که از طریق عراق این کار شدنی است.

تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران/ پشت پرده کیست؟

عراق قانون ترانزیت را تصویب کرده اما…

اگرچه عراقی‌ها سال گذشته قانون ترانزیت کالا از خاک خود را تصویب کردند اما تا کنون اجازه عبور هیچ کالایی را نمی‌دهند.

حتی اواخر سال گذشته نیز به کنوانسیون تیر (TIR) ملحق شدند و با عبور کامیون‌های ایرانی از خاک خود موافقت کردند؛ اما بلافاصله این تصمیم خود را تغییر دادند.

دولت بغداد ۲۴ بهمن سال گذشته مصوب کرد تا ۵ مرز رسمی عراق برای تردد کامیون‌های ترانزیتی فعال شده است که دو مرز آن مربوط به ایران (مهران و خسروی) و مابقی با عربستان و اردن بود.

تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران/ پشت پرده کیست؟

ترکیه به دنبال احداث راه آهن بصره-استانبول به جای راه آهن شلمچه-بصره

تلاش ترکیه برای احداث راه آهن از بصره تا استانبول در حالی است که به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۲۰ سال است از امضای موافقتنامه اتصال راه آهن ایران به عراق از طریق خط آهن شلمچه-بصره می‌گذرد اما به گفته برخی فعالان ترانزیت، ترکیه از مخالفان اصلی رسیدن ایران به راه آهن عراق، سوریه و دریای مدیترانه است.

دست‌های پشت پرده حذف ایران از کریدور امارات-ترکیه کیست؟

در دیداری که مشاور امنیت ملی امارات با آیت الله رئیسی در تهران داشت، رئیس جمهور کشورمان به درستی موضوع دخالت‌های رژیم صهیونیستی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس را پیش کشید.

با توجه به اینکه روابط تل آویو-ابوظبی برای همگان آشکار شده، به نظر می‌رسد در موضوع درخواست اماراتی‌ها از آنکارا برای جایگزینی عراق با ایران برای ترانزیت کالا به ترکیه نیز فشارهای رژیم صهیونیستی بی تأثیر نبوده است.

همچنین برخی کارشناسان دیپلماسی اقتصادی معتقدند آمریکایی‌ها نیز در وارد کردن فشار بر دولت بغداد برای افزایش تخفیف‌ها به ترانزیت کالا از خاک کشورشان برای افزایش صرفه اقتصادی ترانزیت از این کشور مؤثر بوده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.