صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ایران‌خودرو می‌تواند به قول خود وفا کند؟

وعده ایران‌خودرو برای عرضه ۱۰۰ هزار خودرو مازاد بر تعهدات تا پایان سال

ایران‌خودرو می‌تواند به قول خود وفا کند؟

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در حالی از وعده این گروه خودروسازی مبنی بر افزایش تولید و عرضه ۱۰٠ هزار دستگاه خودرو بیش از تعهدات، تا پایان سال جاری خبر داده که آمار تولید آن در نیمه بیشتر سال به ۳۳۰ دستگاه نرسیده و با تکمیل تولیدات ناقص سال‌های گذشته نیز نتوانسته بیشتر از قریب به ۳۰۹ هزار دستگاه خودرو عرضه کند؛ ضمن اینکه علاوه بر مورد انتقاد قرار گرفتن عملکردشان توسط رئیس کمیسیون صنایع مجلس، سازمان بازرسی کل کشور نیز برای ارائه توضیحاتی در مورد عدم توجه به افزایش تولید، کاهش تعهدات معوق و افزایش عرضه هیات مدیره را احضار کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو “بابک رحمانی با بیان این‌که تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در قالب فروش فوق‌العاده و فراتر از تعهدات، وارد بازار خواهیم کرد، گفت:‌ در روزهای اخیر و پس از اصلاح قیمت محصولات، ۱۸ هزار دستگاه خودرو به صورت فوق‌العاده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه به صورت پیش فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید به فروش رفته است.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو ضمن تاکید بر اینکه برنامه‌های فروش ایران خودرو به صورت منظم و هفتگی استمرار خواهد یافت، اظهار کرد: برنامه‌های فروش از طریق این خودروساز هر هفته اجرا می‌شود و از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه ثبت‌نام توسط متقاضیان صورت گرفته و در روزهای شنبه نیز قرعه‌کشی انجام می‌شود. امید است با افزایش عرضه، وضعیت بهتری را در بازار خودرو شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده و با افزایش عرضه ایران خودرو و استمرار آن، شاهد بهبود وضعیت فعلی بازار خودرو باشیم و بتوانیم طبق سیاست وزیر صمت، به مرور فرآیند قرعه‌کشی را حذف کنیم.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو ضمن اشاره به برنامه افزایش تولید محصولات، با بیان این‌که در حال حاضر، روزانه بالغ بر ۲۰۰۰ دستگاه خودرو از سوی این خودروساز وارد بازار میشود، از افزایش این عدد به ۲۵۰۰ دستگاه در روزهای آینده خبر داد.

رحمانی اعلام کرد: تاکنون از ۲۰۰ هزار درخواست، اسناد ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو آزاد شده و مابقی نیز در حال انجام است؛ این امر نیز به کاهش التهابات بازار کمک کرده است. پس از موضوع اصلاح قیمت‌ها، طرح‌های تبدیل برای محصولات را نیز در نظر گرفته و تلاش کردیم از این طریق تسهیلاتی برای مردم قائل شویم. همه این موارد که در بسته اصلاح وضعیت بازار خودرو پیش‌بینی شده است، به ایجاد آرامش بیشتر در بازار خودرو کمک خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، درحال حاضر، وضعیت تولید بر اساس برنامه های افزایشی و مطابق برنامه پیش می‌رود. اگر تمامی موارد پیش‌بینی شده در بسته سامان‌دهی بازار خودرو عملیاتی شود، شرایط روز به روز نیز بهتر خواهد شد. ”

ایران‌خودرو در حالی وعده‌های این‌چنینی ارائه کرده است و امیدوار به افزایش تولید، عرضه و کاهش التهابات بازار است که با گذشت نیم بیشتری از سال (تا پایان آبان ماه)   کمتر از ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده. با توجه به اینکه خودروهای سواری پرتقاضاترین محصولات خودروسازان هستند و قول وزیر صمت، مسئولان و خودروسازان بر افزایش تولید و عرضه بوده اما از ابتدای سال تا پایان آبان ماه، خودروسازان داخلی ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۵۶۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولیدی در هشت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، تنها ۲۴ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۴.۲ درصدی را ثبت کرده‌اند که سهم ایران‌خودرو در مجموع هشت ماه سال جاری ۲۸۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه بوده است که از این تعداد ۱۳ هزار و ۱۵۶ دستگاه خودرو قابلیت تجاری‌سازی نداشته و ناقص در پارکینگ خودروساز باقی‌مانده است.

این گروه صنعتی در هشت ماهه امسال از مجموع تولیدات قابل تجاری‌سازی تولیدی امسال به انضمام فروش تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ خود، توانست تنها برای ۲۶۹ هزار و ۷۴۰ دستگاه فاکتور فروش صادر کند.

همچنین ایران‌خودرو در مجموع ۹ ماه سال جاری ۳۲۵ هزار و ۴۹۴ دستگاه تولید کرد و با تکمیل ۵۱۴ دستگاه از تولیدات پیش از سال ۱۴۰۰،  برای ۳۰۸ هزار و ۹۵۵ دستگاه فاکتور فروش صادر کرد؛  این در حالیست که ۱۷ هزار و ۵۶ دستگاه از تولیدات ۹ ماهه این گروه صنعتی همچنان تجاری نشده و ناقص در پارکینگ خودروساز باقی‌مانده است.

بر این اساس، امید است که ایران‌خودرو بتواند در سه ماه باقی مانده تا پایان سال، تولید و عرضه را افزایش داده و قول‌های خود برای کاهش تعهدات را عملی سازد.

البته این نکته نیز شایان ذکر است که پس از آنکه سازمان بازرسی کشور با استناد بر اسناد و مدارک، به منظور پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص، هشدار مقتضی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به منظور ارائه برنامه زمان‌بندی و ضرورت کاهش خودروهای ناقص در جهت کاهش التهاب بازار خودرو داد؛  عدم اقدام اجرایی با برنامه‌های مطرح از ناحیه خودروسازان، افزایش تعداد خودروهای ناقص و روند کند تکمیل و عرضه خودروهای مذکور این دو شرکت خودروساز بزرگ،  موجب شد تا سازمان بازرسی کل کشور این اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی کرده و هیات مدیره دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در رابطه با این بی‌توجهی به کاهش خودروهای موجود در کف پارکینگ‌ها، آن هم علیرغم اعمال افزایش قیمت‌ها محصولات آن‌ها فراخواند.

همچنین هفته گذشته، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد شدید از عملکرد خودروسازان،  مشکل صنعت خودروسازی را یکی از مهمترین مسائل کشور دانسته و گفت: موضوع صنعت خودرو موضوعی است که مدام در مجلس به آن پرداخته می‌شود و همه به دنبال این هستیم تا ببینیم برای صنعت خودرو چه باید کرد؟ اما متاسفانه خودروسازان ما مطالبه‌گر نیستند.  خودروسازان اگر با مدیریت درست، حرکت کنند، باید بتوانند از وزیر صمت مطالبه‌گری داشته باشند. اگر خودروسازان مطالبه‌گر شوند، وزیر نمی‌تواند پاسخگو نباشد. این دو شرکت با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، چگونه خود را خودروساز می‌خوانند!؟  آن‌ها طرح‌های فروش برگزار می‌کنند و نقدا از مشتریان پول دریافت می‌کنند اما نمی‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند!

همچنین مطالعه کنید:

قیمت‌گذاری باید به رفاه مصرف‌کننده منتج شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رادیو گفتگو، رضا غلامی تحلیلگر اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *