صفحه اصلی / اقتصادی / کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازهای کشور به صورت صنعتی است
کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازهای کشور به صورت صنعتی است

رئیس مرکز تحقیقات مسکن:

کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازهای کشور به صورت صنعتی است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: فرصت هایی مانند مسکن مهر و یا جهش تولید مسکن می تواند زمینه صنعتی سازی را به صورت پایدار در کشور فراهم کند.

محمد شکرچی زاده شب گذشته (۱۰ دی ماه) در یک برنامه تلویزیونی اذعان کرد: آنچه به عنوان ارکان صنعتی سازی دنبال می‌کنیم، بهره برداری بهینه از منابع، کاهش زمان و حفظ کیفیت است.

وی افزود: واقعیت این است که درصد مهمی از ساخت و ساز کشور، غیر از انبوه سازی های مسکن مهر به صورت انفرادی ساخته می‌شود. اگر صنعتی سازی به انبوه سازی منحصر شود سهم و درصد آن کاهش می‌یابد. هنر ما این است که بتوانیم حتی در تک سازی نیز از عنصر صنعتی سازی استفاده کنیم.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه انبوه سازی به شکل اجتناب ناپذیری با موضوع صنعتی سازی پیوسته شده، خاطرنشان کرد: برای بهره برداری مناسب از منابع باید به تقویت عنصر صنعتی سازی در کشور بپردازیم و زمینه‌های صنعتی سازی را بهبود بخشیم. بدین شکل نیازی به انبوه سازی نیست. در ساخت و سازهای انفرادی، که با سرمایه‌های اندک انجام می‌شود، بهتر است از مزایای صنعتی سازی استفاده شود. انبوه سازی بستر مناسب‌تری برای صنعتی سازی فراهم می‌کند لیکن متضمن صنعتی سازی نیست.

وی با تاکید بر اینکه لزوماً صنعتی سازی سبک سازی نیست، افزود: ممکن است که هزینه‌های سبک سازی به اندازه‌ای باشد که ضرورتی وجود نداشته باشد و اگر ساختمانی یک یا دو طبقه باشد سبک سازی ضرورتی پیدا نمی‌کند. می‌توان گفت برای اقتصادی سازی کردن پروژه بسیاری مواقع اقتضا می‌کند که سبک سازی صورت بگیرد.

شکرچی زاده همچنین گفت: ارکان مهم دیگری که با آن روبه رو هستیم، آب است و یکی از چالش‌های مهم امروز کشور مدیریت آب است. اگر بتوان در ساختمان مدیریت آب خاکستری را انجام داد و آن را بازیابی کنیم و مجدد از آن استفاده کنیم بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیش رفته ایم.

وی به مسئله انرژی نیز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است. در صورتی که با همین وضعیت اقلیمی کشور به طور متوسط می‌تواند ۱۵۰ کیلو وات ساعت در سال باشد، اگر بتوانیم در ساختمانی با اجرای درست مبحث ۱ ۹ مقررات ملی ساختمان این امر صورت بگیرد، قاعدتاً می‌بایست به صورت عناصر و المان‌های باشد که به صورت صنعتی تولید می‌شود که بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیشرفته پیش رفته ایم.

شکرچی زاده افزود: باید بهره وری از صنعت ساختمان را که نزدیک به ۴۰ درصد اقتصاد کشور بدان مرتبط است، افزایش دهیم و برای این امر می‌توان از عناصر و مفاهیم صنعتی سازی استفاده کرد و دیدی واقع گرا داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ساخت و ساز متداول ما سنتی است و درصد صنعتی سازی به طور کلی شاید کمتر از ۱۰ درصد است، بنابراین باید این گزار را طی کرده که به سمت صنعتی سازی پیش رویم. فرصت‌هایی مانند مسکن مهر و یا جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنایی هستند که اگر هر میزان از آن محقق شود، می‌تواند زمینه صنعتی سازی را به صورت پایدار در کشور فراهم کند و تغییر پارادیمی در ساخت و ساز صورت دهد.

شکرچی زاده معتقد است انبوه سازی می‌تواند زمینه‌های صنعتی سازی را رشد دهد و فرهنگ صنعتی سازی را حتی برای تک سازی نیز فراهم کند و از این فرصت می‌توان به نحو مناسب استفاده کرد.

صنعتی سازی در اجرا به شرکت‌های خصوصی محول شود

پرویز قدوسی استاد دانشگاه در رشته مدیریت ساخت و تکنولوژی نیز در ادامه این برنامه درباره صنعتی سازی ساخت مان گفت: حجم بزرگی از عملیات ساخت از کارگاه به کارخانه و انتقال دادن به خصوص ساختن قطعات استاندارد، بهترین تعریفی است که می‌توان از صنعتی سازی ساختمان یاد کرد.

وی افزود: صنعتی سازی ساختمان به شدت در کنترل کیفیت حائز اهمیت است. در کارخانه طبق ضوابط بین المللی بسیار بهتر می‌توان کیفیت را تحت کنترل قرار داد. بنابراین؛ عملیاتی که در کارخانه صورت می‌گیرد بسیار بهتر از روندی است که در کارگاه‌ها اجرا شود.

قدوسی همچنین گفت: تفکر سیستم بر صنعتی سازی نیازمند آن است که مدیری که مسئولیت آن را برعهده گرفته، تحول آفرین و به دنبال چشم انداز طولانی مدت، دارای خلاقیت و تعهد و تخصص داشته و همواره در حال رشد باشد.

وی به مسائل فنی و مدیریتی اشاره کرد و گفت: بدون شک از لحاظ مسائل فنی هیچ گونه مشکلی نداریم و دارای بهترین اساتید در سطح دنیا هستیم و با تشکیل کمیته در خصوص مسائل مدیریتی متشکل از افرادی آگاه و آشنا به ساخت چابک و ساختار ارگانیکی مشکلات مدیریتی حل شود و از همه مهمتر هنگام اجرا به شرکت‌های خصوصی محول شود.

قدوسی افزود: موضوع آنچنان که باید پیچیده نیست و نیاز به یک اهتمام جدی از سوی مدیران است.

تنها ۷ درصد ساخت و سازهای کشور انبوه سازی است

محسن گرامی استاد دانشگاه در رشته زلزله با بیان اینکه صنعتی سازی یک فرآیند است، گفت: تنها ۷ درصد از ساخت و سازهای کشور انبوه سازی و ۹۳ درصد آن غیر انبوه سازی است که آمار خوبی نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعتی سازی با فناوری‌های نوین با انبوه سازی و مصالح نوین گره خورده است، گفت: متأسفانه مباحث مشکلات اجرایی کشور بر هم انباشه می‌شود.

گرامی اضافه کرد: ما در مبحث طراحی عقب نیستیم لیکن برعکس در اجرا اختلاف بسیار زیادی با استانداردها داریم.

وی با بیان اینکه باید به برنامه ریزی ارکان کار انبوه پرداخت، گفت: باید تکنسین‌های کاربلد را در زمینه صنعتی سازی به طور جدی آموزش داده شوند. همچنین برخی دفترچه‌های متر برآورد خاص صنعتی سازی نیاز است. مسئله دیگر این است که انتظار می‌رود سازمان مدیریت باید فهرست بهای ویژه صنعتی سازی را کلید بزند. در صورت عدم آماده سازی این ارکان تمام حرف‌ها در حد شعار باقی می‌ماند.

دست‌های پنهان مافیای مسکن اجازه نمی‌دهد صنعتی سازی صورت بگیرد

اسفندیار سلطانی کارشناس ساخت و ساز نیز در این برنامه عنوان کرد: دست‌های پنهان مافیای مسکن اجازه نمی‌دهد صنعتی سازی صورت بگیرد. صنعتی سازی به معنای سریع سازی، سبک سازی و ارزان سازی با رویکرد کیفیت است.

وی افزود: در سیستم کنونی ما عمر مفید ساختمان در اوایل انقلاب همچون کشورهای آمریکا و اروپا ۳۰ سال بوده لیکن اکنون عمر مفید ساختمان در کشور به ۲۷ تا ۲۴ سال و در کشورهای آمریکا و اروپا به ۱۲۰ سال رسیده است.

سلطانی اضافه کرد: مباحث مختلف در قانون نظام مندی ساخته می‌شود که در آن مباحث یا قوانین، قانون یا تبصره‌ای ذکر می‌شود که جای فرار یا گریزی برای منفعت طلبان از مسکن ایجاد می‌کند تا عده‌ای معدود بتوانند سوار بر موج سوءاستفاده‌های مولتی میلیاردر مسکن شوند.

وی به مبحث یازدهم اشاره کرد و گفت: به شرطی مبحث یازدهم در بحث ساختمان سازی مثمر ثمر است که برای کسانی که از آن منتفع می‌شوند، انحصاری نشود.

سلطانی خاطرنشان کرد: برای ساخت مسکن نیازمند سه مؤلفه کارگر آموزش دیده، مصالح باکیفیت و استاندارد و نظام مهندسی هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.