صفحه اصلی / اسلایدر / دسترسی بنگاه‌ها به منابع مالی افزایش می‌یابد
دسترسی بنگاه‌ها به منابع مالی افزایش می‌یابد

دسترسی بنگاه‌ها به منابع مالی افزایش می‌یابد

کسب و کار نیوز- رئیس کل بانک مرکزی کاهش فشار به بانک‌ها برای تامین نقدینگی تولید، بهبود ترازنامه و هدایت منابع و اعتبارات به بخش مولد از نتایج تامین مالی زنجیره‌ای است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مراسم تفاهم‌نامه اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی، وزارت صمت و بانک‌ها، صبح امروز در بانک مرکزی با حضور علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و مدیران عامل بانک‌های مسکن، ملت، صنعت و معدن، تجارت، صادرات و پارسیان برگزار شد.

در این مراسم صالح آبادی اظهارداشت: با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای هم نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها به نسبت وضع موجود قطعا کمتر می‌شود و هم فشار روی سیستم بانکی برای تامین نقدینگی کمتر کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اثر این طرح بر سیستم بانکی بهبود ترازنامه و کاهش نیاز بانک‌ها به نقدینگی است، افزود: با اجرای این طرح بانک‌ها به‌جای تمرکز صرف بر تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از ابزارهای اعتباری برای تامین مالی استفاده می‌کنند. 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سیاست هدایت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد یکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی است که تامین مالی زنجیره های مصداق این امر است.

صالح آبادی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی در ۷ بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن آغاز خواهد شد، گفت: تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به‌مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.

وی یکی کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها را به عنوان یکی دیگر از آثار اجرای این طرح دانست و  تصریح کرد: زیرساخت‌های اجرای این طرح در ۷ بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضای این تفاهم‌نامه، صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد شد.

* افزایش ۳۰ درصدی دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی با اجرای تامین مالی زنجیره‌ای

در ادامه این جلسه وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: اجرای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای باعث افزایش ۳۰ درصدی دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به منابع مالی خواهد شد. با این تفاهم نامه تسهیلات به صورت مطمئن داده می شود، بازگشت پذیری منابع برای بانک‌ها آسان‌تر و فاکتورهای صوری حذف خواهد شد و همچنین بازرگانان و تولیدکنندگان با سهولت به منابع مالی دسترسی پیدا می‌کنند.

فاطمی امین تصریح کرد: امیدواریم سال آینده بسیاری از مشکلات در حوزه تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را با اجرای کامل این تفاهمنامه نداشته باشیم. تامین مالی زنجیره‌ای رویکردی است که دنیا در ۱۰ سال گذشته به سمت آن رفته است و بانک‌های ما و بانک مرکزی نیز به سمت این موضوع رفته‌اند و تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای نمونه‌ای از کار مشترک و هماهنگ است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با تامین مالی زنجیره‌ای بسیاری از مشکلات در سال حمایت از تولید حل خواهد شد، اظهارداشت: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود. تامین مالی زنجیره ای در ابتدا بر این مبنا عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این موضوع افتخاری برای همه ما شود و از این کار به عنوان یک کار برجسته تامین مالی یاد کنیم.

وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه کاهش هزینه و ساماندهی تامین مالی تولید یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم است، افزود: امیدواریم اجرای تامین مالی زنجیره‌ای یکی از حلقه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور باشد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه اجرای طرح  تامین مالی زنجیره‌ای به امضای بین وزارت صنعت و ۷ بانک عامل به امضاء رسید.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.