صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رشد ۲.۵ تریلیون دلاری ارزش بازار غول‌های فناوری
رشد ۲.۵ تریلیون دلاری ارزش بازار غول‌های فناوری

رشد ۲.۵ تریلیون دلاری ارزش بازار غول‌های فناوری

غول‌های فناوری به سومین رشد سالانه متوالی سهام آمریکا در سال ۲۰۲۱ کمک کردند و شرکتهای بزرگی نظیر اپل و مایکروسافت صرفنظر از فضای اقتصادی، شاهد تقاضای قوی بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقا از ایسنا، ارزش پنج شرکت اینترنتی و فناوری ارزشمند بازار شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، آمازون و مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) در سال ۲۰۲۱ صعود کرد. اگرچه عملکرد آنها از رشد ۷۰ درصدی آلفابت تا رشد ۴ درصدی آمازون متفاوت بود اما این گروه جمعا ۲.۵ تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کردند.

مایکروسافت، اپل و آلفابت بزرگترین سهم را در رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ داشتند. طبق آمار بلومبرگ، بدون این سه شرکت رشد ۲۹ درصدی اس اند پی، به ۲۶ درصد می رسد.

ارزش شرکت آلفابت ۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و برترین عملکرد را در میان نامهای بزرگ وال استریت داشت. سال گذشته قویترین سال برای سهام این شرکت از سال ۲۰۰۹ بود و این شرکت برای مدتی به اپل و مایکروساف با ارزش بازار دو تریلیون دلار پیوست. شرکت مادر گوگل از رشد کسب و کار ابری و همچنین بهبود هزینه برای تبلیغات دیجیتالی به خصوص در بخشهای کلیدی مانند سفر که در سال ۲۰۲۰ از پاندمی آسیب دیده بود، بهره برد.

ارزش سهام مایکروسافت ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد و این شرکت را به کلوب شرکتهای با ارزش بازار دو تریلیون دلار وارد کرد. سهام مایکروسافت برای دهمین سال متوالی رشد کرد که طولانیترین روند رشد تاکنون بود و برای نهمین سال متوالی بازدهی دو رقمی داشت. ارزش سهام مایکروسافت از پایان سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲۰۰ درصد رشد کرده است. قوت مایکروسافت حاصل تقاضای ثابت برای رایانش ابری و نرم افزار سازمانی این شرکت بوده است.

اپل ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و برای سومین سال متوالی برتر از شاخص اس اند پی ۵۰۰ ظاهر شد. اگرچه سال ۲۰۲۱ ضعیفترین عملکرد این شرکت در سه سال اخیر بود (ارزش سهام این شرکت در هر دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ درصد رشد کرده بود) اما این رشد اپل را به یک قدمی ارزش بازار سه تریلیون دلار رساند. با وجود مسائلی نظیر کمبود تراشه ها و ادامه پاندمی که اخیرا باعث شده است اپل شعب فروش خود در نیویورک سیتی را تعطیل کند، سهام این شرکت در سال ۲۰۲۱ محبوب سرمایه گذاران بود. این شرکت همچنان از محبوبیت جهانی محصولاتش و پتانسل عرضه محصولات جدید برای حفظ رشد فروش، سود می برد. و آینده به نظر روشن می رسد زیرا در بحبوحه ابهامات در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و چشم انداز نرخهای بهره بالاتر، سرمایه گذاران به سهام هایی علاقمندند که کیفیت بالا و رکورد رشد طولانی دارند.

ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۶ درصد رشد کرد که تقریبا با اس اند پی ۵۰۰ برابر بود. اگرچه شرکت مادر فیس بوک همچنان از نرخ بالای مشارکت کاربران در پلتفرمهایش و تغییر جهت بودجه های تبلیغاتی به شبکه های اجتماعی سود می برد اما با تاثیر تغییر سیاست حریم خصوصی اپل و تفحص فزاینده از محصولاتش به خصوص پس از افشاگریها و انتشار اسناد داخلی توسط یکی از کارمندان سابقش، کلنجار می رود. این شرکت در اکتبر تغییر نام خود و تمرکز به روی متاورس (دنیای مجازی) را اعلام کرد. رشد شرکت مِتا عمدتا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ روی داد و از سپتامبر سهام این شرکت در رکورد بالایی معامله نشد. با این حال وال استریت نسبت به چشم انداز این شرکت در سال ۲۰۲۲ خوش بین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمازون در سال ۲۰۲۱ نسبت به همتایان خود عملکرد ضعیفی داشت و سهامش ۳.۶ درصد رشد کرد که هفتمین رشد سالانه متوالی و طولانیترین رشد تاکنون بود. ارزش سهام این شرکت از پایان سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۰۰ درصد صعود کرده است. سهام آمازون در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر گزارشهای سه ماهه مایوس کننده، رشد هزینه های نیروی کار و اختلالات زنجیره تامین در بازه محدودی معامله شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.