صفحه اصلی / اسلایدر / برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟
برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟

نقره داغ مشترکان پرمصرف؛

برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟

کسب و کار نیوز- بر اساس مصوبه هیئت دولت، هزینه برق اقلیت 6 درصدی مشترکان که مازاد الگو مصرف می‌کنند با افزایش قابل توجه مواجه شد. هیئت دولت به استناد قانون هدفمندی یارانه‌ها و مجوزهای بودجه 1400، نحوه جدید محاسبه تعرفه برق مشترکان را تعیین کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این بین برخی مشترکان تعرفه صفر و برخی چند برابر آنچه تاکنون می‌پرداختند باید بپردازند. در جلسه هیات دولت که پنجم دی‌ماه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، اعضای دولت به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین کردند.

بر اساس مصوبه برق امید، مشترکان خانگی برق بر اساس مصرف به ۳ دسته مشترکان کم مصرف، مشترکان خوش مصرف و مشترکان پر مصرف تقسیم بندی شده که بر این مبنا هزینه برق مشترکان کم مصرف، به صورت رایگان محاسبه شده، مشترکان خوش مصرف تغییر در تعرفه برق خود ندارند و مشرکان پرمصرف از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مشمول ۱۰ درصد افزایش قیمت مازاد بر افزایش قیمت سالانه شده‌اند.

با توجه به جزئیات مصوبه هیئت وزیران، به طور متوسط در سطح کشور مشترکانی که کمتر از ۱۵۰ کیلووات ساعت برق در ماه استفاده می‌کنند و تحت پوشش نهادهای کمیته امداد و بهزیستی هستند، رایگان خواهد بود. از طرفی در بخش مازاد الگوی مصرف مشترکانی که به طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند، باید بهایی معادل ۱٫۵ برابر متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی را بپردازند.

با توجه به اینکه متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حرارتی دو سال گذشته به علاوه هزینه نقل و انتقال برق (ترانزیت) و هزینه سوخت با تعرفه نیروگاهی نزدیک به ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود، لذا مشترکان با مصرف برق تا ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه برابر ۶۰۰ تومان تعیین می‌شود.

همچنین مشترکان پرمصرفی که مصرف برق بین ۴۵۰ کیلووات ساعت تا ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه دارند، باید به طور میانگین هزینه برق ۱۰۰۰ تومانی برای هر کیلووات ساعت بپردازند. علاوه بر این مشترکانی که میزان مصرف برق ماهانه آن‌ها از ۶۰۰ کیلووات فراتر می‌رود، می‌بایست هزینه برق ۱۴۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت را پرداخت کنند.

در همین زمینه سخنگوی صنعت برق در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: یک سوم از برق کشور در حوزه خانگی مصرف می شود و درصورتی که مقداری از این مصرف با آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و نصب پنل های خورشیدی، مدیریت شود، به صرفه خواهد بود. هدف از این طرح نیز ترغیب بیشتر مشترکان به رعایت الگو‌های مصرف و حتی کاهش بیشتر از الگو بوده است.

مصطفی رجبی مشهدی اضافه کرد: مصرف ماهانه مشترکان مبنای بهره مندی آنان از تخفیف صددرصدی بهای برق خواهد بود. بررسی های اولیه و کارشناسی طرح برق امید از یکسال پیش آغاز شد. بنابراین چنین طرح بزرگی نمی تواند خلق الساعه باشد و نیاز به بررسی های دقیق و کارشناسی داشت.

به گفته وی، تعرفه‌های جدید، برق رایگان قبلی را حذف نکرده بلکه شکل تشویق‌ها تغییر کرده و هدف از این موضوع هم ترغیب بیشتر مشترکان به رعایت الگو‌های مصرف و حتی کاهش بیشتر از الگو بوده است.

رجبی مشهدی اظهار داشت: تعرفه‌های جدید بیشتر از گذشته به نفع مشترکان خواهد بود. در تعرفه جدید، سقف‌های تعیین شده در الگوی مصرف را تا ۲۵ درصد افزایش داده‌ایم به گونه‌ای که در طرح قبلی الگوی مصرف تا سقف ۸۰ کیلووات ساعت به یکصد کیلووات ساعت و سقف تا یکصد کیلووات ساعت به ۱۵۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم تغییر کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.