یکشنبه (۲۱آذرماه) لایحه بودجه سال آینده به عنوان اولین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. بودجه سازمان هواشناسی در این لایحه با عنوان «برنامه توسعه خدمات و زیرساخت هواشناسی» زیر مجموعه بودجه وزارت راه و شهرسازی تعریف و در قالب دو طرح عمده «بهسازی و نوسازی ایستگاهها و مراکز هواشناسی» و «توسعه فناوری اطلاعات هواشناسی» در نظر گرفته شده است. طبق اظهارات معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان هواشناسی اگر این اعتبارات تصویب شود و تخصیص یابد، تنها تا ۴۰ درصد از نیازهای این سازمان را تامین میکند.
ناصر هاشمی در گفت وگو با ایسنا درباره اعتبارات سازمان هواشناسی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهارکرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک ردیف اصلی بودجه برای این سازمان وجود دارد این در حالیست که در جدول بودجه سال جاری علاوه بر ردیف اصلی، یک ردیف بودجه از محل هدفمندسازی یارانهها و یک ردیف متفرقه پیشبینی شده است.
وی افزود: در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات برخی از طرحهای تملک داراییهای سرمایهای دستگاهها را تجمیع کردند و در قالب وزارتخانهها و دستگاههای اصلی بودجه سازمانهای مرتبط با هریک در قالب برنامههایی تعریف شده آن وزارتخانه پبشنهاد شده است. برای مثال اعتبار طرح تامین تجهیزات و ماشینآلات ذیل برنامه «برنامه ریزی، راهبری و نظارت» وزارت متبوع در سرجمع اعتبارات ستاد وزارت راه لحاظ شده است.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان هواشناسی درباره افزایش بودجه این سازمان در سال آینده نسبت به سال جاری اظهارکرد: ردیف اصلی بودجه هواشناسی در قانون بودجه سال جاری حدود ۱۷۴۶ میلیارد ریال ابلاغ شده که درلایحه بودجه سال ۱۴۰۱به ۲۴۸۸ میلیارد ریال افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ از محل ردیفهای متفرقه و ردیف هدفمندسازی یارانهها، ۱۰۰میلیارد تومان برای خرید رادار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مدیریت بحران و بلایای جوی از ردیف ابلاغ شده است.
هاشمی درباره تخصیص بودجه در نظر گرفته شده برای خرید رادارهای هواشناسی گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی رادارهای هواشناسی بومی نیستند و تولید داخلی نداریم با احتساب کل اعتبار تخصیص یافته مشروط به ثبات نرخ ارز و تبدیل به نقدینگی، میتوان حداکثر دو رادار برای هواشناسی خریداری و نصب کرد.
وی افزود: در تلاش هستیم که طی یک برنامه مشترک با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین پشتیبانی سازمان هواشناسی از شرکتهای دانش بنیان، رادارهای هواشناسی را داخل کشور تولید کنیم.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان هواشناسی درباره برنامههای این سازمان برای خرید رادارهای هواشناسی گفت: آمادهسازی و بهرهبرداری از ۲۱ رادار در برنامه هواشناسی قرار دارد که تاکنون ۹ رادار عملیاتی شده و یک رادار در دست خرید است که چند قسمت آن وارد کشور شده ولی وضعیت آن قطعی نیست و درصورت نصب آن ۱۱ رادار دیگر در دستور کار است که خریداری این رادارها در برنامه ششم بود اما به برنامه هفتم انتقال خواهد یافت.
وی افزود: سالانه بیش از ۱۵ هزار «رادیوسوند» (یکی از دستگاههای هواشناسی که برای اندازه گیری دما، رطوبت، فشار، سمت و سرعت باد و ….در جو بالا به کار میروند.) در هواشناسی مصرف میشود که هر «رادیوسوند» بسته به نوع آن بین ۳ تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد و هزینه کل آن سالانه ۴۰میلیارد تومان تخمین زده میشود.
هاشمی با اشاره به افزایش اعتبار سازمان هواشناسی در لایحه بودجه سال آینده گفت: افزایش اعتبار بهطور نسبی بهتر از سالهای قبل است. سال گذشته یک برنامه سه ساله به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم که اقدامات مثبتی انجام دادند. دولت فعلی هم شرایط نسبتا مطلوبی را فراهم کرده است تا بتوانیم رادارها را حفظ کنیم البته بهطور کلی شرایط نگهداری سخت است.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان هواشناسی ادامه داد: تهیه «رادیوسوند»ها جهت ایستگاههای جو بالا، تجهیزات ایستگاههای خودکار، بویههای دریایی و ایستگاه اقلیمشناسی، سینوپتیک اصلی، سینوپتیک تکمیلی، باران سنجیها و سنسورهای ایستگاهها و ایستگاههای فرودگاهی سخت است.
وی ادامه داد: تصویب و تخصیص اعتبارات هواشناسی بر اساس برنامه سه ساله سازمان هواشناسی – که سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است – میتواند هواشناسی را به جایگاه نسبتاً مناسبی برساند.
هاشمی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیتهای قانونی، ایجاد انگیزه و اصلاحات قانونی برای سازمانهای موثر و حاکمیتی مانند هواشناسی بتوان مشکلات این حوزه را حل کرد.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان هواشناسی درباره اولویتبندی تخصیص بودجه سازمان هواشناسی گفت: بهمنظور تخصیص بودجه باید به کاربریهای هر بخش توجه کرد. به عنوان مثال رادارهای هواشناسی برای پیشبینیهای کوتاه مدت – که در تخلیه محل رخداد پدیده مخرب هواشناسی نقش اساسی دارند – بسیار مهم و با ارزش هستند و با توجه به شرایط منطقه و کشور، رادارها، ایستگاههای هشدار سیل، ایستگاههای فرودگاهی، رادیوسوندها، بویه های دریایی و سایر ایستگاههای خودکار در اولویت قرار دارند.
هاشمی در پایان با اشاره به تلاش برای بومیسازی تجهیزات هواشناسی گفت: با توجه به این که به سمت بومیسازی رفتهایم، خوشبختانه شرایط نسبتا خوبی فراهم شده است.