صفحه اصلی / اقتصادی / صندوق‌های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟
صندوق‌های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟

۲۱ سوال از بودجه ۱۴۰۱

صندوق‌های استانی پیشرفت چیست و هدف از تشکیلشان چه خواهد بود؟

دولت برای اولین بار قرار است صندوق های استانی پیشرفت و عدالت را براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تشکیل دهد تا به طرح های نیمه تمام عمرانی که در استانها وجود دارد منابع مالی لازم را تزریق کند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برای اولین بار در طول سالهای گذشته صندوقی را با نام صندوق توسعه استانی دیده است که البته تشکیل این صندوق‌ها نیاز به رأی نمایندگان مجلس دارد. نام این صندوق‌ها صندوق پیشرفت و عدالت ایران است که جایگزین صندوق کارآفرینی امید خواهد شد و در ۳۱ استان شکل خواهد گرفت.

در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید که ایده شکل‌گیری آن در دولت احمدی نژاد و با عنوان صندوق مهر امام رضا انجام شد تسهیلات قرض الحسنه، تسهیلات خرد به اشتغال و تکمیل و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت می‌کند. اما هدف از این صندوق کمک به توسعه استان‌ها در راستای هدف رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور در سال آینده است.

در لایحه بودجه سل ۱۴۰۱ پیش بینی شده که منابع این صندوق از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولت در استان‌ها و سود و بهره مالکانه معادن و ۲۰ درصد از اعتبارات قانون استفاده متوازن خواهد بود.

در قانون استفاده متوازن ۳ درصد از کل بودجه کسر و برای توسعه متوازن و عدالت به مناطق محروم و کم برخوردار در نظر گرفته می‌شود.

منابع این صندوق‌ها کمک می‌کند تا طرح‌های عمرانی که در شهرها و استان‌ها به صورت نیمه تمام باقی مانده است به اتمام برسد و دیگر نیاز نیست از خزانه بودجه لازم برای اتمام این طرح‌ها تخصیص پیدا کند.

دولت بعد از بررسی لایحه بودجه در مجلس لایحه تشکیل این صندوق‌ها را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.