صفحه اصلی / اقتصادی / زیرساخت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد فراهم است
زیرساخت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد فراهم است

زیرساخت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد فراهم است

با توجه به موفقیت یک بانک دولتی در اتصال خودپرداز و پیامک به سامانه صیاد جهت ارائه خدمت ثبت و تائید چک لازم است سایر بانک‌ها در ارائه این خدمت به مشترکین خود تسریع کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، از ابتدای سال ۱۴۰۰ که دسته چک‌های جدید بین کسبه توزیع شده، ثبت و تائید چک نیز الزامی شده است، به طوری که اگر چک‌های جدید در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت و تائید نگردند، توسط بانک‌ها کارسازی نخواهند شد. از این رو مردم باید در استفاده از چک‌ها به این مهم توجه کنند تا دچار ضرر نشوند.

با توجه به اینکه ثبت و تائید چک در سامانه صیاد بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است، بانک‌ها باید شرایط ثبت و تائید چک در سامانه صیاد را برای همه مردم مهیا و تسهیل کنند. در حال حاضر روش‌هایی که برای ثبت و تائید چک وجود دارد شامل استفاده از موبایل بانک‌ها و اپلیکیشن‌های تجاری یا مراجعه حضوری به بانک جهت انجام این مهم است.

با این حال باید توجه داشت همه مردم نمی‌توانند از روش اول استفاده کنند، زیرا افرادی که در مناطق محروم کسب و کاری دارند یا افرادی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، در استفاده از موبایل‌بانک و اپلیکیشن تجاری با مشکل مواجه هستند. همچنین مراجعه به بانک جهت ثبت و تائید بعد از هر بار معامله از طریق چک نیز کاری زمان بر و وقت گیر است.

از این رو راهکارهای جدیدی که جهت حل مشکل دسترسی به سامانه صیاد پیشنهاد می‌شود، شامل راه‌اندازی سامانه‌های پیامکی و اتصال دستگاه‌های خودپرداز و کارتخوان به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک است؛ راهکاری که به تازگی توسط بانک ملت اجرایی شده است.

تمامی بانک‌ها باید اتصال خودپرداز به سامانه صیاد را برقرار کنند

به گفته روابط عمومی بانک ملت، هم اکنون تأیید و انتقال چک‌های جدید تمامی بانک‌ها از طریق خودپردازهای بانک ملت برای مشتریان آن بانک، امکان‌پذیر است، علاوه بر این دارندگان دسته چک‌های صادرشده از سوی بانک ملت، می‌توانند نسبت به دریافت خدمت ثبت چک از طریق خودپردازهای این بانک اقدام کنند.

آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرای قانون جدید چک در رابطه با اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفت: در حال حاضر صادرکنندگان چک می‌توانند به خودپردازهای بانک‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، مراجعه کنند و عملیات ثبت، صدور، تأیید و انتقال چک را از طریق خودپردازها انجام دهند. برای انجام دادن این اقدام در دست داشتن کارت بانکی الزامی است.

وی با تأکید بر اینکه کارت بانکی باید مرتبط با بانکی باشد که خدمات خودپردازی را ارائه می‌دهد افزود: در مرحله تأیید و انتقال چک افراد می‌توانند عملیات تأیید و انتقال هر چکی متعلق به هر بانکی را از طریق خودپرداز انجام دهند. افراد می‌توانند در منوی مدیریت چک عملیات مرتبط با ثبت، تأیید و انتقال چک را انجام دهند.

نادعلی‌زاده گفت: این روش از ابتدای امسال مد نظر بانک مرکزی بود و مستندات فنی لازم هم در اختیار بانک‌ها قرار داده شد، اما به تدریج این خدمات در حال اضافه شدن به شبکه بانکی است و در حال حاضر دو بانک این خدمات را اضافه کرده‌اند و تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ تعداد کثیری از بانک‌ها این خدمات را ارائه خواهند کرد.

پیش از این نیز بانک ملت به منظور توسعه درگاه‌های دسترسی به فرایندهای سامانه صیاد، امکان انجام عملیات ثبت صدور، دریافت و انتقال چک‌های صیاد (چک‌های طرح جدید به رنگ بنفش) را در بستر پیامکی خود به ترتیب خاصی زیر فراهم کرده بود.

لزوم تسریع سایر بانک‌ها در اتصال خودپرداز و پیامک به سامانه صیاد

از آنجا که دسترسی مردم مناطق محروم به دستگاه خودپرداز و سامانه‌های پیامکی بیشتر است و آشنایی بیشتری با نحوه کار آن‌ها وجود دارد، و با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم جهت انجام این کار نیز توسط بانک مرکزی مهیا شده است، بایستی بانک‌ها در اتصال خودپرداز و سامانه‌های پیامکی به سامانه صیاد جهت حل مشکل ثبت و تائید چک در این مناطق تسریع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.