صفحه اصلی / اسلایدر / جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی
جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی

تخصیص سهمیه حداقل 60 لیتری به خانوار کم‌جمعیت اجرایی می شود؟

جزئیات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی

کسب و کار نیوز- طرح "بنزین برای همه" در دستور کار اجرایی قرار گرفته و قرار است هر خانوار به ازای هر فرد 15 لیتر برای افراد فاقد خودرو به کارت بانکی واریز شود. بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که این طرح تورم زا بوده و با هر گونه پرداخت نقدی به مردم مخالف هستند. در مقابل اما برخی دیگر از فعالان معتقدند این طرح نمی‌تواند اثر تورمی داشته باشد چراکه قیمت‌ بنزین تغییری نکرده اما از نظر توزیع می‌تواند به نفع خانوار باشد حتی خانواری که صاحب خودرو نیست و به هر کد ملی این یارانه بنزینی تعلق خواهد گرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، قرار بر این است که برای تعداد افراد مشمول در یک خانوار سقفی (برای مثال ۵ نفر در هر خانوار) در نظر گرفته شود. از سوی دیگر سهمیه بخش حمل نقل عمومی قطع نخواهد شد و جابه‌جایی بار و مسافر با همان نرخ‌های سهمیه‌ای انجام خواهد شد. در این بخش هیچ تغییری وجود ندارد و این طرح تنها اثر توزیعی دارد و نه تخصیصی.

سخنگوی دولت نیز در گفتگویی تلویزیونی جزئیات جدیدی از تغییر سهمیه بنزین اعلام کرد. به گفته جهرمی بعد از این، سهمیه بنزین هم به افرادی تعلق می‌گیرد که خودرو دارند و هم افرادی که فاقد خودرو هستند. به گفته وی در این طرح، دولت مبلغی را به عنوان یارانه بنزین به حساب سرپرستان خانوارهایی می‌ریزد که خودرو ندارند.

جهرمی در توضیح تغییر سهمیه‌بندی خودرو اعلام کرد که پیش از این سهمیه بنزین به خودروها تعلق می‌گرفت. اما در این شیوه، افرادی که خودرو دارند و یا افرادی که چندین خودرو دارند، از یارانه بنزین استفاده می‌کردند. اما افرادی که خودرو ندارند از این یارانه محروم بودند. حالا دولت تصمیم گرفته که شیوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر دهد و سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی جدید اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم. جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در کیش انجام خواهد شد.

وی افزود: قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند. سالاری گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. همچنین در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم. وی گفت: در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

یک نماینده مجلس در رابطه با چگونگی اجرای این طرح در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: در این طرح قرار نیست قیمت بنزین تغییری کند. در این طرح هم نرخ سهمیه‌ای بنزین هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومان است. بنابراین هیچ تغییر قیمتی در اجرای این طرح نداریم.

جعفر قادری اضافه کرد: در این طرح تمام افراد می‌توانند بنزین سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد بفروشند. افراد می‌توانند بنزین سهمیه‌ای خود را با هر قیمتی بفروشند اما از آنجایی که سقف قیمتی در بازار آزاد ۳۰۰۰ هزار تومان است کسی بالاتر از این عدد و قیمت، بنزین نمی‌خرد.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر خانوار حداقل ۳ یا ۴ نفره هستند و به تمام اعضای این خانوار بنزین سهمیه‌ای تعلق می‌گیرد و از این محل جبران می‌شود و به سقف ۶۰ لیتر می‌رسند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.