صفحه اصلی / اقتصادی / هوشمندسازی مبارزه با قاچاق؛ اصل اساسی تغییر و تحول در فرآیند مبارزه با قاچاق است
هوشمندسازی مبارزه با قاچاق؛ اصل اساسی تغییر و تحول در فرآیند مبارزه با قاچاق است

خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

هوشمندسازی مبارزه با قاچاق؛ اصل اساسی تغییر و تحول در فرآیند مبارزه با قاچاق است

علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مراسم رونمایی از سامانه صدور هوشمند کارت بازرگانی در اظهاراتی گفت: با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد مسدود خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از راه امروز سامانه صدور هوشمند کارت بازرگانی با حضور متولیان دولتی و بخش خصوصی رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه فرآیند صدور کارت بازرگانی هوشمندسازی و نقش عامل انسانی در صدور آن حذف خواهد شد؛ به گونه‌ای که ۲۵ استعلام مختلف از دستگاه‌های اجرایی برای صدور کارت بازرگانی به صورت سیستمی و در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد.  بنابه اظهارات متولیان امر، با راه اندازی این سامانه دیگر شاهد صدور کارت های اجاره ای نخواهیم بود. به عبارتی دیگر، نمی‌توان اقداماتی صوری انجام داد، چراکه امضای طلایی از کارت بازرگانی حذف شد. اما با هوشمند شدن این فرآیند، صدور و تمدید کارت منوط به پرداخت مالیات است.  درهمین حال، علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در این مراسم حضور داشت، در اظهاراتی عنوان کرد که با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد مسدود خواهد شد.
فروریختن دیوار فساد
کارت بازرگانی یکی از مجوزهای شش‌ گانه اصلی وزارت صمت است که پیش‌ نیاز شروع به فعالیت در تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات است و طی چندین گام از سال ۱۳۹۹، با الکترونیکی و غیرحضوری شدن فرآیند صدور آن، مراجعه حضوری متقاضی به ادارات استانی این وزارتخانه و ارائه اسناد کاغذی حذف شده است.  در این راستا با حذف وابستگی فرآیند به نقش عامل انسانی، صدور کارت بازرگانی به صورت هوشمند درآمده است. از این رو، رونمایی از سامانه صدور هوشمند کارت بازرگانی با حضور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق ایران برگزار شد.
در این مراسم، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع اصحاب رسانه گفت: روز مبارکی است و به همه اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تبریک می‌گویم و مجموعه وزارت صمت در این زمینه همکاری خوبی را با ما داشتند.
علی مویدی خرم آبادی، با بیان اینکه هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی یکی از گلوگاه‌های فساد را مسدود خواهد کرد، گفت: فساد معلول بی‌انضباطی‌ها، عدم هوشمند سازی و دخالت افراد در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی است. از این رو، درگاه‌های ورود قاچاق را شناسایی کرده‌ایم و این درگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال مسدود شدن هستند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد که کارت بازرگانی موقت بستری برای ورود کالای قاچاق به کشور شده بود. اما با هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی، ورود کالای قاچاق به کشور کم می‌شود، اما جمع نمی شود.
مویدی خرم آبادی در ادامه گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این سامانه‌ها اشاره شده که در حال اجراست؛ چراکه هوشمند سازی موجب افزایش آرامش بازار و تجارت و بهبود امنیت تجاری کشور می‌شود. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین در پایان عنوان کرد: از وزیر صنعت درخواست می‌کنم سامانه جامع تجارت تا پایان سال تکمیل شود.
پیش تر هم در نشست اعضای اصلی ستاد که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، بر ضرورت بازنگری در فرایند مبارزه با قاچاق  کالا تاکید شد، که به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز، ساماندهی وهوشمند سازی کارت های بازرگانی یکی از مصادیق هم فرایند مبارزه با قاچاق و بستن گلوگاه های فساد است.
توضیحات مویدی درباره سامانه
ناگفته نماند که مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تکمیل و راه اندازی این سامانه اقداماتی موثری طی چند سال اخیر انجام داده است. او پیش تر بر اهمیت این موضوع نیز تاکید کرده و در اظهاراتی گفته بود که در سال ۸۱ با دستور مقام معظم رهبری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکل گرفت، که تا سال ۹۲ فاقد قانون برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودیم و در سال ۹۲ با پیگیری دولت و مجلس وقت قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضع شد.
اما به گفته مویدی، شاهکار این قانون، موضوع پیشگیری است، که در این موضوع،  مواد قانونی ۵ و ۶ به صراحت در جهت راه اندازی سامانه‌ها ذکر شده، که این سامانه‌ها به منظور شفاف سازی، روال سازی و ایجاد یک تجارت امن و سالم ایجاد می‌شود.
بنابر توضیحات پیشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۷ برنامه‌ای که طراحی شد چگونگی عملیاتی کردن سامانه‌ها بوده، که آذرماه سال ۹۹  بعد  از ۳ سال با یک تلاش شبانه روزی بخشی از این دستاورد توسط ریاست جمهوری افتتاح شد.
مویدی همچنین در اظهاراتی گفته بود که یکی از دستاوردهای بزرگ این سامانه‌ها، ساماندهی کارت بازرگانی است که در گذشته و در هر نقطه از کشور بنام هر شخصی با مسئولیت حقوقی و حقیقی کارت بازرگانی صادر می‌شد، اما در حال حاضر با این ساماندهی اهلیت و شایستگی یک فرد با عنوان بازرگان باید مشخص شود و سپس کارت متناسب با سطح فعالیت آن صادر شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.