صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار جبران هزینه بنگاهها
راهکار جبران هزینه بنگاهها

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

راهکار جبران هزینه بنگاهها

سرمقاله:
با حذف یا افزایش قیمت یارانه سوخت و انرژی به طور قطع هزینه های تولید در کوتاه مدت بالا می رود. اما در بلندمدت دولت می تواند با ارایه تسهیلات، بهبود فضای کسب و کار، کاهش امضاهای طلایی و سرمایه گذاری قیمت یارانه انرژی را افزایش دهد. از سوی دیگر می بایست مدت زمان معطل ماندن تولیدکنندگان برای فعالیت کاهش یابد. به مجموعه این عوامل هزینه های تاخیر می گوییم که با تسهیل آنها در بلندمدت افزایش قیمت یارانه انرژی بی تاثیر شده و قیمت کالا ثابت خواهد ماند.

به عبارتی حذف یا افزایش قیمت یارانه سوخت و انرژی  باید در ازای در اختیار گذاشتن فضای فعالیت بیشتر و بالا رفتن بهره وری واحدها و بنگاههای تولیدی باشد. از این کانال خسارتی وارد حوزه تولید نخواهد شد. در غیر این صورت با افزایش هزینه های تولید هم تاثیر بر روی تورم ایجاد مشاهده شده و هم بر روی فعالیت های اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود. هرچند این سوال هم مطرح می شود که آیا دولت در بلندمدت باید همچنان یارانه انرژی را پرداخت کند. پاسخ این سوال منفی است.

باید همواره به صورت هموار شده و پلکانی این یارانه حذف شود. همچنین به ازای حذف یارانه که منجر به رشد هزینه های تولید بنگاهها می شود می بایست فرصت های فعالیت بیشتر و امکاناتی مانند مهارتهای بالاتر نیروی کار، امکان دسترسی به تکنولوژی ها و بازارهای بیشتر، کمک در راستای حضور در مجامع بین المللی، افزایش صادرات موفق کسب و کارها و اخذ استانداردهای اجباری مورد قبول جوامع بین المللی ایجاد شود. باید کالایی تولید شود و به فروش برسد تا بتوان با ارز حاصل از این صادرات مواد اولیه، مواد غذایی و دارو وارد کرد. همچنین دولت باید برای انعقاد قراردادهای تجاری و اخذ مشاورهای حقوقی و وکالتی بالاتر و بهتر برای این واحدها ورود کند. به همین اندازه و با ارایه این خدمات دولت می تواند قیمت انرژی را بالا ببرد و یا در بلندمدت این یارانه را حذف کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.